דיווח: המעורבות הרוסית - איש המפתח עוזב?

שגריר רוסיה בארה"ב סרגיי קיסליאק, שנפגש עם האנשים המקורבים לטראמפ לפני הבחירות, עוזב את תפקידו בקרוב - כך דווח הערב במספר כלי תקשורת

עוזב את ארה"ב. קיסליאק
עוזב את ארה"ב. קיסליאק | צילום: רויטרס

תפנית נוספת בפרשה המסועפת של המעורבות הרוסית לטובת טראמפ בבחירות בארה"ב: מספר כלי תקשורת באמריקה דיווחו אמש (ראשון) כי סרגיי קיסליאק, השגריר הרוסי שנפגש עם בכירים בממשל טראמפ עוד לפני כניסתם לתפקיד - בצעד שהוביל למשל לחקירתו של מייקל פלין - נקרא בחזרה לארצו ויעוזב את תפקידו בקרוב. קיסליאק צפוי לעזוב את ארצות הברית בזמן שהחקירה נגד פלין - והבדיקה האם הרוסים באמת השפיעו על מהלך הבחירות - עדיין מתנהלת.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הסיפור פורסם לראשונה באתר "באזפיד" ונשען על שלושה מקורות המקורבים לנושא. בעבר דווח כי קיסליאק דווקא יקודם לעמדה בכירה במטה האו"ם, אך החקירות של ה-FBI והקונגרס בנושא הקשר בין בכירים רוסים לאנשי ממשל טראמפ המשיכו להתרחב והתמקדו גם בשיחותיו של קיסליאק בן ה-66 עם אנשיו של טראמפ - בהם ג'ף סשנס, שהפך לשר המשפטים, חתנו של טראמפ ג'ארד קושנר ומייקל פלין - שמונה ליועץ לביטחון לאומי אך התפטר לאחר שהתברר כי שיקר בנוגע לשיחותיו עם קיסליאק ב-2016.

שיחותיו עם הבכירים נבדקות
שיחותיו עם הבכירים נבדקות | צילום: CNN

הבכירים ניסו להסתיר את הפגישות

במוסקווה טרם אישרו את תאריך עזיבתו של השגריר – אולם מועצת העסקים של רוסיה-ארה"ב כבר הודיעה שתערוך לו מסיבת פרידה ב-11 ביולי. "יכול להועיל לו קצת זמן רחוק מכאן", אמר דיפלומט המבוסס בארצות הברית.

פוליטיקאים רבים פעלו נמרצות בחודשים האחרונים כדי להכחיש כי אי פעם נפגשו עמו: בין אלו שנכשלו בכך היו חתנו של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר, התובע הכללי ג'ף סשנס והיועץ לביטחון לאומי המודח מייקל פלין, שהסתירו כולם פגישות ושיחות עם השגריר בנקודות זמן שונות. אך גם מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, ננסי פלוסי, הכחישה כי אי פעם פגשה אותו – וזמן קצר לאחר מכן נחשפו תמונות שלהם יחדיו.

חוקרים בתיק רוסיה וקמפיין טראמפ מתמקדים בעיקר בפגישה ספציפית, בת כ-20 דקות, בין קיסליאק, קושנר ופלין שנערכה בדצמבר האחרון – לאחר בחירתו של טראמפ לנשיאות, אך טרם כניסתו לתפקיד. לאחר הפגישה מרגלים אמריקניים דיווחו כי קיסליאק ציין כי קושנר ביקש ממנו לארגן ערוץ תקשורת חשאי לרוסיה, אחריו לא יוכלו סוכנויות הביון האמריקניות לעקוב – בקשה שהדהימה את השגרירות הרוסית.

את קיסליאק צפוי להחליף בתפקיד סגן שר החוץ הרוסי, אנטולי אנטונוב: הוא נחשב לדיפלומט קשוח שאף מופיע ברשימת מקבלי הסנקציות של האיחוד האירופי. מינויו של אנטונוב יצטרך לעבור אישור של הפרלמנט הרוסי בטרם יאושר.