ההגבלות הוסרו, הרשויות זועמות: "לחזור לפעילות? לא בלחיצת כפתור"

אחר חצות הוסרו המגבלות שאסרו על קיום פעילויות חינוכיות. בחלק מהערים ישובו לפעילות ב-10:00, באשדוד מ-09:00. בבת ים ובחולון - רק מחר. ברשויות זועמים: "למה לא לקבל החלטה שתאפשר התארגנות?". אז איפה חוזרים למסגרות - ואיפה לא?

זמן צפייה: 03:04

אחרי שצה"ל הודיע אחר חצות (בין ראשון לשני) כי הוסרו המגבלות המחמירות של פיקוד העורף שהוטלו בעקבות המתקפה האיראנית, שאסרו על קיום פעילויות חינוכיות כמו קייטנות, בתי ספר, וגנים והגבילו התקהלות - הרשויות המקומיות וההורים הביעו זעם על החלטת פקע"ר להסיר את ההגבלות ברגע האחרון, וטענו כי "אי אפשר לחזור לפעילות בלחיצת כפתור, יש לכך מחיר".

רשויות גדולות כמו חולון ובאר שבע הודיעו שלא יצליחו להיערך והפעילויות החינוכיות - כמו בתי הספר של החגים - ישובו לפעילות שם רק מחר. בגבעתיים הודיעו כי נבדקת אפשרות לפתיחת קייטנות, בוקרוני פסח ומסגרות החינוך המיוחד בשעה 10:00 - ללא ארוחות. עדכון סופי יישלח להורים עד השעה 9:30.

מערכת החינוך נפתחה מ-10:00 הבוקר ביישובים הבאים:

ברמת גן הודיעו כי המוסדות נפתחו ללא הסעות וברוב המסגרות ללא הזנה; במבשרת ציון כל המסגרות החינוכיות שבו לפעילות, לרבות מעונות היום; בהרצליה הודיעו כי ייתכנו שינויים בנושאי הזנה, והודעות פרטניות מהמסגרות הועברו להורים; בבת ים רוב המסגרות החינוכיות נפתחו ללא הזנה; בתל אביב שבו לפעילות חלקית בלבד וללא הזנה; גם בירושלים, הוד השרון, מודיעין, נהריה ושדרות נפתחה מערכת החינוך מ-10:00; בחיפה הודיעו כי בעיר "עשו מאמצים שכל המסגרות ייפתחו בשעה 10:00", ובגבעתיים נבדקה אפשרות לפתיחת קייטנות, בוקרוני פסח ומסגרות חינוך מיוחד בשעה 10:00 - ללא ארוחות.

מערכת החינוך נפתחה מ-09:00 הבוקר ביישובים הבאים:

באשדוד הודיעו כי מסגרות החינוךחזרו לפעול באופן מלא, כולל מעונות, קייטנות פסח, מסגרות החינוך המיוחד. כמו כן, בדימונה הודיעו כי הוחלט להפעיל את הקייטנות מ-09:00, ושיתקיימו "מאמצים כבירים" לקלוט גם את התלמידים בבתי הספר ובגני הילדים החל משעה זו.

תלמידים בבית ספר בירושלים
תלמידים בבית ספר (אילוסטרציה) | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כמו כן, בפתח תקווה הודיעו כי "לאור השינוי בהנחיות פיקוד העורף רק לאחר חצות, לא הייתה דבר אפשרות להיערך לפתיחת המסגרות באופן מלא ורגיל כבר היום. לפיכך, גני הילדים ייערכו לפתיחה הבוקר מהשעה 8:30 ועד השעה 13:00. לגבי מסגרות החינוך המיוחד , לא הייתה אפשרות להיערך מיידית עם ההסעות, המלווים והמזון, ועל כן כל גננת ומנהלת בחינוך המיוחד יעדכנו את ההורים. בכל מקרה המסגרות יפעלו עד 12:30 ללא הסעות".

אזורי קו העימות ועוטף עזה (למעט היישובים נירים, כרם שלום, ניר עוז, כיסופים, עין השלושה, סופה, חולית, נתיב העשרה, נחל עוז וכפר עזה) מוגדרים במדיניות "צהובה", ויתאפשרו פעילויות חינוכיות בכפוף להגבלות. כמו כן, הוסרה הגבלת ההתקהלות באזורים הנמצאים במדיניות "ירוקה".

Prj0081 Mediniut Hitgonenut He
הנחיות פיקוד העורף המעודכנות

ממשרד החינוך נמסר כי "לאור השינויים במדיניות פיקוד העורף, הפעילויות החינוכיות בחופשת הפסח יוחזרו בכל רחבי הארץ. באזורי קו עימות ועוטף עזה יתאפשרו פעילויות חינוכיות בכפוף להגבלות. החזרה לפעילות תהיה הדרגתית בהתאם לזמן ההתארגנות הנדרש. הנחיות הרשויות המקומיות ומפעילי התוכניות ובכלל זה מסגרות החינוך המיוחד".

