ראש הממשלה: "עדיין בעד חנינה לאזריה"

במערכת הפוליטית מיהרו להגיב להחלטת בית הדין לדחות את הערעורים במשפט אזריה, וקראו להרגעת הרוחות אך גם להענקת חנינה לאזריה

אזריה בביהמ"ש, היום (תומר אלפבאום)

בית הדין הצבאי דחה היום (ראשון) את ערעורי ההגנה והתביעה במשפט אזריה והותיר את הרשעתו של אזריה על כנה וכן את העונש שנגזר עליו - 18 חודשי מאסר. ההחלטה עוררה סערה והתגובות במערכת הפוליטית לא איחרו לבוא. "אעביר את המלצתי לחנינה לגורמים הרלוונטיים", כתב ראש הממשלה בעמוד הפייסבוק שלו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"דעתי לא השתנתה בדבר מתן חנינה לאלאור אזריה, כפי שהבעתי אותה לאחר הכרעת הדין בחודש ינואר", הוסיף ראש הממשלה. "כשהנושא יעלה לדיון מעשי אני אעביר את המלצתי לחנינה לגורמים הרלוונטיים".

גם שר הביטחון ליברמן הגיב להכרעה וקרא לכבד את הכרעת בית הדין. "זהו יום לא קל, אבל זוהי הכרעת הדין ויש לכבד את בית המשפט", אמר ליברמן. "אני מבקש ממשפחת אזריה לא להמשיך בתהליך של ערעור ולהשאר בנתיב הצבאי ולהביא את הפרשה הזו אל סיומה בהקדם האפשרי לטובת אלאור, המשפחה ועם ישראל. זה הזמן לגשת לבקשת חנינה מהרמטכ"ל. אין לי ספק שהוא יתחשב בנסיבות הקשות, הכאב שעבר על המשפחה ובכך שמדובר בחייל מצטיין שהיה נתון במעצר כשנה וחצי בבסיסו".

שר החינוך נפתלי בנט הגיב גם הוא ואמר כי מדובר ההכרעה קשה, אך יש לכבד את בית המשפט. "כעת, לאחר שנה וחצי של תלאות, הגיע הזמן לחון את אלאור אזריה", אמר. "למען לוחמינו המצויים בקו העימות ולמען מניעת אובדן כוח ההרתעה שלנו, אלאור אזריה חייב לשוב לביתו".

אזריה בביהמ''ש, היום (תומר אלפבאום)
אזריה בביהמ''ש, היום (תומר אלפבאום)

השר בנט הוסיף כי על אף ההכרעה הקשה הוא פונה לאזרחים בדרישה להימנע מהתקפות על צה"ל ומפקדיו. "יש לי אמון מלא ברמטכ"ל אייזנקוט ובמפקדי צה"ל. בשום תרחיש אין מקום לקריאות כפי שנשמעו בעבר".

שרת התרבות והספורט מירי רגב אמרה כי אזריה היה צריך להיות בבית מזמן. "עכשיו זה בסמכותו של צה"ל וזה הגיבוי הבסיסי שהוא צריך לתת לאלאור. חנינה. ויפה שעה אחת קודם". שר המדע אקוניס אמר אף הוא כי על הנשיא לחון את אזריה. "בעת הזו, ולאחר שבית המשפט אמר את דברו, על נשיא המדינה להתערב ולחון את אלאור אזריה".

מבית הנשיא נמסר: "במידה ואלאור אזריה יפנה בבקשת חנינה מקבילה גם מהנשיא וגם מהרמטכ"ל, סבירות גבוהה שהנשיא יאפשר לרמטכ"ל למצות את כל הכלים העומדים לרשותו בתוך צה"ל ולא יפעל במקביל לרמטכ"ל".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי הגיבה גם היא להחלטת בית הדין. "הכרעת הדין בעניין אלאור אזריה דורשת חנינה", טענה סגנית השר. "פניתי לנשיא ריבלין בנושא זה באמצעות מכתב ששלחתי. החייל מילא את תפקידו והגן על אזרחי ישראל בעת פעולת טרור. הוא ראוי לחנינה. בימים אלה, כשישראל עוד מבכה את הטבח בנווה צוף, חשוב לזכור מי הרעים ומי הטובים וכי חייל שהורג מחבל אינו פושע. ראוי לסיים את הפרשה עם חנינה מהירה".

בית הדין הצבאי לערעורים מסר היום את הכרעתו בערעור של אלאור אזריה על הרשעתו בהריגת מחבל. השופטים דחו את ערעור ההגנה וקבעו כי הרשעתו של אזריה תישאר בעינה, וכי עונשו לא יופחת. כמו כן נדחה גם ערור התביעה ועונשו של אזריה לא יוחמר, אלא יוותר על 18 חודשי מאסר. "לא מצאנו מניע זר בעדויות החיילים נגד הנאשם, והן משתלבות זו בזו - אין מדובר בעדויות מתואמות ולא מצאנו שהיה אינטרס להעליל". עוד קבע הרכב השופטים המורחב: "המערער פעל בצורה שאינה עולה בקנה אחד עם הוראות הפתיחה באש - אין מדובר בטעות מבצעית".