שקד על בובות החיילים: "המסכות ירדו ונחשפנו לשנאה כואבת"

יצאנו לבדוק מה חושבים השרים וחברי הכנסת על מיצג בובות החיילים התלויים שזעזע את המדינה, והאם הם באמת פועלים נגד התופעה?

השבוע נחשפנו לתמונות של בובות חיילים חרדים תלויים בשכונת "מאה שערים" בירושלים. בשכונה שבה גרים תושבים המזוהים עם חסידויות אנטי ציוניות, נהוג בחג הפורים לתלות "רשעים" שונים בדומה להמן הרשע שנתלה על עץ בסיפור מגילת אסתר. הבובות הולבשו במדי צה"ל ודגלי ישראל ובסממנים חרדיים כגון ציציות וכיפה שחורה ונכתב עליהן "חרד"ק החוצה" - ראשי תיבות של "חרדי קל דעת", או חרדי וחיידק, המשמש כינוי גנאי לחרדים המתגייסים לצבא.

[brightcove_iframe video_id='bobat_hayal_vtr2_n20170313_v1' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='1929'']

פנינו למספר שרים וחברי כנסת על מנת לקבל את התייחסותם לנושא ולשמוע כיצד הם פועלים נגד ההסתה נגד חיילים במגזר החרדי. בתגובה לפנייתנו שרת המשפטים איילת שקד אמרה כי "חגי ישראל בפרט מהווים הזדמנות עבור כולנו להתאחד ולשמוח יחד במסורת ישראל ובמדינת ישראל, ולצערי המסכות ירדו ונחשפנו לשנאה מיותרת וכואבת". עוד הוסיפה כי "התחלנו כבר בשנה שעברה בהגשת כתבי אישום נגד מסיתים ונמשיך במלוא הכח עד שנמגר את הרעה החולה הזו מקרבנו".

''נמשיך להגיש כתבי אישום''. שקד (פלאש 90, יונתן סינדל)
''נמשיך להגיש כתבי אישום''. שקד (פלאש 90, יונתן סינדל)

"זו לא דרכה של התורה"

עם זאת, נראה כי דווקא השרים החרדים, אשר מייצגים את הציבור ממנו יוצאת ההסתה ואשר להם ההשפעה הגדולה ביותר בקרב ציבור זה - מגנים את המעשים אך מתנערים מאחריות.

השר אריה דרעי מסר לאתר רשת כי הוא "מגנה בתוקף את תליית בובות החיילים, ויודע כי מדובר במעשים של עשבים שוטים שאינם מייצגים את רוב רובו של הציבור החרדי שמתנער מהמעשה". עוד הוסיף כי הוא "משוכנע כי המשטרה תפעל כדי למנוע תופעות כאלה בעתיד".  מלשכת השר לא נמסרה תגובה לשאלה כיצד השר עצמו פועל להפסקת ההסתה נגד חיילים במגזר החרדי.

''מדובר בעשבים שוטים''. דרעי (פלאש 90)
''מדובר בעשבים שוטים''. דרעי (פלאש 90)

נראה כי גם שר הבריאות יעקב ליצמן לא עושה צעדים אופרטיביים כדי למנוע הישנות מקרים שכאלה בעתיד. בעוד שמלשכת השר נמסר כי הוא "גינה את המעשים וכל גילוי אלימות מכל סוג שהוא. זו לא דרכה של תורה והציבור החרדי אינו נוהג כך", נטען כי מניעת מקרים דומים בעתיד הוא "תפקידה של המשטרה ואנו סומכים עליה".

''סומכים על המשטרה''. ליצמן
''סומכים על המשטרה''. ליצמן | צילום: הדס פארוש / פלאש 90

יו"ר מפלגת "יש עתיד" חבר הכנסת יאיר לפיד, שכזכור הביא להעברת "חוק השוויון בנטל" כשכיהן כשר אוצר על מנת לקדם גיוס חובה בכל פלגי האוכלוסייה, פנה לשר לביטחון פנים גלעד ארדן בעקבות מראות הבובות ודרש מעצר מיידי של החשודים במעשה: "כל אדם שפוי במדינת ישראל, כולל רוב החרדים, אינם יכולים להישאר אדישים למראות כאלו" אמר. "אין שום בעיה לראות מאיזה מרפסות תלויות בובות התועבה האלה ולבצע מעצרים מידיים" הוסיף.

''לבצע מעצרים מיידיים''. לפיד
''לבצע מעצרים מיידיים''. לפיד | צילום: פלאש 90