"ניצולת שואה תנסה להתאבד? הממשלה כשלה בענק"

העמותה לעזרה מיידית לניצולי שואה מסייעת ל-5,000 ניצולים במצב הקשה ביותר והכל בהתנדבות. מנכ"לית העמותה תמרה מור: "בכל דקה מגיעות אלינו שיחות מניצולים במצוקה"

הריאיון עם תמרה מור, מנכ"לית "העמותה לעזרה מיידית לניצולי השואה" כמעט ולא התקיים. בתוך הלחץ והרעש המתמיד שנובע מהפניות הרבות מניצולים, היה קשה להשיג אותה. גם בזמן השיחה, שהתרחשה בשיא ההכנות לאירוע "חגיגת הניצחון על הנאצים" שערכה העמותה היום (שני), קראו לה המתנדבים שוב ושוב.

העמותה, שנמצאת בקשר עם כ-5,000 ניצולים, הוקמה לפני 9 שנים. "כולנו מתנדבים ואנחנו פועלים ללא תקציב", מספרת מור. "אנחנו עוזרים לניצולים הנזקקים ביותר ופועלים תוך כמה שעות מרגע הפנייה, בכל התחומים: הבאת אוכל ומצרכים, הסעות וליווי בבתי חולים, אספקת ציוד רפואי, ייעוץ רפואי ומשפטי, סיעוד, ניקיון ותיקונים בבתים. אנו מתמקדים בניצולים שאין להם תמיכה משפחתית, ובניצולים שעברו את השואה בצורה הקשה ביותר".

תמונה מפעילות שארגנה העמותה
תמונה מפעילות שארגנה העמותה

איך אתם פועלים ללא תקציב?

"זה מגביל אותנו הרבה, אבל מדהים שניתן לעשות המון גם בלי כסף. אני נתקלת באנשים מופלאים שנותנים מעל ומעבר. תרומות מגיעות באופן סמלי ומאחר ואין אצלנו מקבלי שכר - כל שקל הולך לניצולים ואנחנו מצליחים להפוך כל שקל למאה".

"הניצולה רצתה להתאבד והפסיקה לאכול"

מור מספרת על מקרים קשים במיוחד בהם העמותה סייעה. אחד התחיל בשיחת טלפון שהתקבלה לפני כשלוש שנים. "התקשר אלינו רופא גריאטר שטיפל בניצולה – אישה מבריקה שהבינה שהיא עומדת להידרדר פיזית ומנטלית, באופן הדרגתי, עד המוות. היא הייתה מרותקת למיטה, וניסתה להתאבד בדרך היחידה שאדם במצבה יכול: להפסיק לאכול. הרופא אמר שלהערכתו, תוך כמה ימים היא תמות. אי אפשר היה להאכילה בכפייה, כי האישה הייתה צלולה וכשירה לקבל החלטות. כעבור שעתיים, כבר היו אצלה מתנדבי העמותה שצוידו באוכל. הם הצליחו להצחיק אותה, ולשכנע אותה לאכול שתי כפיות. למחרת התייצבו מתנדבים נוספים, וכך שלוש פעמים בכל יום".

"ליווינו אותה במוסד שבו טופלה עד יומה האחרון. כשנפטרה, למרות שהייתה בודדה בעולם, להלוויה שארגנו הגיעו 300 אנשים, במזג אוויר קר במיוחד. מחציתם מתנדבי העמותה, ומחציתם אנשים שנענו לקריאה שלנו בפייסבוק", מספרת מור.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-education-society-003' autoplay='0' credit='' desc='יום ההולדת שארגנה העמותה לניצול הבודד ארנסט ויינר' kid='1_ws9mjhyv' duration='64'']
יום ההולדת שארגנה העמותה לניצול הבודד ארנסט ויינר

"ניצולת אושוויץ לא יצאה 3 שנים מהבית ואף גורם לא עזר לה"

במקרה אחר העמותה מימנה לניצולה שנזקקה לאספקת חמצן, מכשור רפואי. "ניצולת אושוויץ הייתה אסירה בביתה 3 שנים ופנתה לכל גורם אפשרי, אף גורם לא הסכים לממן לה מחולל חמצן נייד. היא הייתה בת 92 ואמרו לה שנותנים מכשיר כזה לאנשים צעירים ו"פרודוקטיביים". היא יצאה רק לרופא, ונאלצה להסתובב עם טנק חמצן ענק, שלא יכלה לסחוב בעצמה. כשנתקעה בפקק, היא פחדה שהחמצן ייגמר והיא תמות. אנחנו מימנו לה את המכשיר שעולה כ-16,000 שקלים".

