איך השר ליצמן מקל על חברות הטבק?

מסך עשן: צפו בפרק השלישי בסדרת התחקירים של חיים ריבלין

צפו בפרק 3 של "מסך עשן"

מסך עשן - השר ליצמן וחברות הטבק: לפני חמש שנים וחצי פרסמה ועדת גמזו לצמצום נזקי העישון את מסקנותיה. את הוועדה הקים ליצמן בלחץ מבקר המדינה ומסקנותיה כוללות שורה של הגבלות והכבדות על חברות הטבק - כולם צעדים שננקטו כבר בעולם והביאו לירידה משמעותית במספר המעשנים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

כ-8,000 ישראלים מתים מדי שנה כתוצאה מנזקי העישון. מומחים מעריכים כי אימוץ מסקנות ועדת גמזו יכול היה להציל את חייהם של קרוב ל-200 אלף ישראלים. בקדנציה הראשונה שלו במשרד הבריאות הביא ליצמן את הנושא לממשלה וכך יצאה לדרך הצעת חוק תחת השם "התכנית הלאומית לצמצום העישון" - אלא שאז משהו קרה.

הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה, אך בינתיים הממשלה התחלפה ויעל גרמן מונתה לשרת הבריאות, שהמשיכה לקדם את התכנית. "פתאום יש התנגדות", משחזר עו"ד עמוס האוזנר, יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון, דיון שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת. "ומי בראש המתנגדים להצעה הממשלתית? חבר הכנסת ליצמן", הוא אומר. על אף שהוא אינו חבר בוועדה, ליצמן מופיע לכל הדיונים על אישור החוק ויוצא נגדו בחמת זעם - חוק שהוא עצמו הניח על שולחן הכנסת.

מסקנות הוועדה לא אומצו. פרופ' גמזו (Nati Shohat/FLASH90)
מסקנות הוועדה לא אומצו. פרופ' גמזו (Nati Shohat/FLASH90)

"אני לא קשור לעיתון"

בכל הדיונים הכיסאות בשורה השנייה תפוסים עד אפס מקום. הלוביסטים ממלאים את אולם הוועדה. אנחנו שומעים רק את מה שנאמר למיקרופון, אבל הסחר-מכר האמיתי מתנהל בהסתודדויות בין הלוביסטים שיושבים ביציע לבין חברי הכנסת שיושבים מסביב לשולחן. לפרקים נדמה שחברי הכנסת עובדים בכלל בשביל הלוביסטים - ושניהם ביחד נגד משרד הבריאות.

בשלב מסוים באחד הדיונים קם אדם מהשורה השנייה, פוסע לעברו של ליצמן, רוכן לעברו ולוחש לו מספר מילים. האיש הזה הוא ארז גיל-הר, מנכ"ל חברת הלובי "פוליסי", המייצגת בישראל את תאגיד הטבק הגדול בעולם פיליפ מוריס. חולפות עשר שניות וליצמן מבקש את זכות הדיבור. "אני מציע שתמורה לכל עמוד פרסום בעיתון, העיתון יפרסם חצי עמוד איסור על חשבונו". ליצמן מציע פשרה כביכול: חברות הטבק ימשיכו לפרסם כרגיל, משרד הבריאות ייהנה מפרסום חינם נגד עישון.

המופע של ליצמן כולל צעקות רמות על פרופ' רוני גמזו, האיש שהוא עצמו מינה לעמוד בראש הוועדה המקצועית. אחד הנוכחים באולם מטיח בפניו שהוא מתנגד לחוק האוסר פרסום סיגריות בעיתונים בשל קשריו עם עיתון "המודיע". ליצמן יוצא גם נגדו בתקיפות. "אני לא קשור לעיתון, אדוני, אני מוחה", הוא צועק. "הוא שקרן ואני מבקש שהיות שהוא אמר עליי שאני רוצח, תוציאו אותו מהחדר הזה".

(123RF)
(123RF)

"אל תשאל יותר מדי שאלות"

האמנם ליצמן לא קשור לעיתון? כתב העיתון יעקב רייניץ הוא שהוביל אותנו יד ביד - ממערכת העיתון אל לשכת השר ואל צמרת משרד הבריאות. וזה מה שהוא מספר לנו על טיב היחסים בין "המודיע" לליצמן: "במוצאי שבת הוא מתקשר אליי שנכניס ידיעה ששרה נתניהו תובעת. אמרתי לו 'מה הסיפור שלך?'. הוא אומר 'אל תשאל יותר מדי שאלות, אם ביקשתי אז תבין שמישהו פנה אליי'. אנחנו כל הזמן בטווח הזה, מאוד מאוד קרובים".

חברות הסיגריות מפרסמות הרבה מאד בעיתון "המודיע". מבדיקה של חברת יפעת בקרת פרסום עולה שבשנים 2013-2014 פרסמה חברת דובק 53 מודעות בעיתון "המודיע". לשם השוואה, ב"ידיעות אחרונות" - עיתון עם תפוצה נרחבת פי כמה - פרסמה החברה בכל אותה תקופה רק 4 מודעות. לא רק הכמות, גם התזמון מעניין. המודעות ב"המודיע" ב-2013-2014 פורסמו באותה תקופה שבה ועדת הכלכלה הכריעה בשאלת פרסום סיגריות בעיתונים. אחרי שהחוק ירד מסדר היום, הפרסום צונח ל-3 מודעות בלבד בשנים 2015-2016.

