חשיפת חדשות 13: נציב תלונות השופטים פורש - בלי מחליף

חשיפת חדשות 13: חרף העובדה שהוא צפוי לסיים את כהונתו בעוד יומיים - לא מונה מחליף לנציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אורי שוהם. לחדשות 13 נודע כי הסיבה נעוצה בסירובו של לוין למנות שופט עליון. במכתב חריג כתב שוהם: "מדובר בפגיעה קשה בשלטון החוק ובאמון הציבור במערכת המשפט. לעת עתה ובצער רב, נסגרים שערי הנציבות"

השופט בדימוס אורי שוהם
השופט בדימוס אורי שוהם | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סערה במערכת המשפט:  נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אורי שוהם, שיגר הבוקר (חמישי) מכתב חריג לשופטים, שבו אמר כי טרם מונה לו מחליף - חרף העובדה שהוא צפוי לסיים את כהונתו בעוד יומיים. לחדשות 13 נודע כי הסיבה לאי-מינוי מחליף לנציב הוא סירובו של לוין למנות שופט עליון. ממלא מקום נשיא העליון, השופט עוזי פוגלמן, הציע את השופט בדימוס ניל הנדל לתפקיד - אולם לוין כאמור דחה את ההצעה.

שוהם כתב: "זה דבר שלא אירע מאז הקמת הנציבות ב-2003. מדובר בפגיעה קשה בשלטון החוק ובאמון הציבור במערכת המשפט". לדבריו, "לעת עתה ובצער רב, נסגרים שערי הנציבות".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השופט בדימוס שוהם כתב: "משלא מונה נציב חדש, אין בידי הנציבות להשלים את טיפולה בתלונות בהן טרם ניתן החלטה; לטפל בתלונות חדשות שיוגשו לה; ולטפל בהצהרות הון ששופטים קאדים ודיינים מחוייבים להגיש לה על-פי החוק. משנת הקמתה ב-2003 ועד היום, במשך למעלה מ-20 שנה, טיפלה הנציבות מדי שנה, בממוצע, בכאלף תלונות. התלונות הוגשו על מגוון בתי המשפט ובתי הדין, למן הערכאות הנמוכות (בתי המשפט לתעבורה, לתביעות קטנות, בתי המשפט השלום, בתי הדין לעבודה, בתי הדין הרבניים האזוריים, בתי הדין השרעיים האזוריים, בתי הדין הדרוזיים האזוריים, בתי הדין הצבאיים, בתי דין העדות הנוצריות) ועד לערכאות הערעור והערכאות העליונות (בתי המשפט המחוזיים, בית הדין הארצי לעבודה, בית הדין הרבני הגדול, בית הדין השרעי לערעורים, בית הדין הדרוזי לערעורים, בית הדין הצבאי לערעורים ובית המשפט העליון).

"התלונות נסובו על עניינים רבים ושונים ובהם התנהגות שופט, דרך ניהול המשפט על ידו, פגיעה בעיקרי הצדק הטבעי, התמשכות ההליכים ועיכוב במתן פסקי דין. הן הוגשו על-ידי בעלי דין, באי כוחם, עדים, מומחים, וכל מי מן הציבור שראה עצמו נפגע בשל התנהגותו של שופט לרבות דרך ניהול המשפט על ידו. בירור התלונות הביא לתיקונן של תקלות רבות, קידום שמיעתם של תיקים ומתן פסקי דין, כמו גם לטיוב מערכת השפיטה. צר לי על שכלל פעילות זו נגדעת עתה במחי יד, וללא כל הצדקה, וכי אפשרויות נוספות שנבחנו לא צלחו.  איני יודע מי יוכל ליתן מזור לתלונות שבפי הציבור, בין אם מדובר בעניינו הפרטני של בעל דין בהליך בו הוא משתתף, ובין אם מדובר בעניין מורכב או בשאלה מערכתית המטרידה את הציבור כולו. בעצם העובדה שלא מונה נציב חדש לתלונות הציבור על שופטים אני גם מוצא פגיעה קשה בשלטון החוק ובאמון הציבור במערכת המשפט. מי ייתן ותקלה חמורה זו תמצא את פתרונה בכל ההקדם, ויפה שעה אחת קודם".