מור ממשיכה לספר על הפניות הקשות, שזורמות לעמותה "בכל דקה מגיעים טלפונים מניצולים במצוקה. לפני יומיים בלילה התקשרה ניצולה חולת סרטן שהמטפלת שלה יצאה ליום החופשי שלה בשבוע. היא לא יכלה לעמוד ולהכין אוכל. שאלתי מה תרצה לאכול, כי במצב כזה של סרטן לא חשוב מה אדם יאכל, אבל חשוב מאוד שיאכל ויכניס קלוריות לגוף כדי שלא ייחלש. צלצלתי למסעדה בקרבתה שמיד שלחה את האוכל שביקשה. אני לא יודעת אם קיים גוף אחר שאפשר להתקשר אליו בלילה ולהגיד 'אני לא מסוגלת לבשל - מישהו יכול לבוא עם אוכל?'"

ניצולים 2

"המדינה גנבה את הכסף מהניצולים"

לאחרונה, העמותה ארגנה אירוע פסח ל-450 ניצולים בודדים מכל הארץ, "הבאנו אותם לאולם מרהיב", מספרת מור "הקייטרינג היה של ארז קומורובסקי, חנן עזרן והשף הראשי לשעבר של הילטון אביגדור ברי. הניצולים אמרו שאוכל כזה הם לא טעמו מעולם. חילקנו עוד אלפיים מנות כדי שיהיה להם אוכל לכל החג. עברי לידר ורונה קינן הופיעו בהתנדבות, טל ברודי הגיע לברך ועוז זהבי הנחה. אירוע שאמור לעלות מעל חצי מיליון שקל, עלה כעשרת אלפים שקל. כל אחד עשה משהו קטן: תרם מצרכים, כלים, קצת פרחים. הניצולים והמתנדבים בכו מאושר. הגיע ניצול מדימונה שאיש לא מבקר אותו וניצולה מעכו, חולת סרטן במצב גרוע מאוד - הם יכלו לשכוח לשעתיים וחצי מהצרות ולקבל אוכל בשפע, מוזיקה ואווירה".

כמה מתנדבים יש בעמותה?

"אלפים. יש לנו מספיק מתנדבים לשטח, אנחנו צריכים מתנדבים לניהול, אנשים בעלי יכולות ביטוי שיבואו למשרד ברמת גן ויעזרו בתפעול דף הפייסבוק, במענה למאות הפניות שאנו מקבלים ביום, אנשי תקשורת ויח"צ. אם יש לכם אפילו שעה ביום, נשמח שתפנו אלינו".

ניצולים4

את חושבת שהרשויות כשלו?

"כן, בענק. יש ניסיון לשיפור מצד הרשויות, אבל עשרות שנות רשעות כלפי הניצולים הביאו לכך שהרבה הלכו לקברם בדלות איומה. הניצולים שלא קיבלו את כל הכסף שגרמניה העבירה עבורם – צריכים לקבל אותו עכשיו כדי שיוכלו לסיים את חייהם בכבוד. אם אותה ניצולה הייתה מקבלת את הכסף, היא לא הייתה צריכה להתחנן לקבל מחולל חמצן נייד אלא קונה אותו מכספה. המדינה גנבה את הכסף מהניצולים".

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

כך תפנו לעמותה

"נשמח שיפנו אלינו ניצולים, במיוחד כאלה שאין להם משפחה, שמשפחתם לא יכולה לתמוך בהם, או יוצאי מחנות וגטאות שנמצאים בבעיה כלכלית או תפקודית בטלפון 03-5257888. נבקש שהניצולים יפנו בעצמם כדי שנבין מהם מה הם צריכים. השאר מוזמנים לעקוב ולפנות אלינו בפייסבוק 'העמותה לעזרה מיידית לניצולי השואה' – בו אנו מעלים קריאות לעזרה מכל הארץ" מסכמת תמרה.