מחאה על מחירי המים: חקלאים לא משקים אדמות

החקלאים בצפון הפסיקו להשקות אלפי דונמים במחאה על עליית מחירי המים – זאת כחלק מהשוואת מחירים שתוביל להתייקרות המים באזור

מחאת החקלאים בצפון עולה שלב ויש לה השלכות חמורות: עמק החולה מתמלא בימים האחרונים בענני עפר ואבק. החקלאים בצפון הפסיקו להשקות כבר אלפי דונמים כחלק מהמאבק על מחירי המים. בין אותם דונמים שהפסיקו החקלאים להשקות, גם אדמה בעמק החולה שנקראת אדמת כבול - קרקע לא אופטימלית לגידולים חקלאיים בגלל גזים שהיא אוצרת בתוכה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

את הקרקע הזו חייבים להשקות: אם היא יבשה, היא גורמת להיווצרות שריפות - וגם מעבירה זרחנים ורעלים אחרים שמצויים בה לתעלות המים הסמוכות, ומהן עד לכנרת. לכן, במשך שנים התחייבו החקלאים בפני המדינה להשקות את הקרקעות האלו למרות שהגידולים בהן לא תמיד רווחיים. אלא שכעת, השינוי במחירי המים מוביל למחאה שעלולה להשפיע על כולנו.

בשבוע שעבר, נכנס לתוקף שינוי חקיקה שמטרתו השוואת מחירי המים לכל החקלאים במדינה. כתוצאה ממנו - מחירי המים היקרים לחקלאות במרכז הארץ ובדרומה יירדו בקרוב לשקל ובצפון יעלו בקרוב לשקל כדי לממן את ההוזלה.

האדמה יבשה, המחדל זועק (חדשות 2)
האדמה יבשה, המחדל זועק (חדשות 2)

על זה החקלאים בצפון זועמים: לדבריהם לא מתקנים עוול אחד ביצירת אחר. במיוחד כשעלות ההפקה של המים בצפון אפסית כי מקורות המים כאן - הנחלים והמעיינות, זמינים ולא דורשים התפלת מי ים או מי שופכין שהפקתם יקרה הרבה יותר.

לכן, כצעד ראשון, החקלאים מפסיקים להשקות כ-30 אלף דונם של אדמות הכבול, ובהמשך יהיו גם הפגנות וחסימות כבישים עד שלדבריהם - מישהו יתעשת ולא יהרוס את החקלאות והתיירות בגליל שנשענות על המים.