למרות בקשת המשטרה: הפרופ' שנחשדה בהסתה שוחררה לביתה

לאחר שהמשטרה ביקשה להאריך את מעצרה בשבוע "בשל מסוכנותה לציבור", ביהמ"ש השלום בירושלים שחרר בתנאים מגבילים את פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן - שהוזהרה בחקירתה כי תואשם בעבירה שאינה קיימת בספר החוקים. המשטרה ביקשה עיכוב ביצוע - בית המשפא התנגד

זמן צפייה: 00:44

על אף שהמשטרה ביקשה להאריך את מעצרה בשבוע בשל "מסוכנות לציבור", בית משפט השלום בירושלים שחרר היום (שישי) בתנאים מגבילים את פרופסור נדירה שלהוב-קיבורקיאן מהאוניברסיטה העברית - וקבע כי "לא נמצאה ראייה למסוכנות או עדות לעבירות נוספות". הוא הטיל עליה ערבות עצמית בסך 10 אלף שקלים, ערבות צד ג' בסכום דומה וחובת התייצבות בחקירה. עם זאת, המשטרה ביקשה עיכוב ביצוע - אך בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את הבקשה.

בחדשות 13 פורסם לראשונה כי פרופ' שלהוב-קיבורקיאן הוזהרה במהלך חקירתה שתואשם ב"הסתה לאלימות למניע גזעני" - עבירה שאינה קיימת בספר החוקים. כמו כן, החוקרים הזהירו אותה כי תואשם ב"עשיית מעשים מתוך גילוי כוונה לסייע לאויב בשעת מלחמה" - אך בבקשה להארכת מעצרה עבירה זו לא צוינה.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה פתחה בבדיקה במהלכה נאספו חומרים והוגשה בקשה ב-14 במרץ לפתיחה בחקירה. עם קבלת אישור זה, הוצא צו בבית המשפט ועוד באותו היום הובאה החשודה לחקירה בגין עבירות הסתה. במהלך חקירתה, ומבלי להיכנס לתוכנה, נשאלה החשודה בהקשר החשדות הקיימים בהתאם לחוק. מטבע הדברים ומפאת צנעת הפרט, לא נרחיב אודות חקירה מתנהלת".

מפגינים מחוץ לדיון הארכת מעצרה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן
מפגינים מחוץ לדיון הארכת מעצרה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן בבית המשפט
פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן בבית המשפט | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שלהוב-קיבורקיאן, שהכחישה את טבח 7 באוקטובר וטענה כי ישראל מבצעת רצח עם בעזה, עוכבה אתמול לחקירה בחשד להסתה, באישור הפרקליטות. זאת, אחרי שהושעתה מתפקידה ב-12 במרץ - ושבה ללמד אחרי שחזרה בה מדבריה. בית המשפט הוסיף בדיון הארכת מעצרה כי "עולה שיש כמה ביטויים שיתכן שעוברים את התחום של חופש הביטוי להסתה - אך עולה השאלה האם יש צורך בהמשך מעצרה של המשיבה בעילה של מסוכנות".

בתחילת החודש, ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה המליץ לפרקליטות לאשר פתיחת חקירה פלילית נגד שלהוב-קיבורקיאן, אחרי שהתבטאה נגד ישראל. היא אמרה בפודקאסט כי "את הציונות צריך למגר" וכי "ישראל מבצעת רצח עם". כמו כן, היא הכחישה את מעשי האונס שביצעו חמאס ב-7 לאוקטובר, באמירה כי "ישראל תמיד משקרת".

מהאוניברסיטה העברית נמסר אז כי "מאז פרוץ המלחמה, מתבטאת פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן באופן מחפיר, אנטי-ציוני ומסית. דבריה של הפרופ' לוקחות את החופש הביטוי והחופש האקדמי ועושות בהם שימוש ציני". כמו כן, במכתב נמסר כי הוצע לשלהוב-קיבורקיאן לעזוב את המוסד הלימודי - אך זו התעלמה מהבקשה. לאחר ההתעלמות, הוחלט להשעותה. בהמשך, כאמור, פרסמה הודעת התנצלות ושבה ללמד - וכעת אישרה הפרקליטות לפתוח נגדה בחקירה, והיא עוכבה בידי המשטרה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לאחר מעצרה אתמול: "המעצר הזה מעביר מסר חשוב - מי שיסית נגד מדינת ישראל, לא יוכל להתכסות תחת תפקיד וטייטל כזה או אחר. הצוות נגד הסתות לטרור ברשת ממשיך לפעול ולהתוות מדיניות - כל מסית יבוא על מקומו". חבר הכנסת שמחה רוטמן מסר גם הוא: "אני מברך את משטרת ישראל ואת פרקליטות המדינה על קבלת ההחלטה הראויה, גם אם באיחור מה. אני סמוך ובטוח שביחד ננצח - גם את ההסתה לטרור".