שר החינוך נגד ביהמ"ש: "משפחות מחבלים לא יכנסו לכיתות הלימוד"

לאחר פסיקת בית המשפט המחוזי בירושלים, שקבע כי יש לבטל את החלטת השר יואב קיש לפסול את תכנית מפגשי הדיאלוג של פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני בבתי הספר, השר התרעם וטען כי מדובר ב"התערבות גסה, שגויה ומיותרת". עוד הוא הוסיף: "אפעל בכל האמצעים שברשותי על מנת לוודא שזה לא יקרה"

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

שר החינוך יואב קיש יצא היום (רביעי) נגד פסיקת בית המשפט המחוזי בירושלים שביטלה את החלטתו בנושא פסילת תכנית מפגשי הדיאלוג של "פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני" בבתי הספר, שתחזור לפעילות עוד השנה. הוא טען כי "ההחלטה היא התערבות גסה, שגויה ומיותרת של בית המשפט בהחלטות הדרג המקצועי של משרד החינוך".

השר קיש כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "החלטת בית המשפט המחוזי שהודלפה לתקשורת עוד בטרם הובאה לידיעת משרד החינוך היא מזעזעת", וטען כי "משפחות מחבלים לא יכנסו לכיתות הלימוד של ילדינו, במימון המדינה, וילמדו אותנו איפה טעינו. מי שלא הבין זאת אז את השיעור הזה קיבלנו ב 7 באוקטובר. אפעל בכל האמצעים שברשותי על מנת לוודא שזה לא יקרה. כעת הזמן לשיקום החוסן של תלמידנו ולתקומה - ואת זה אנחנו נעשה ולא הפלסטינים".

בית ספר, כיתה, שביתה, הסתדרות המורים
בית ספר. ארכיון | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

גם יו"ר מפלגת נעם, סגן השר אבי מעוז, תקף את החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים: "בניגוד גמור לרצונו של העם, כופה בית המשפט תכנים אנטי-ציוניים על תלמידי ישראל. אין שום סימטריה בין הורים של מחבלים בני עוולה בצד הפלסטיני, להורים שכולים שאיבדו את יקיריהם בצד הישראלי".

סגן השר מעוז פנה לשר החינוך קיש, ואמר כי "אני קורא לשר לעשות רפורמה מקיפה במערכת הגפ"ן. אי אפשר להתחמק מכך", וסיים באזהרה להורים: "שימו לב מה מלמדים את ילדיכם. אל תסכימו לכל תוכן שמובא בתכניות הלימודים ובתכניות העשרה המובאות במסגרת מערכת הגפ"ן. זכותכם לחנך את ילדיכם על-פי השקפת עולמכם, ולא על-פי השקפת עולמו של שופט כזה או אחר".

מנכ"ל ארגון "בצלמו" שי גליק ,שהוביל את המאבק להוצאת התוכנית מבתי הספר, מסר בתגובה: "מדובר בהחלטה אומללה שפוגעת באזרחי ישראל וחיילי צה"ל. רוב העם בישראל כולו מתנגד באופו נחרץ למתן לגיטימציה לארגונים שכוללים בתוכם משפחות מחבלים ועושים טקסי זיכרון המשווים בין חיילי צה"ל לפלסטינים. אפעל מול משרד החינוך שיוגש ערעור על ההחלטה, ואני קורא לאף מנהל בית הספר לא להזמינם וככל שיופיעו אפעל ביחד עם ההורים והתלמידים לבטל את האירוע".

אבי מעוז
יו"ר נעם אבי מעוז | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בעתירה שהגישו האגודה לזכויות האזרח ופורום המשפחות השכולות בחודש ספטמבר האחרון, בית המשפט קבע כי "יש לבטל את החלטת שר החינוך וועדת המכרזים במשרד לפסול את תכנית מפגשי הדיאלוג של הפורום ממאגר התכניות החיצוניות של משרד החינוך (גפ"ן), וכי התכנית תחזור לבתי הספר עוד השנה", בנימוק כי "פסילת התכנית התבצעה ללא כל תשתית עובדתית מינימלית שתצדיק זאת".

העותרים טענו כי "ההחלטה לפסול את התכנית נעוצה בשיקולים זרים ופסולים, ומונעת מתפיסת עולמם של הגורמים הפוליטיים במשרד", ושהיא התקבלה בהתבסס על "טענות מגמתיות ומטעות של גורמים קיצוניים ואנטי-דמוקרטים, שאין מאום בינם לבין חינוך". עוד טענו בעתירה כי בניגוד לטענת משרד החינוך, בחוק חינוך ממלכתי אין כל בסיס לפסילת תכנית "מפגשי הדיאלוג" ממאגר גפ"ן, ואף הדגישו כי "התכנית הולמת למופת מטרות אלה, ואת הוראותיו של חוזר מנכ"ל המשרד המעודד שיח בנושאים שנויים במחלוקת".

כיתת לימוד בבית ספר
כיתת לימוד בבית ספר. ארכיון | צילום: פלאש 90

עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח, שייצגה את פורום המשפחות השכולות, מסרה בתגובה לפסק הדין: "בית המשפט עצר את מסע הרדיפה, הביזוי וההשתקה שהוביל השר קיש נגד פורום המשפחות השכולות. ככה זה כשממהרים לקבל החלטות שמונעות מאידאולוגיה לאומנית וצרת אופקים, שסותרת את מטרות חוק חינוך ממלכתי. הניצחון הוא לא רק של הפורום והאגודה לזכויות האזרח. זה ניצחון לליברליות, לסובלנות ולפלורליזם. אנחנו ממש לא רוצים לראות כאן דור של תלמידים ותלמידות שיוצאים ממערכת החינוך בצלמם ובדמותם של קיש ושל חברי הממשלה הזאת".