המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה; יותר מ-300 נעצרו

יממה לאחר שהמפגינים הפרו-פלסטינים פרצו ל"בניין המילטון" בקמפוס בניו יורק והתבצרו בו, כוחות משטרה גדולים פשטו על האוניברסיטה היוקרתית, תוך שימוש ברימוני הלם. שעתיים לאחר כניסתם, הודיעה המשטרה כי הקמפוס נוקה ממפגינים. בתוך כך, חודשו העימותים האלימים בין פרו פלסטינים לתומכי ישראל באוני' UCLA, כוחות משטרה גדולים נפרסו במקום

זמן צפייה: 04:58

נמשכים העימותים קשים באוניברסיטאות בארה"ב: כוחות משטרה גדולים פשטו בלילה (בין שלישי לרביעי) על מתחם המחאה הפרו-פלסטינית באוניבסירטת קולומביה שבניו יורק. כמו כן, המשטרה פשטה גם על המכללה העירונית בעיר, בה התבצרו מוחים נוספים. לדברי ראש עיריית ניו יורק אריק אדמס, יותר מ-300 מפגינים נעצרו במהלך הפשיטות - והמשטרה הכריזה כי הקמפוס נקי ממוחים. מאות השוטרים העלו את העצורים לאוטובוסים כשהם אזוקים. עוד אמר אדמס במסיבת עיתונאים: "בין הפורצים לבניין היו גם סטודנטים מקולומביה - אך אלה שהובילו את המעשים לא קשורים לאוניברסיטה. המטרה שלהם היא לעורר כאוס".

הסטודנטים שהתבצרו במקום הקיפו את בניין "המילטון" שבאוניברסיטת קולומביה בשרשרת אנושית, והמשטרה מסרה ל-CNN כי במהלך הפשיטה על הבניין, שהחלה ב-21:00 לפי שעון ניו-יורק, נעשה שימוש ברימוני הלם, אלות וכלי פריצה - על מנת לפרק את המחסומים ולפנות את המפגינים. בנוסף, המשטרה פינתה גם את מתחם אוהלי המוחים במדשאת הקמפוס.

הנהלת האוניברסיטה ביקשה מהמשטרה להישאר בנוכחות מוגברת באזור הקמפוס עד 17 במאי לפחות, יומיים לאחר תחילת שנת הלימודים. במקביל, הסיטי קולג' בניו יורק הכריזו על "סגירת חירום של הקמפוס" מיום רביעי - וכל השיעורים יהיו מקוונים.

המשטרה נכנסת לבניין "המילטון
המשטרה נכנסת לבניין "המילטון | צילום: רויטרס
מעצרים באוניברסיטת קולומביה
מעצרים באוניברסיטת קולומביה | צילום: רויטרס

בתוך כך, לאחר ששלשום פרצו עימותים אלימים בין מפגינים פרו-פלסטינים ופרו-ישראלים באוניברסיטת UCLA שבלוס אנג'לס, הלילה העימותים פרצו בשנית, - תחילה ללא נוכחות משטרתית במקום. הנהלת האוניברסיטה ביקשה מהמשטרה המקומית להתערב באירועים - ומעיריית לוס אנג'לס נמסר כי הם יגיבו מיידית לאירועים. עם פרוץ העימותים, כוחות משטרה גדולים נפרסו בקמפוס.

סטודנטית באוניברסיטה סיפרה ל-CNN כי במהלך הקטטה המפגינים ירו זיקוקים אחד כנגד השני והשתמשו בצינורות, טייזרים וגז פלפל. "זה היה יום כאוטי באוניברסיטה", סיפרה, "אנחנו לא יודעים איך האירועים הסלימו ככה. אלו מראות שלא ראינו עד עתה בקמפוס".

אמש, טרם פלישת המשטרה לקמפוס, עשרות מפגינים רעולי פנים, המוחים נגד ישראל, ניפצו שמשות בבניין "המילטון" שבאוניברסיטה היוקרתית - והשתלטו עליו. במסגרת ההפגנה, שהתרחשה באישון לילה לפי השעון המקומי, המוחים הקימו מחסומים במתחם, כדי להקשות על פינויים.

ברשת CNN דווח כי לפחות 200 מפגינים התבצרו בבניין. כמו כן, המוחים תלו על הבניין שלט ועליו הכיתוב "אינתיפאדה" - והתעמתו עם סטודנטים יהודים בכניסה לבניין. בטרם כניסת המשטרה, הנהלת האוניברסיטה ייעצה לסטודנטים ולאנשי הסגל להימנע מלהגיע לקמפוס.

כוחות משטרה באוניברסיטת קולומביה
כוחות משטרה באוניברסיטת קולומביה | צילום: רויטרס
כוחות משטרה באוניברסיטת קולומביה
כוחות משטרה באוניברסיטת קולומביה | צילום: רויטרס

לפי דיווח ב"רויטרס", המפגינים משני הצדדים התקוטטו, דחפו זה את זה וצעקו סיסמאות ועלבונות אלה כלפי אלה. העימותים נמשכו עד שמשטרת הקמפוס הפרידה בין קבוצות המפגינים.

עוד לפני כן, הודיעה אוניברסיטת קולומביה כי החלה להשעות סטודנטים שסירבו להתפנות ממאהל המחאה אחרי הדד-ליין שנקבע לכך. לפי הנהלת המוסד, הסטודנטים המושעים לא יורשו להשלים את הסמסטר או לסיים את לימודיהם (אלה שבשנת הלימודים האחרונה), וכן להיכנס לשטח המעונות ובנייני הלימוד באוניברסיטה.

דובר האוניברסיטה בן צ'אנג הסביר בתדרוך לכתבים: "התחלנו להשעות סטודנטים כחלק מהמאמצים לשמור על הביטחון בקמפוס. המאהל יצר סביבה לא-ידידותית עבור רבים מהתלמידים וחברי הסגל היהודים, וכן הסחת דעת רועשת שהפריעה ללימוד".