"מי ירצה עכשיו סיור בנחל אשלים?"

לפני כחודשיים עשרות אלפי ליטרים של שפכים חומציים זרמו לנחל אשלים ממפעל רותם אמפרט. נזק נגרם לסביבה, לבעלי החיים - וגם לתושבים, שדורשים פיצוי של 200 מיליון ש"ח

נחל אשלים
נחל אשלים | צילום: בעז פריפלד, רשות הטבע והגנים

לפני חודשיים אירע אחד מהאסונות הסביבתיים הגדולים ביותר בתולדות ישראל: עשרות אלפי ליטאים של שפכים חומציים זרמו לנחל אשלים מבריכות מפעל רותם אמפרט במדבר יהודה. עד היום האזור עדיין מוכתם בחומר החומצתי, וכעת יש מי שדורשים מהמפעל לשלם את המחיר: 200 מיליון שקלים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בשל הפגיעה בטבע, מפגעי הריח והנזק הכלכלי למדריכי תיירים באזור - שלא יוכלו להסתובב שם שנים - תובעים עשרה מהתושבים ובעלי העסקים באזור את חברת רותם אמפרט. כך נכתב בכתב התביעה שהוגש על ידי עורכי הדין חיה ארז, חגי קלעי, אוהד רוזן, ואסף פינק: "בטווח הזמן הארוך, דליפת החומרים הביאה לסגירת הנחל למטיילים לתקופה לא ידועה, לפגיעה בפרנסתם של העוסקים בתיירות ושל מדריכי הטיולים, לזיהומים ולנזקים אקולוגיים חמורים, שחלקם לא ניתנים לשיקום כלל ואחרים, בשיקום ארוך ובהשקעה כספית לא מבוטלת".

"אני לא אוכל יותר להדריך בנחל קבוצות בשנים הקרובות", מסביר שי בייטנר, מדריך טיולים באזור ומשתתף בתביעה הייצוגית. "תודעתית, קבוצות לא ירצו לטייל בנחל שזרמה בו חומצה. דבר נוסף הוא כמובן הנזק האדיר שנגרם לטבע כתוצאה מזרימה של חומצה", הוסיף.

למפעל רותם אמפרט יש 90 יום להשיב על התביעה הזאת. בינתיים, המשרד להגנת הסביבה פתח בחקירה פלילית נגד מנהלי חברת רותם אמפרט וחברת האם כימיקלים לישראל. החקירה עודנה נמשכת.