תיעוד: אחרי המעצר - מני נפתלי אושפז עם שבר‎

אמש נעצר מני נפתלי, אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, במהלך הפגנה: בשעות הלילה הוא פונה לבית החולים ואובחן שבר בידו. לידי חדשות 2 הגיע תיעוד המעצר

מני נפתלי
מני נפתלי | צילום: פליקס דהן

אמש (שבת) נעצר שוב מני נפתלי, אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, במהלך הפגנה מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה. במהלך המעצר האגרסיבי של המשטרה נפצע נפתלי ולאחר שפונה לבית חולים נקבע כי נשברה ידו. אחד המשתתפים בהפגנה תיעד את ההשתלטות האלימה על נפתלי, שבוצעה על ידי שלושה שוטרים לפחות, בעוד אחד מהם מפנה לעברו נשק מסוג M16. המשטרה צפויה לבקש מבית המשפט להרחיק את נפתלי ל-15 יום מפתח תקווה, העיר בה מתגורר היועץ המשפטי, אך פרקליטו של נפתלי טוען כי מדובר בדרישה "מגוחכת ומקוממת".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

נפתלי נמנע עד כה מהגשת תלונה למח"ש על האלימות כלפיו במהלך המעצרים בהפגנות המחאה, מכיוון שלדבריו לא רצה לפגוע בפרנסת השוטרים. כעת, לאחר שידו נשברה והוא עשוי להיפגע מכך גם כלכלית, הוא שוקל להגיש תלונה למח"ש ואף להגיש תביעת נזיקין.

"חד משמעית היד נשברה", סיפר פרקליטו של נפתלי, עו"ד דניאל חקלאי, בשיחה עם חדשות 2 Online. "הסיעו אותו בלילה מתחנת המשטרה לבית החולים בילינסון שם גובסה ידו - והוא אמור להתייצב היום בדיון בבית המשפט עם הגבס".

חקלאי טען כי במשטרה טיפלו בפציעתו של נפתלי בעיכוב רב: "מפקד משטרת פתח תקווה אמר לי ב-21:00 שהוא יזמין אמבולנס, אבל רק ב-3:00 בבוקר – אחרי שעות של תחנונים ולאחר שבמשטרה טענו שאין להם אמבולנס - הוא הועבר לבית החולים".

חקלאי הוסיף כי המשטרה דורשת הפקדה של 5,000 שקלים והרחקה מפתח תקווה ל-15 יום, אבל גם הוא וגם חלק מהעצורים מסרבים לתנאים הללו. "אנחנו נגיד לבית המשפט שאין סיבה להרחקה ולהפקדת הכסף", אמר. "המשטרה יכולה לקבוע שיתחייב לא להתקרב לרחוב בו מתגורר היועץ המשפטי לממשלה, ואם יעשה זאת הוא יפר את התנאים ויידרש לשלם".

[brightcove_iframe video_id='meni_naftali_vtr2_n20170520_v1' autoplay='0' credit='9 בני אדם נעצרו' desc='' kid='' duration='0'']

במהלך ההפגנה מול ביתו של מנדלבליט בפתח תקווה נעצרו 10 חשודים ובהם נפתלי. שלושה עצורים כבר שוחררו - בעוד שחרורם של עצורים אחרים מתעכב מכיוון שהם מסרבים או אינם יכולים לשלם ערבות בסך 5,000 שקלים. "כשם שלא הייתה סיבה ממשית לעכב אותם או לעצור אותם, כך נדמה שאין שום סיבה להותיר אותם במעצר בשל סירובם או חוסר יכולתם להפקיד 5,000 שקלים", הסביר חקלאי. "נתייצב לייצג אותם בבית המשפט בפתח תקווה הבוקר בניסיון לשכנע את השופט להורות על שחרורם ללא הפקדה".

בנוגע למעצרו של נפתלי, כתב עו"ד חקלאי בעמוד הפייסבוק שלו כי "התרשמותי היא שלא הייתה שום סיבה למעצר או לעיכוב. אני כותב את הדברים בזהירות מפני ששמעתי רק את גרסת העצורים והמעוכבים. לא שמעתי כמובן את גרסת קצין המשטרה שפיקד על כוח המשטרה במקום וגם לא את גרסת השוטרים שתחת פיקודו. אבל דברי המעוכבים והעצורים אמינים, פשוטים ובהירים. מדבריהם עולה שלא הייתה סיבה ממשית לשלילת החירות הלילית שלהם".

עו''ד דניאל חקלאי
עו''ד דניאל חקלאי | צילום: הילה חקלאי

עד ראייה: "השוטרים התנפלו בכוחניות"

עדי הראייה במקום סיפרו לפרקליטו של נפתלי כי "הוא נעצר בצורה ברוטלית בידי 8-9 אנשי משטרה. הם טוענים שהוא ספג מכות בעודו אזוק על הקרקע: נפתלי סובל מכאב בגבו וכן מכאב עז בידו. הוא מקווה שהיד לא נשברה". עצור נוסף מההפגנה דיווח על כאבים עזים בגבו, ושוחרר גם הוא לבית החולים רק במהלך הלילה.

מדוע בכלל נעצר נפתלי? לפי גרסת פרקליטו, המשטרה טענה כי חלק מהמפגינים - ובהם נפתלי - נכנסו לרחוב בו מתגורר מנדלבליט, בניגוד להחלטה שאוסרת על כך. מהמשטרה נמסר אתמול כי "המוחים סירבו להיענות להוראות השוטרים, הפריעו לסדר הציבורי וחסמו כבישים. אנו דוחים כל ניסיון לקושש כותרות בדרך של עימות עם השוטרים ופגיעה בעבודות השיטור ובתושבים", נכתב בהודעת המשטרה. "משטרת ישראל תתיר את חופש המחאה תוך שמירה על הסדר הציבורי ושמירה על שלטון החוק".

בשבוע שעבר הורה המפכ"ל למשטרה שלא לאפשר קיום של הפגנות מול בתיהם של נבחרי ציבור ופקידים בכירים. את ההחלטה קיבל על סמך החלטה של בג"ץ שלא לאפשר מחאות אלו. על פי הנוהל, במידה ולאיש הציבור או לפקיד יש משרד, על המוחים להפגין מחוץ למשרדו. במידה ואין משרד, ניתן לקיים מחאה מול ביתו.