ארצות הברית: "טראמפ יבקר בכותל לבדו"

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, גנרל ה.ר מקמאסטר, אומר כי בביקורו בשבוע הבא בישראל יגיע נשיא ארצות הברית לביקור בכותל - אך ללא נוכחות מטעם ממשלת ישראל

דונאלד טראמפ, בית הלבן, רפובליקנים
דונאלד טראמפ, בית הלבן, רפובליקנים | צילום: רויטרס

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, גנרל ה.ר מקמאסטר, התייחס היום (שלישי) לביקורו הצפוי של דונלד טראמפ בישראל בשבוע הבא. הוא סקר את האתרים השונים שבהם יבקר הנשיא האמריקני והדגיש כי יגיע לביקור בכותל - אך ללא נוכחות של מנהיגות ישראלית כלשהי. זאת, לדבריו, "כדי לכבד את שלוש הדתות המרכזיות". הנשיא האמריקני לא יבקר במצדה וינאם במוזיאון ישראל בירושלים. הערב אישרה רשות הטבע והגנים כי טראמפ ביטל את ביקורו המתוכנן במקום.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ביומו הראשון של הנשיא האמריקני בישראל הוא צפוי להניח זר ביד ושם ולאחר מכן ינאם במוזיאון ישראל ולא במצדה כפי שתוכנן תחילה. בערב ייפגש עם הזוג נתניהו לארוחת ערב פרטית. למחרת ייפגש טראמפ עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ויבקר בכנסיית הקבר. לאחר מכן יישא תפילה בכותל לבדו - ללא כל נוכחות מטעם המנהיגות הישראלית.

אמש, לאחר הפרסום בחדשות 2 לפיו חבר המשלחת האמריקנית טען כי הכותל המערבי הוא "חלק מהגדה המערבית", בישראל מחו באופן רשמי בפני הממשל האמריקני - שהתנער מהאמירה. זמן קצר לאחר הפרסום הגיב דובר הבית הלבן שון ספייסר ואמר כי הדברים אינם משקפים את עמדת הממשל האמריקני. "ההערה על הכותל המערבי לא אושרה ולא מייצגת את עמדת ארה"ב, ובוודאי שלא את עמדת הנשיא טראמפ", הסביר.

לחדשות 2 נודע כי מי שעוררו את הסערה הם דויד ברס מהקונסוליה האמריקנית ועובד השגרירות ג'ונתן שרייר. בישראל מחו הן על תוכן הדברים שנאמרו, והן על הטון שבו נאמרו תוך הפגנת זלזול, לדבריהם, מצד הפקידים האמריקניים.

גנרל ה.ר מקמאסטר
גנרל ה.ר מקמאסטר | צילום: רויטרס

"מה זה עניינכם? זה לא השטח שלכם"

הסערה פרצה לאחר שימים בודדים לפני ביקורו ההיסטורי של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בישראל, ביקשו מתכנני הביקור לצלם את הנשיא טראמפ בעת ביקורו בכותל. בתגובה, טענו האמריקנים כי הכותל הוא "שטח במחלוקת".

בהמשך אנשי לשכת ראש הממשלה ביקשו מאנשי הנשיא טראמפ לאפשר לנתניהו להתלוות לביקור הנשיא האמריקני בכותל המערבי, שנענו בשלילה בטענה שזהו ביקור פרטי. כשבדקו בצד הישראלי האם יוכל להתלוות לנשיא צלם שיתעד את האירוע, בכיר אמריקני ענה בגסות רוח ושאל: "מה פתאום, מה זה עניינכם? זה לא השטח שלכם, אלא חלק מהגדה המערבית".

ההתבטאות של הבכיר האמריקני עוררה תרעומת רבה בקרב צוות התכנון הישראלי. על פי הדיווחים נשמעו בחדר מחאות וצעקות של ממש. אנשי ראש הממשלה מיהרו להבהיר בפני אנשי הממשל האמריקני כי הכותל המערבי הוא שטח קדוש שנמצא תחת רריבונות ישראלית.

גורמים המעורים בתכנון ביקורו של הנשיא טראמפ סיפרו הערב כי העימות הנוכחי הוא דוגמא לבורות ולשחצנות שמציגים אנשי טראמפ. "מדובר במופע של טראמפ", הם אומרים. "כל השאר הם ניצבים, כולל ראש הממשלה נתניהו".

"האמירה שהכותל הוא שטח בגדה המערבית התקבלה בתדהמה", סיפר גורם המעורב בהכנות לביקור הנשיא. "בישראל משוכנעים שהאמירה הזו מנוגדת למדיניות הנשיא טראמפ כפי שבאה לידי ביטוי בהתנהלות שלו ובהתנגדות התקיפה להחלטת מועצת הביטחון האחרונה. ישראל פנתה לארה"ב בעניין