פיטורי ראש ה-F.B.I: "הדחת קומי 'המשוגע' הורידה לחץ"

על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס", נשיא ארה"ב אמר לבכירים רוסים כי פיטוריו של ראש ה-FBI ג'יימס קומי "הקלו את הלחץ"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר לגורמים רוסים כי הפיטורים של ראש ה-FBI ג'יימס קומי "הורידו ממנו את הלחץ", כך פורסם אמש (שישי) ב"ניו יורק טיימס". על פי מסמך שסיכם את פגישת הנשיא עם אותם גורמים, והגיע לידי העיתון, טראמפ התייחס לקומי ואמר: "הוא היה משוגע, ממש קוקו אמיתי". דיווח אחר: בבית הלבן החלו כאמצעי זהירות להיערך לאפשרות של הדחת טראמפ מתפקידו.

טראמפ כינה את קומי ''משוגע''?
טראמפ כינה את קומי ''משוגע''? | צילום: רויטרס

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

על פי המסמך שנחשף ב"ניו יורק טיימס" וסיכם את פגישתו של טראמפ עם הרוסים בבית הלבן, הודה הנשיא כי עמד בלחצים גדולים בגלל החקירה אודות קשריו עם רוסיה. "הלחץ הזה הוסר עכשיו, אני כבר לא תחת חקירה", צוטט טראמפ במסמך. המידע החדש שנחשף מבוסס על פתקים שנכתבו בחדר הסגלגל, וחוברו לכדי מסמך שנחשב לסיכום הרשמי של הפגישה.

לפי הודעת הבית הלבן שפורסמה עם פיטורי קומי, ראש הבולשת יסיים את תפקידו משום שהנשיא אינו מאמין שהוא מסוגל עוד להנהיג את הארגון. אלא שהשיחה, שנערכה ב-10 במאי, יום בלבד לאחר שקומי פוטר, מחזקת את ההערכה בארצות הברית כי טראמפ פעל בניסיון לטרפד את חקירת הקשר בין מוסקבה למטה הבחירות שלו במהלך הבחירות לבית הלבן.

''טראמפ לא קשור לרוסיה''. ספייסר
''טראמפ לא קשור לרוסיה''. ספייסר | צילום: רויטרס

דיווח: נערכים לאפשרות להדיח את טראמפ

דובר הבית הלבן שון ספייסר, לא הכחיש את הדברים. בהצהרה רשמית שמסר לתקשורת, טען כי קומי הפעיל "לחץ מיותר" על הנשיא, ופגע ביכולתו לנהל קשרים דיפלומטיים עם רוסיה, עמה עליו לדון בנושאים חשובים כמו סוריה, אוקראינה ודאע"ש. בהצהרה אחרת חזר ספייסר על הטענה שלקרמלין לא הייתה כל השפעה על טראמפ ערב הבחירות. "כפי שהנשיא כבר הצהיר בעבר, חקירה יסודית תאשר שאין קנוניה של קמפיין (טראמפ) עם אף גורם זר", אמר.

בתחילת השבוע הוזמן קומי להעיד בפני ועדת המודיעין בסנאט האמריקני על רקע העמקת חקירת ההתערבות הרוסית לכאורה בבחירות לנשיאות ארה"ב. למרות שההזמנה לא מחייבת, הלילה נענה קומי לחיוב לבקשה והוא יעיד באופן פומבי בפני הסנאט. תאריך מתן העדות טרם נקבע.

כשברקע הדיווח על כך שייתכן וטראמפ הודה באוזני הרוסים מדוע פיטר את קומי, רשת CNN חשפה הלילה כי עורכי הדין של הבית הלבן כבר החלו ב"לימוד ההליכים הנדרשים" להדחתו של הנשיא האמריקני, וזאת כהכנה לאפשרות שלא יסכים לפרוש בעצמו - גם אם יידרש לכך אם החקירה תאשר שאכן ניהל קשרים עם ממשלה זרה בזמן הבחירות.

פלין שפוטר והנשיא טראמפ, ארכיון
פלין שפוטר והנשיא טראמפ, ארכיון | צילום: Sky News

"רוסיה התרברבה שהיא יכולה להשפיע על טראמפ"

על פי הפרסום, גורמים אמריקנים המעורים בפרטים ניסו להרגיע את הרוחות וציינו כי ההיערכות להדחה של טראמפ היא אמצעי זהירות בלבד. הגורמים הסבירו כי הנשיא עדיין זוכה לגיבוי של המפלגה הרפובליקנית בקונגרס ולכן כרגע נראה שהאפשרות שהוא יודח מתפקידו "קלושה" לדבריהם. גם בקרב המפלגה הדמוקרטית דחו את הפרסום וטענו שמוקדם לדון באפשרות של הדחה. בבית הלבן בחרו שלא להגיב לדברים.

בתוך כך, ה"וושינגטון פוסט" דיווח על כך שגורם בכיר נוסף בממשל טראמפ - שזהותו טרם הוסגרה - נחקר כחלק מחקירת קשרי קמפיין טראמפ לרוסיה. על פי הדיווח, מדובר בגורם "בכיר ביותר" בממשל, עובדה המוכיחה לכאורה כי הקרמלין הצליח להסתנן לדרגים הבכירים ביותר בוושינגטון.

אבל בזאת לא תמו בעיותיו של טראמפ: רשת CNN חשפה הלילה גם כי בכירים ברוסיה נהגו להתרברב בקשר שהצליחו לטפח עם היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין - שנחקר בחשד שהסתיר תשלומים שקיבל לכאורה מרוסיה - והאמינו שיוכלו להשתמש בו כדי להשפיע על דונלד טראמפ. על פי הדיווח, פלין קיבל יחס של "בן ברית" על ידי הרוסים.