דין יששכרוף דובר "שוברים שתיקה" נחקר באזהרה בחשד לתקיפה

דובר הארגון, דין יששכרוף, נחקר במשטרה בעקבות פנייתה של שרת המשפטים ליועמ"ש, לאחר שיששכרוף הודה בעדות שמסר ל"שוברים שתיקה" כי תקף פלסטיני במהלך שירותו הצבאי

דובר "שוברים שתיקה" נחקר
דובר "שוברים שתיקה" נחקר | צילום: חדשות 2

החקירה - והסערה: דובר ארגון "שוברים שתיקה" דין יששכרוף נחקר אתמול (חמישי) באזהרה בחשד לתקיפה במשטרת חברון. החקירה התקיימה בעקבות פנייתה של שרת המשפטים איילת שקד ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לאחר שבעדותו לארגון, הודה יששכרוף כי היכה פלסטיני בעת שירותו הצבאי בחברון.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

במהלך החקירה הוצג ליששכרוף קטע ערוך מתוך העדות שמסר ל"שוברים שתיקה", ואילו הוא עמד מאחורי הדברים, הודה במיוחס לו ואף מסר לחוקרים את הסרטון המלא של העדות שמסר לארגון. לאחר החקירה, שנמשכה כשעה וחצי, שוחרר יששכרוף לביתו ללא תנאים מגבילים ובשלב זה לא ידוע האם בכוונת המשטרה והפרקליטות להגיש נגדו כתב אישום.

"אם רוצים לדבר על אלימות של חיילים כלפי פלסטינים במסגרת הכיבוש, אז צריך לחקור את אלה ששולחים אותם לשם וקובעים את המדיניות, ולא את דין", אמרה עו"ד גבי לסקי שמייצגת את ישככרוף טענה כי במקום לחקור את יששכרוף.

דין יששכרוף
דין יששכרוף | צילום: פייסבוק

לדבריה, כשמעמידים חיילים מול אוכלוסיה אזרחית, שימוש בכוח זה חלק אינטגרלי מהשליטה. "אם זה כל כך מפריע לשרת המשפטים, ליועמ"ש ולפצ"ר, אז צריכים להתחיל לחקור את מי שקובע את המדיניות ומי שחושב שצריך להמשיך עם הכיבוש. אם לא, מדובר בחקירה שהיא רדיפה".

שרת המשפטים: "אם ננקטה אלימות קשה נגד פלסטינים - יש לחקור זאת"

שרת המשפטים, איילת שקד, התייחסה לחקירת דובר הארגון שלטענתה נפתחה לאחר פנייתה לפרקליטות ואמרה כי "דובר שוברים שתיקה הוא או שקרן או שנקט באלימות קשה כלפי פלסטינים וזה אירוע שצריך להיחקר. המדינה ביקשה את העדויות על מנת לתחקר. חיילים שרואים מעשים שלא ייעשו צריכים לדווח למפקדים. המדינה מתייחסת לזה בצורה הכי רצינית שיש".

עם זאת, בהודעה מטעם הפרקליטות נמסר כי החקירה נגד יששכרוף נפתחה עקב פניית הפרקליט הצבאי הראשי - ולא עקב פנייתה של שרת המשפטים שקד: "לאחר גיבוש העמדה ע"י המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, ותוך עריכת בירורים מקדמיים נוספים, הגיעו מספר פניות נוספות בנושא אל היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות, ובין היתר פנייה משרת המשפטים. כל פרסום אחר בעניין זה הינו מופרך וחסר יסוד". לפי מסמכים שהגיעו לידינו נראה כי הפרקליטות הצבאית העבירה את הסרטון לפרקליטות המדינה בעקבות פנייה של ארגון "מילואימניקים בחזית" בחודש מאי. כחודש לאחר מכן הועברה פנייה מטעם השרה שקד ליועמ"ש.

שרת המשפטים שקד (מרים אלסטר / פלאש 90)
שרת המשפטים שקד (מרים אלסטר / פלאש 90)

מארגון "שוברים שתיקה" נמסר בתגובה: "אנחנו קוראים לאיילת שקד לא להסתפק בחקירת פעיל אחד של שוברים שתיקה, אלא לחקור גם את מאות הלוחמים והלוחמות ששברו שתיקה בפנים גלויות, כדי שנספר מה עשינו בשטחים ועל האלימות היומיומית שמופעלת כלפי פלסטינים".

עוד אמרו כי "שרת המשפטים לא באמת רוצה לפתוח את תיבת הפנדורה של הכיבוש שתחשוף את האלימות והעוול שבו. לשקד לא באמת אכפת מפלסטינים, מצדק או ממוסר, וכל רצונה הוא לפגוע בשוברים שתיקה ובדרך להפוך את משרד המשפטים והפרקליטות לכלי רדיפה פוליטית".

מדובר צה"ל נמסר: "בפרקליטות הצבאית התקבלה תלונה בנוגע לסרטון אותו פרסם מר יששכרוף. מכיוון שמדובר בתלונה הנוגעת לאזרח, שאינו נתון לתחולת חוק השיפוט הצבאי, התלונה הועברה כפי שהתקבלה לבחינת פרקליטות המדינה, לשיקול דעתה כגורם המוסמך לטפל בה".