משבר הדסה: בג"ץ - לא תיפתח מחלקה בשערי צדק

בית המשפט העליון דחה את עתירת הורי הילדים החולים מהמחלקה ההמטו-אונקולוגית בהדסה. השופטים אינם מתנגדים להעברת 2-3 רופאים לשערי צדק

ארכיון

מספר שעות לאחר תום הדיון בבג"ץ בעתירת ההורים במשבר הדסה, הודיע הערב (ראשון) בית המשפט כי דחה את העתירה - וכי לא תפתח מחלקה המטו-אונקולוגית בבית החולים שערי צדק. כמו כן דחה בג"ץ גם את מתווה הפשרה, לפיו יועברו רק חלק מהרופאים המתפטרים לשערי צדק, לאחר שכל הצדדים התנגדו למתווה. "בכך הסתיים טיפולנו בהליך זה", הבהירו השופטים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"הסבל והמצוקה שהביעו לפנינו ההורים שילדיהם נאבקים במחלה הארורה נוגעים ללב, ואנו משוכנעים כי הם חותרים להשגת הטיפול המיטבי עבור ילדיהם". כתב בית המשפט בהחלטתו. "סברנו כי במסלול של גישור אותו ינהל המשנה לנשיאה רובינשטיין ניתן יהיה להגיע לתוצאה אופטימלית, ואכן נעשו מאמצים גדולים להגיע לפתרון מוסכם, אך משהדבר לא נסתייע, לא היה מנוס מדיון והכרעה לפי שורת הדין".

עוד הוסיפו השופטים כי "אנו תקווה שעל אף התוצאה המשפטית אליה הגענו, תמצא הדרך להושטת הטיפול הרפואי המיטבי לילדים החולים, שהם אלה שעומדים במוקד העניין שלפנינו". בשל דחיית העתירה ומתווה הפשרה, למעשה חוזר המצב במשבר הדסה למצבו בטרם הוגשה העתירה לבג"ץ.

שלושה משופטי העליון - דנציגר, פוגלמן וסולברג - דנו היום שוב בפרשת התפטרות רופאי המחלקה ההמטו-אונקולוגית בהדסה עין כרם. הדייון התקיים לאחר שבג"ץ ביקש את תשובת כל הצדדים במשבר הזה בנוגע למתווה של פתרון זמני לפיו שניים או שלושה מהרופאים המתפטרים יטפלו בשערי צדק בילדים בהם טיפלו עד כה בהדסה, עד סוף שנת 2017.

"טובת הילדים נשכחה, הרופאים נשכחו"

בסיום הדיון הודיעו ההורים שיפרקו את מאהל המחאה שהקימו בגן סאקר ופנו לציבור בבקשת עזרה למימון המחאה. ה"מדינה הפקירה אותנו", טענו ההורים. "אנחנו מפרקים את אוהל המחאה, אין לנו כסף לממן אותו. אנחנו פונים לציבור הרחב בעזרה לתרומות, נכנסו לחובות בגלל המשבר הזה. אנחנו מקווים שבג"ץ יקבל החלטה שתיתן מענה רפואי לילדים שלנו".

בית החולים הגן סאקר יפורק
בית החולים הגן סאקר יפורק | צילום: בית חולים שדה ילדי הדסה

"כפי שהדגשנו גם בכתובים, הטיפול הנכון והטוב ביותר זה טיפול במחלקה המטו-אונקולוגית ילדים מה שלא ניתן לתת במרפאה", אמרה בבג"ץ נציגת המדינה עו"ד מיכל בוכמן-שינדל. "אנחנו קצת מודאגים מהטענות של הרופאים לגבי המעבר לשערי צדק. זה מציב סימן שאלה לגבי אם הם יעמדו בתנאי הרישיון לטיפול בשערי צדק. ברור לנו שכרגע 2-3 רופאים בשערי צדק לא יכול לתת מענה מלא".

מן הצד השני עורכת הדין ארנה לין, נציגת הרופאים תקפה את המדינה ואת הדסה. "יש כאן חזרה על שקרים של הדסה וזה לא ישנה את המציאות", אמרה עורכת הדין. רופאים הם בני אדם חופשיים ושום אדם ושום רשות נכבדים ככל שיהיו יכולים לכפות עליהם לעבוד בניגוד מרצונם".

"אף אחד מהרופאים לא יעבוד בשערי צדק לפי הפרשנות של משרד הבריאות", טענה עורכת הדין. "הם ילכו לעשות רפואה לא טובה בשערי צדק אחרי שם עזבו את הדסה בגלל רפואה לא טובה? אם העתירה תידחה לא יהיה טיפול מספיק טוב בבית חולים בירושלים וההורים יאלצו לנסוע לתל אביב לקבל טיפול".

"הכול נאמר בחדר הזה מלבד הדבר החשוב ביותר - טובת הילד", אמר עורך הדין אליעד שרגא, נציג ההורים, ומנכ"ל התנועה למען איכות השלטון. "גם אני שוקל להרים דגל לבן כי המסע להיות בא כוחם ופיהם של ילדים חולי סרטן הוא משא כבד מנשוא. לראות את עיניהם של הילדים חולי הסרטן הוא משא כבד.

"הדבר היחיד שמתעסקים בו זה האגו של ליצמן, הרגולטור משרה אווירת טרור", הוסיף עורך הדין. "יש כאן פעולות שגורמות לאנשים לחיות בפחד. המדינה אצה רצה לחבק את הצו על תנאי תוך שהיא מאיימת בהפעלת סמכויות אחרות נגד שערי צדק. את אף אחד לא מעניינת טובת הילדים שצריכים להיטרטר למרכז הארץ. הילדים לא יכולים שלא לקבל טיפול מחוץ לירושלים".

"טובת הילדים נשכחה, הרופאים נשכחו", אמר עורך הדין צבי אגמון המייצג את שערי צדק. "היו לנו שלוש הערות על הפתרון: מותר לנו להעסיק את מי שאנחנו רוצים; יש לנו בעיה עם תקופת הזמן עד סוף השנה; יש לנו בעיה עם הגבלת מספר המטופלים. אנחנו לא חורגים מתנאי הרישיון. יש לנו יחידה ואנחנו יכולים לטפל עד תנאים מסוימים".