המשמעויות וההשלכות: לקראת הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין

מחר זה יקרה: עד לפני כמה שנים הבחירות ללשכת עורכי הדין היו אפורות, משעממות ובגדול לא עניינו איש חוץ מעורכי הדין. אלא שהפעם מדובר בסיפור אחר לגמרי: עמית בכר, שמתנגד למהפכה המשפטית, או אפי נוה - שנתמך על-ידי הקואליציה - הם שניים מארבעת המתמודדים. אז מה כל כך דרמטי הפעם?

זמן צפייה: 02:18

דריכות במערכת הפוליטית לקראת הבחירות מחר (רביעי) לראשות לשכת עורכי הדין. במוקד הוויכוח - שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שיקבע מי יהיה נשיא בית המשפט העליון הבא.

77 אלף חברים בלשכת עורכי הדין בעלי זכות הצבעה יבחרו אחד מתוך ארבעה מתמודדים על ראשות הלשכה: עמית בכר, המתנגד למהפכה המשפטית ותומך בשיטת הסניוריטי, אפי נוה - שכבר כיהן בתפקיד בעבר ונתמך על-ידי הקואליציה אך הורשע בקבלת דבר במרמה; ארקדי אלגואשוילי, שעליו הופעל לחץ לפרוש כדי לא לפגוע בסיכוייו של נוה ודורון ברזילאי.

בכר מוביל בסקרים, אך יצטרך לזכות ב-ב-4% מהקולות כדי לזכות, או שהבחירות ילכו לסיבוב שני - כנראה מול נוה - והוא עשוי לקבל חלק מהקולות של המודחים בסיבוב הראשון.

ראש לשכת עורכי הדין הזמני, עמית בכר
ראש לשכת עורכי הדין הזמני, עמית בכר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
אפי נוה בעת הקראת גזר דינו בבית המשפט
אפי נוה בעת הקראת גזר דינו בבית המשפט | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אז איך זה ישפיע על הוועדה? מאזן הכוחות הוא ארבעה שמתנגדים מול שלושה שתומכים, אך בוועדה יש שני נציגים של לשכת עורכי הדין שיהוו את לשון המאזניים. האם השופט יצחק עמית ייבחר לנשיא בית המשפט העליון כפי שנהוג בשיטת הסניוריטי, או יוסף אלרון שמקובל על הקואליציה? המועצה של הלשכה שנבחרת היא שתכריע מי יהיו הנציגים בוועדה.

כמו כן, מרגע שנבחרה נציגת האופוזיציה בוועדה, ח"כ קארין אלהרר, נוה יצטרך להכניס שני נציגים מטעמו. אם יצליח במשימה הקשה, המוטיבציה של שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן לשנות את הרכב הוועדה תרד, כי ממילא יחזיקו ברוב לניצחון; אך אם ייכשל - הם צפויים להמשיך ולנסות להפוך את הרכב הוועדה. במילים אחרות: אם התוצאה לא תהיה טובה לקואליציה, היא פשוט תשנה את חוקי המשחק.