מקצרים את החופש: מתווה חדשות 2

איך מורידים את נטל חופשות התלמידים מההורים העובדים מבלי לפגוע במורים? ההצעה שלנו משלבת יישום של "בית הספר של החופש הגדול" עם ימי חופשה גמישים למורים

בית ספר, תלמידים, ילקוט, כיתה. ארכיון. אילוסטרציה
בית ספר, תלמידים, ילקוט, כיתה. ארכיון. אילוסטרציה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

צריך לשנות את לוח החופשות בישראל, ואנחנו גם חושבים שאפשר: במסגרת פרויקט "מקצרים את החופש" של חדשות 2 אנו מציגים הערב (שלישי) מתווה לשינוי לוח החופשות שיקל על ההורים וממש לא פחות חשוב מזה - לא יפגע במורים, ואולי אפילו יסייע גם להם. והיישום של המתווה הזה לא בשמיים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

אז מה כולל מתווה חדשות 2 לקיצור ימי החופשה של התלמידים? קיצור חופשות תלמידי כל הגנים וכיתות א' עד ד' ב-13 ימים: הרחבת "בית הספר של החופש הגדול" לחמישה ימים בחנוכה וחמישה ימים בפסח (בשבוע שלפני החג), ומהלך של חופשה מול חופשה - המורים והגננות יבחרו שלושה ימי חופשה גמישים במהלך השנה תמורת שלושה ימי עבודה בימי אסרו חג: סוכות, פסח ושבועות.

הפתרון הזה, כמובן, כמו כל פתרון אחר, עולה כסף: הפעלת בתי הספר, תשלום שכר לעובדי הרשויות המקומיות שמפעילים את בתי הספר, תשלום שכר למורים ולמדריכים בבתי הספר של החופש הגדול, גיוס ותשלום למורים מחליפים בימי החופשה של המורים ועוד.

קובי אמסלם, לשעבר הממונה על השכר באוצר, טוען שאם מסתכלים על התמונה הרחבה, מדובר ב"כסף קטן": את עלות המתווה כולו, לשנה שלמה, הוא מעריך בכ-580 מיליון שקלים. מנגד, יום אחד בלבד שבו אחד ההורים נשאר עם הילדים כשהם בחופש מהווה הפסד למשק של מיליארד שקלים, כך שבשורה התחתונה - המדינה רק מרוויחה. את הפתרון כולו אפשר ליישם בהדרגה משנה לשנה, עד למתווה המלא. מיכל כהן, לשעבר מנכ"לית משרד החינוך מאמינה כי הפתרון הזה ישים וראוי.

80 ימי חופש לילדים, רק 12 להורים

הצורך להקל על ההורים נובע מהפער הבלתי נתפס כמעט בין ימי החופשה של התלמידים בישראל לימי החופשה של ההורים: כ-80 ימי חופש לתלמידים לעומת 12-14 להורה העובד. לפער הזה שנייה בעולם רק ליטא.

העומס הזה הביא לשורה של הצעות לשינוי לוח החופשות לאורך השנים האחרונות, רובם יוזמה של התארגנויות הורים. יערה ישורון מפורום "הורים עובדים לשינוי" הציעה לוותר על חלק מהחופשות במהלך השנה ובמקומן להפוך את ימי השישי, שבהם רוב ההורים לא עובדים, לחופשות גם לתלמידים.

פז כהן, מפורום ההורים היישובי, מנסה לקדם את פתרון "7 מול 7" - המורים יוותרו על שבעה ימי חופשה בחגים במהלך השנה ובתמורה יקבלו שבעה ימי חופשה גמישים למימוש מתי שירצו (בגיבוי מורים מחליפים). חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי הציע את רעיון החלת "בית הספר של החופש הגדול" על ימי חופשה במהלך השנה.

מתווה חדשות 2 מנסה לשלב יחד את ההצעות הבולטות לפתרון המתאים ביותר ליישום. אנחנו מבטיחים להמשיך לעקוב ולא להרפות עד שזה יקרה, עד שהנטל יוקל והחופשות של התלמידים הצעירים יתקצרו.

Banner_MoreVirals

 האבא שבגיל 45 החליט לעשות מהפך קיצוני

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1363' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_7aafep1x' duration='188']

לפני שאתם מתקעקעים - כדאי שתראו מה קרה לאישה הזאת

[brightcove_iframe video_id='20techno_vtr2_n20170511_v1' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='1929'']

אמאל'ה: בת כמה היא נראית לכם?

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1346' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_5xfhb49t' duration='18']

תיעוד מזעזע: הורים נמצאו מעולפים מאלכוהול לצד בנם הפעוט

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1342' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_jdzda8qv' duration='35']

מן המעמקים: התגלתה גופת "מפלצת ימית" באורך של 15 מטר

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1339' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_ghfncxf6' duration='113']

זוכרים את הילדה הכי יפה בעולם? כך היא נראית היום

[brightcove_iframe video_id='ratz_bareshet_305' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_ebq4bx2e' duration='107']

הפריעה לכתב בשידור חי - הדרך בה הרחיק אותה עלתה לו בסטירה

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1367' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_p4dsso72' duration='34']