דוח המבקר: "רמת רעלים חריגה בפירות וירקות"

מבקר המדינה מציג שורה של ליקויים בכל הנוגע לפיקוח ולתקנות שאמורות להסדיר את השימוש בחומרי הדברה בתוצרת החקלאית בישראל

ירקות, סופר, שוק. עד כמה מסוכנת התוצרת החקלאית?
ירקות, סופר, שוק. עד כמה מסוכנת התוצרת החקלאית? | צילום: Rafael Ben Ari, 123rf.com

"התוצרת החקלאית מן הצומח המיוצרת ומשווקת בישראל חשופה לזיהומים ולרעלים היכולים לחדור אליה טרם הגיעה לידי הצרכן" - כך עולה מהדוח השנתי שמפרסם היום (רביעי) מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא. מבדיקת המבקר וצוותו עולה תמונת מצב מדאיגה, לפיה מדינת ישראל מפגרת מאחורי מרבית מדינות המערב בתקינה ובשימוש מפוקח בחומרי הדברה וריסוס, ובהתנהלות הנוכחית הציבור חשוף לסכנות בריאותיות ותברואתיות חמורות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בפרק העוסק בשימוש בחומרי הדברה בירקות ובפירות מצביע המבקר על שורת ליקויים ובהם פיקוח כמעט ולא קיים על איכות ובטיחות התוצרת החקלאית שמשווקת לצרכן הישראלי. לדברי המבקר, גם שש שנים לאחר שחוקק החוק לפיקוח על ייצור הצמח ושיווקו (המכונה גם "חוק הסטנדרטים"), עדיין לא הוגדרו נהלים בסיסיים ותקינה שתגדיר מהם תנאי הייצור והשיווק הנדרשים כדי שהפירות והירקות יעמדו באמות המידה הרצויות של איכות ובטיחות.

ליקוי מרכזי נוסף עליו מצביע המבקר הוא שמשרד החקלאות אינו שולח פקחים שיגיעו פיזית למשקים החקלאיים ויפקחו על עבודת החקלאים והשימוש שלהם בחומרי הדברה בשטח, אלא מסתפק בעריכת סקר שנתי המודד את היקף השאריות של חומרי הדברה בתוצרת הצמחית.

בכך, אין למשרד יכולת להבטיח כי אלה אכן פועלים על פי הוראות השימוש הבטוחות של החומרים המסוכנים. "הוראות אלה נועדו לצמצם ואף למנוע את קיומן של שאריות חומרי הדברה במזון הצמחי המסופק לצרכן וכן להגן על האדם, החי והסביבה מפני חשיפה מיותרת לחומרים רעילים אלה", מבהיר המבקר.

''חריגות בולטות של חומרי הדברה''. מטוס, ריסוס, הדברה
''חריגות בולטות של חומרי הדברה''. מטוס, ריסוס, הדברה | צילום: 123RF

"חריגות בולטות של שאריות חומרי הדברה בירקות ובפירות"

"השימוש בחומרי הדברה בחקלאות נחשב לדרך נפוצה שבה משתמשים חקלאים בארץ ובעולם כדי להגן על תוצרתם מפני מזיקים", מסביר המבקר שפירא בדוח. בשל רעילותם של החומרים המסוכנים, רצוי שבשלב השיווק לצרכן לא יישארו על הפרי או הירק שאריות של חומרי הדברה. מבדיקות שערכו משרדי החקלאות והבריאות בשנת 2015 עולה כי ב-13% מסוגי הפירות והירקות שנבדקו נמצאו שאריות חריגות של חומרי הדברה בכשליש ועד יותר ממחצית מהדגימות.

"אם ממצאי הסקרים מייצגים את המצב בשווקים, הרי שהצרכן הישראלי חשוף במידה ניכרת למזון צמחי שבו כמות חומרי ההדברה חריגה", מבהיר המבקר. "אין להשלים עם הממצאים שהעלו בסקרים בדבר שיעורי החריגות ברמות השאריות של חומרי הדברה בירקות ובפירות.

''אין להשלים עם הממצאים''. מבקר המדינה שפירא
''אין להשלים עם הממצאים''. מבקר המדינה שפירא | צילום: פלאש 90

עוד עולה מהדוח כי הפירות והירקות המיוצאים לחו"ל נחשבים נקיים הרבה יותר מחומרי הדברה בהשוואה לתוצרת המשווקת לצרכן הישראלי. הסיבה לכך היא שהתוצרת המיוצאת לחו"ל כפופה לאמות מידה קפדניות בכל הנוגע לאיכות ולבטיחות המזון בתהליך הגידול, האריזה והשיווק, אולם "אין הדבר נכון עבור חלק מן התוצרת אשר נמכרת בשוק המקומי", מציין המבקר.