באיגוד מנהלי אגפי חינוך ברשויות המקומיות הביעו תסכול וכעס על ההחלטה, ומסרו כי "אם מישהו חושב שאין מחיר להפעלת מערכת החינוך בלחיצת כפתור, הוא טועה. הנהלת האיגוד מבינה את הצורך בשגרה ובהפעלת מוסדות החינוך גם בחירום. אולם, זמן ההתארגנות לפתיחת המוסדות כולל גיוס צוותים, בדיקה שיש הסעות אבטחה והזנה". עוד ביקרו באיגוד את ההחלטה החפוזה, והטיחו: "מערכת החינוך תפעל הבוקר ברשויות רבות, אבל באיזה מחיר? לחץ, כעס ותסכול? למה לא לקבל החלטה שתאפשר הפעלה בטוחה וללא תקלות מתוך זמן התארגנות? המחיר כבד מנשוא".

ממרכז השלטון המקומי נמסר כי "פתיחת מסגרות חינוך דורשת היערכות מסודרת, ומצריכה זמן התארגנות מראש. הנחתת הודעות באמצע הלילה מבלי לתאם עם השלטון המקומי מביעה חוסר אחריות ומשקפת את הניתוק מהציבור. הרשויות המקומיות צריכות להתמודד עם השלכות ההחלטה וזריקת האחריות. יחד עם זאת, השלטון המקומי פועל במהירות בכדי לחזור לשגרת פעילות כמה שיותר מהר עבור התושבים".

בית ספר בצפת הבוקר
בית ספר בצפת | צילום: דוד כהן, פלאש 90

חולון ובת ים הודיעו כי "למרות הודעת פיקוד העורף על ביטול המגבלות, מסגרות החינוך בערים המרכזיות בגוש דן יחזרו לפעול רק ביום שלישי. הערים חולון ובת ים הודיעו כי בשל העובדה שלא ניתן לגייס את הצוותים במהלך הלילה, ולא ניתן להזמין ארוחות לילדים בצהרונים, הלימודים יחזרו בפועל רק בשלישי בבוקר. שאר הפעילויות במתנ"סים ובחינוך הבלתי פורמלי בשעות אחר הצהריים צפויות להתקיים כרגיל".

באשדוד הודיעו כי "לאחר מאמצים רבים ועבודה לתוך הלילה, מערכת החינוך בעיר חוזרת לפעול באופן מלא החל מ-09:00. המעונות, קייטנות פסח ומסגרות החינוך המיוחד. עם זאת, בשל ההתראה הקצרה, מתבקשים הורי ילדי הצהרון לדאוג לארוחת צהריים. ייתכנו שיבושים קלים במספר מסגרות . אנו עושים הכל על מנת לתת את השירות המיטבי בהתראה קצרה זו".

כמו כן, עיריית הרצליה הודיעה כי "הצוותים המקצועיים בעיר החלו להתארגן לקראת פתיחה מחדש של מסגרות החינוך משעה 10:00. בשל השעה המאוחרת בה התקבלה ההודעה מטעם פיקוד העורף, ייתכנו שינויים בנושאי הזנה. הודעות פרטניות מהמסגרות יועברו להורים".

כיתה ריקה
כיתה בבית ספר (ארכיון) | צילום: רויטרס

בחיפה הודיעו: "לאור הסרת ההגבלות, מערכת החינוך בעירייה נערכת לפתיחה של המסגרות החינוכיות החל מהשעה 10:00 הבוקר. מרגע קבלת ההודעה, החלו עובדי המינהל לגייס את הצוותים, הרכזים, השומרים וההיסעים (במקומות שנדרשים היסעים). לגבי קייטנות, יש להתעדכן ישירות מהמפעילים. כמו כן, הספריות הציבוריות חוזרות אף הן לפעילות מלאה והמרכזים הקהילתיים יפתחו כבשגרה מלבד לשינויים קלים".

בנוסף, בהוד השרון הודיעו כי "בשל ההתרעה המאוחרת של פיקוד העורף, מערכת החינוך העירונית תיפתח ב-10:00 הבוקר, ללא שירותי הזנה ומערך הסעות", ומערכת החינוך העירונית הודיעה כי "המסגרות החינוכיות שישובו לפעילות הבוקר הן צהרונים, בתי ספר וגני ילדים, מעונות יום ומסגרות חינוך מיוחד (למעט בית ספר צורים). בנוסף, כלל הפעילות הבלתי פורמלית תשוב אף היא לסדרה החל מ-10:00, ובית הספר לכדורגל ישוב לפעילות החל משעות הצהריים. קייטנת הכדורגל תחזור לפעילות מחר".