חבר ועדת הבחירות של לשכת עוה"ד ללוין: "בטל את הבחירות"

דריכות במערכת הפוליטית לאחר פתיחת הקלפיות: כבר משעות הבוקר משתרכים תורים ארוכים בקלפיות ושיעור ההצבעה, נכון ל-14:50, על כ-23.6%. לשכת עורכי הדין פנתה פעמיים לשר המשפטים בבקשה להאריך את שעות ההצבעה בכל הקלפיות. לבסוף נעתר האחרון והודיע שניתן יהיה להצביע עד 21:00. בעקבות העיכוב, חבר ועדת הבחירות קורא לבטל את הבחירות טרם ספירת הקולות

זמן צפייה: 01:55

שיעור הצבעה גבוה בבחירות ללשכת עורכי הדין: תורים ארוכים השתרכו משעות הבוקר (שלישי) במרבית הקלפיות, שנפתחו ב-08:00 בבוקר ונסגרו ב-21:00. בחלק מהנקודות זמני הפתיחה קצרים יותר. חברי הלשכה בחרו  בין מספר מועמדים - כשבמוקד עמית בכר, שמזוהה עם ההתנגדות למהפכה המשפטית, והיו"ר לשעבר אפי נוה, שמקורב לבכירי הימין. נכון להערב, בשל אי-הסדרים והליקויים בהצבעה - חבר ועדת הבחירות של לשכת עורכי הדין שלחו מכתב ליריב לוין בו הם דרשו לבטל את הבחירות.

"לאור הליקויים הרבים אשר נפלו בהליך הבחירות וחשש כבד ומהותי לאבדן אמון הציבור, אבקש לבטל את הבחירות ולקיימן במועד מאוחר יותר טרם תחילת ספירת הקולות" כתב עו"ד נתי פרץ, חבר וועדת הבחירות של הלשכה. "להלן חלק מן הפגמים שהתגלו עד כה: קלפיות לא נפתחו בזמן; קלפיות נסגרות לפני הזמן מפאת מחסור בכוח אדם; מעטפות שאזלו תוך כדי הליך ההצבעה, חוסר בכוח אדם ובעמדות הצבעה; הארכת מועד ההצבה בקלפיות המשנה ללא מסירת הודעה מתאימה וכיוצא בזה".

נכון ל-14:50 עמד שיעור ההצבעה על כ-23.6%. בלשכת עורכי הדין שיגרו שתי פניות לשר המשפטים יריב לוין בבקשה להאריך את ההצבעה בכל הקלפיות. לבסוף נעתר שר המשפטים והודיע על כי ניתן יהיה להצביע עד 21:00.

בתוך כך, במטה הבחירות של עו"ד אפי נוה תקפו את בכר: "בשעות האחרונות אנשי המחאה שאינם עורכי דין בשליחותו של בכר עומדים בתורים במטרה להאריך אותם ולייאש את עורכי הדין שבאים להצביע. עוד ניסיון אנטי-דמוקרטי של בכר להשפיע על תוצאות הבחירות". מנגד, אנשי בכר האשימו את אנשי נוה בכך שהם "תופסים מספרים ומעכבים תורים".

הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין
הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עו''ד עמית בכר
עו''ד עמית בכר | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ראש הלשכה שייבחר יוכל להשפיע רבות על הוועדה למינוי שופטים ולהכריע בסוגיית נשיא בית המשפט העליון הבא וכן במינויים נוספים שעמדו במרכז הוויכוח בחודשים האחרונים. את המירוץ מובילים המועמדים עמית בכר - המתנגד למהפכה המשפטית ונתמך על ידי האופוזיצה ואפי נוה - שנתמך על ידי הקואליציה והורשע בעבר בקבלת דבר במרמה.

Whatsapp Image 2023 06 20 At 1
קלפי בבחירות ללשכת עורכי הדין | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
תורים בבחירות ללשכת עורכי הדין
תורים בבחירות ללשכת עורכי הדין | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 06 20 At 1
יו''ר הכנסת אמיר אוחנה מצביע בבחירות לראשות לשכת עוה''ד | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

77 אלף חברים בלשכת עורכי הדין בעלי זכות הצבעה בחרו אחד מתוך ארבעה מתמודדים על ראשות הלשכה. בכר מוביל בסקרים, אך יצטרך לזכות ב-40% מהקולות כדי לזכות, או שהבחירות ילכו לסיבוב שני - כנראה מול נוה - והוא עשוי לקבל חלק מהקולות של המודחים בסיבוב הראשון.

ראש לשכת עורכי הדין הזמני, עמית בכר
ראש לשכת עורכי הדין הזמני, עמית בכר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
אפי נוה בעת הקראת גזר דינו בבית המשפט
אפי נוה בעת הקראת גזר דינו בבית המשפט | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אז איך זה ישפיע על הוועדה? מאזן הכוחות הוא ארבעה שמתנגדים מול שלושה שתומכים, אך בוועדה יש שני נציגים של לשכת עורכי הדין שיהוו את לשון המאזניים. המועצה של הלשכה שנבחרת היא שתכריע מי יהיו הנציגים בוועדה, שיכריעו אם השופט יצחק עמית ייבחר לנשיא בית המשפט העליון כפי שנהוג בשיטת הסניוריטי, או יוסף אלרון שמקובל על הקואליציה.

כמו כן, מרגע שנבחרה נציגת האופוזיציה בוועדה, ח"כ קארין אלהרר, נוה יצטרך להכניס שני נציגים מטעמו. אם יצליח במשימה הקשה, המוטיבציה של שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן לשנות את הרכב הוועדה תרד, כי ממילא יחזיקו ברוב לניצחון; אך אם ייכשל - הם צפויים להמשיך ולנסות להפוך את הרכב הוועדה. במילים אחרות: אם התוצאה לא תהיה טובה לקואליציה, היא פשוט תשנה את חוקי המשחק.

עמית בכר אמר בבית המשפט בהרצליה שם ישנם תורים ארוכים להצבעה: "ברמה האישית בא לי לבכות מהנוכחות של כל אחד ואחד מכם, אנחנו לא ניתן להם לנצח אותנו. אני חודשים אומר לעצמי על מה אנחנו נלחמים ואם בזה לא ננצח זה יהיה גורלנו בכל המדינה. אם ניתן לעבריינים מורשעים לחבור לחבור לאנשים שרוצים לרסק את הדמוקרטיה, זה יהיה גורלנו בכל המדינה, ועל זה הבחירות האלה".

"כשיהיו עוד אוטובוסים אנחנו נארגן עוד מהמטה שלי, אנחנו נלחמים על העתיד של המדינה הזו בבחירות האלה, מעריך כל אחד ואחת מכם", סיכם המתמודד.

בתוך כך, לאחר ההחלטה להאריך את שעות פעילות הקלפיות נודע כי קלפיות באילת, עפולה, מסעדה וקצרין נסגרו למרות ההחלטה, בהודעה נמסר: "ההחלטה בדבר הארכת פעילות הקלפיות לבחירות לשכת התקבלה בהנהלת בתי המשפט כחצי שעה לפני המועד המקורי לסגירתן ומבלי שבוצע תיאום מקדים עם הנהלת בתי המשפט, לגבי האפשרות להותיר את הקלפיות הממוקמות בבתי המשפט פתוחות עד תום מועד ההארכה".