עמותת "מתנת חיים": תרומות כספיות מממתינים להשתלה

משרד הבריאות מתח ביקורת חריגה על עמותת השתלות הכליה, שכבר הצילה את חייהם של כ-400 בני אדם עד היום

השתלת כלייה, ארכיון
השתלת כלייה, ארכיון | צילום: חדשות 2

בעמותת "מתנת חיים" מודים כי קיבלו תרומות כספיות מחולים שנמצאים ברשימת ההמתנה שלנו לתרומת כליה ועדיין לא קיבלו כליה. כלומר, חולים שתלויים בהחלטות שתקבל העמותה תרמו עשרות אלפי שקלים. הידיעה הזו מגיעה על רקע הביקורת שמתח בכיר במשרד הבריאות על פעילות העמותה לפני ימים ספורים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

על פי מידע שהגיע לידי חדשות 2, בחלק מהמקרים מדובר בתרומות של 25,000 שקלים, 50,000 שקלים, 100,000 שקלים ולעתים אף יותר. בעמותה מודים כי קיבלו תרומות שכאלה.

רק שלשום דווח בחדשות 2 על ביקורת חריגה שמותחים במשרד הבריאות על עמותת "מתנת חיים", שמאתרת תורמי כליה אלטרואיסטים. במשרד, כך מתברר, לא מרוצים מדרכי ההתנהלות של העמותה.

הביקורת של משרד הבריאות היא על כך שהעמותה מאפשרת לתורמים לדרוש שהכליה שלהם תלך רק לחולים יהודים ולא לערבים וגם על כך שלא ברור איך קובעים בעמותה מי מהחולים ברשימת ההמתנה שלהם יקבל קודם תרומת כליה.

מעמותת "מתנת חיים" נמסר בתגובה: "'מתנת חיים' שמה לה למטרה לחסל את רשימת הממתינים להשתלות כליה בישראל, לשפר את איכות חייהם ולהציל חיים. עד היום בוצעו דרך העמותה למעלה מ-400 תרומות אלטרואיסטיות. לצורך פעילותה, מגייסת העמותה תרומות ומתנהלת בשקיפות מלאה ובליווי משפטי צמוד.

"כל הכנסותיה והוצאותיה מדווחות למשרדי הממשלה וגלויות לכל פונה. מעולם לא הסכימה העמותה לקבל תרומה כספית בתמורה לקידום חולה ברשימת ההמתנה, עניין בו אנו נוקטים במשנה זהירות, ודוחים כל הצעה שיש בה ריח של פסול בשתי ידיים.

"מבין החולים הרבים שנעזרו בעמותה, בודדים בלבד תרמו, אם לפני ההשתלה ואם אחריה, זאת לצורך מימון מסע פרסום לגיוס תורמי כליה. כאמור, אף חולה לא קודם ברשימה בשל תרומה זו. 'מתנת חיים' איננה עושה תחקיר בדבר התורמים לה, הואיל וממילא אין קשר בין התרומה לבין ההמתנה להשתלה. על מנת לתת תגובה עניינית ומדויקת בדבר זהות התורמים וזיקתם להשתלה, אנו נדרשים ליותר מאשר ארבע השעות שהכתב העמיד לנו לתגובה.

"אנו נמשיך ונקבל בברכה כל תרומה שתוכל לסייע לנו ביעדנו המבורך של הצלת חיים ונמשיך לפעול למען הצלת חיי אדם בניקיון כפיים ובאלטרואיזם, כפי שעשינו עד היום".