"השיג מאגר נתונים כדי לסחוט בנק"

הותר לפרסום: תושב הצפון, שעבד בעבר באחד הבנקים הגדולים במדינה, נעצר בחשד שניסה לסחוט את הבנק ולדרוש כופר עבור מידע על לקוחות

זמן צפייה: 03:20

משטרת ישראל, באמצעות יחידת הסייבר בלהב 433, עצרה לפנות בוקר (ראשון) בתום חקירה סמויה חשוד בסחיטת בנק יהב וחברות נוספות במשק. במשטרה טוענים כי החשוד, תושב הצפון בן 32 שעבד בעבר בחברה שסיפקה שירותים לבנק יהב, איים לחשוף מאגרי נתונים של לקוחות אם לא יקבל מהנהלת הבנק והחברות המסחריות סכום של יותר ממיליון שקלים במטבע "ביטקוין".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הפרשה נחשפה בעקבות מיילים שנשלחו אל הנהלת הבנק והחברות בסוף חודש יולי 2017 מהחשוד, עובד לשעבר בחברה המספקת שירותים למספר בנקים ומשרדים ממשלתיים. עפ"י החשד הצליח החשוד להשיג מאגרי נתונים של הבנק, דוגמת פרטי זיהוי לקוחות, ודרש כופר כסף תמורת אי פרסום הנתונים ומכירתם - דבר שעלול היה לפגוע בבנק ובחברות.

יחידת הסייבר בלהב 433 ויחידת המו"מ של משטרת ישראל פתחו בחקירת הפרשה, לצד התנהלות במיילים על מנת לאתר את החשוד שהסווה את זהותו ברשת, ולבסס את הראיות הנדרשות נגדו. בתום חקירה מואצת, בשיתוף הרשות הלאומית להגנה בסייבר, ארגוני משטרה בעולם ופעילות ייחודית ברשת ה"דארקנט", הצליחה המשטרה לחשוף את פרטיו של החשוד בעבירות, בטרם הצליח לבצע את זממו.

החשוד דרש תשלום בביטקוין (רויטרס)
החשוד דרש תשלום בביטקוין (רויטרס)

הבוקר ערכו צוותי משטרה מיוחדים של להב 433 חיפושים במספר זירות על מנת לאתר את החשוד ולנטרלו, תוך השתלטות במקביל על מחשבו ונגישותו לרשת. העצור יובא היום לדיון בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בראשון לציון.

במקביל לחקירה המשטרתית, צוותים של הרשות הלאומית להגנת הסייבר יחד עם הפיקוח על הבנקים, פעלו כדי לוודא שלא נגרם נזק למערכות הארגון ושלא היתה פגיעה בחשבונות של לקוחות.

מבנק יהב נמסר בתגובה: "לאחרונה התקבלה בבנק הודעה מספק שירותי משלוח מיילים שיווקיים לפיה אירעה פריצה למאגר המידע שלו . מדובר כאמור בחברה חיצונית אשר אינה מחזיקה מידע פיננסי כלשהו על לקוחות הבנק. לאחר אירוע זה התקבלה גם בבנק פניה מגורם אנונימי ובעקבות כך הבנק העביר את כל המידע הנדרש למשטרת ישראל, לרשות הלאומית להגנת הסייבר ולבנק ישראל.

"הבנק נוקט אמצעי אבטחת מידע מחמירים ביחס למאגרי המידע שלו ולא גילה כל פריצה אליהם. בדיקות נוספות נערכו גם על ידי הרשות הלאומית להגנת הסייבר וגם הן קבעו כי מערכות הבנק הן חסינות ולא קיים בהן כל דלף מידע. אנו מודים למשטרת ישראל על הפעילות המקצועית, הנחושה והמהירה, לרשות הלאומית להגנת הסייבר ולבנק ישראל על שיתוף הפעולה המלא ועל מעורבותם במהלך".