חוק התכנית הלאומית לצמצום נזקי העישון נקבר סופית, על כל סעיפיו - אותם סעיפים שלדעת מומחים יכלו להציל את חייהם של רבבות. ועדת הכלכלה הפילה אותו בהובלת ליצמן עוד לפני שהגיע בכלל לקריאה שנייה ולשלישית. מסמכים ועדויות שמגיעים אלינו מלמדים שגם לאחר ששב למשרד הבריאות, ליצמן מטרפד חקיקה נגד עישון.

ההצעות לא הגיעו להצבעה (קובי גדעון פלאש 90)
ההצעות לא הגיעו להצבעה (קובי גדעון פלאש 90)

טיוטת הפגישה הבעייתית נגנזה

מסמכים מעידים שליצמן גם פועל בקנה אחד עם האינטרסים של חברות הטבק. כאשר ענקית הטבק פיליפ מוריס מבקשת לוותר לה על פרסום אזהרות נגד עישון על גבי מארזי סיגריות עם עטיפת צלופן, סגנית היועצת המשפטית של המשרד דוחה את הבקשה מכל וכל, שכן זה מנוגד לחוק. ליצמן הופך את ההחלטה. "מכובדי הנעלה", עונה ליצמן במכתב למנכ"ל פיליפ מוריס בישראל, "עד לתיקון החוק, אנחנו מאשרים את השימוש באריזות צלופן שקופות". למעשה ליצמן מאפשר לפיליפ מוריס לפעול בניגוד לחוק.

מסמך פנימי שנגנז ובכל זאת הגיע לידינו מספר על מפגש שקיים ליצמן לפני כשנה וחצי עם הנשיא האזורי של תאגיד הסיגריות השלישי בגודלו בעולם - בריטיש אמריקן טובקו. הנשיא מנסה לשכנע את השר שלא להעלות מיסים על טבק לגלגול, ומעלה הצעה לסייע למשרד הבריאות לצמצם את חשיפת הנוער לעישון. הוא רק שוכח לספר כי באותו שבוע עולה קמפיין אינטרנטי של אחד ממותגי הסיגריות של החברה, המיועד בדיוק לצעירים.

את הטיוטה כותב אחד מאנשי משרד הבריאות שהשתתף בפגישה. הוא מסביר כי אמנה שישראל חתומה עליה אוסרת על פגישות עם חברות הטבק, ואם כבר מתקיימת כזו, חובה לדווח עליה לציבור. עוזרת הדוברת של משרד הבריאות כותבת בתגובה: "לא חושבת שכדאי לצאת בהודעה" והטיוטה נגנזת. גם על פגישה שהתקיימה לפני מספר שבועות עם צמרת חברת הטבק הגדולה בעולם, פיליפ מוריס - פגישה שעצם קיומה בעייתי - איש לא מדווח לציבור.

עלייה במספר המעשנים בישראל (123RF)
עלייה במספר המעשנים בישראל (123RF)

עלייה במספר המעשנים בישראל

בסך הכל חמש שנים וחצי עומד ליצמן בראש משרד הבריאות. בשעה שמרבית מדינות העולם אימצו חקיקה מחמירה נגד עישון, כזו שהביאה לירידה תלולה במספר המעשנים - ישראל בעידן ליצמן היא מקום נוח לחברות הטבק: המגבלות מינימליות, והמספרים בהתאם - הירידה במספר המעשנים נבלמה בתקופתו, ואפילו נרשמה עלייה קלה.

מי שאמון על המלחמה בגורם התחלואה מספר אחת בארץ הוא שר הבריאות, אלא שליצמן לא רק שאינו מוביל את המאבק - הוא לא פעם סותם את הגולל בפני יוזמות למיגור הנגע. במקביל דלתו דווקא פתוחה בפני אותן חברות שעושות הכל כדי שנמשיך לחיות תחת מסך עשן.

תגובות

מטעמו של השר ליצמן נמסר בתגובה: "שר הבריאות ליצמן מוביל על קודמיו בקידום מניעת העישון בהתאם לעמדות הדרגים המקצועיים. האישור שניתן לאריזת סיגריות גדולות (פאקט) באמצעות צלופן הסתמך על עמדתו המקצועית של מנכ"ל משרד הבריאות. טענות שונות על ניגוד עניינים כביכול וקשרי מסחר ושיווק בין השר ליצמן לעיתון 'המודיע', אין בהן יסוד. הן נבדקו על ידי היועץ המשפטי לממשלה ונדחו על ידו. לשר ליצמן אין כל קשר עסקי או מסחרי לעיתון 'המודיע' וודאי שלפרסום או אי פרסום בעיתון 'המודיע' לא היה כל משקל באשר להחלטת השר בנושא".

מחברת דובק נמסר בתגובה: "לחברת דובק אין כל קשר, ישיר או עקיף, לשר ליצמן. בשנים 2012-2014 ביצעה דובק קמפיין פרסומי נרחב בכלי תקשורת במגזר החרדי, בעקבות הכשרת מוצרי החברה. מה גם שלקהל החילוני הפרסום מתמקד ברובו באינטרנט ומכאן ההבדל. דובק דוחה כל קשר, ולו קלוש, בין הפעילות הפרסומית הנ"ל לבין הליכי חקיקה כאלה ואחרים".

מעיתון "המודיע" נמסר בתגובה: "דובק מפרסמת בעיתון בקביעות מזה שנים וההתקשרות בין החברה לעיתון הינה עסקית בלבד. עיתון 'המודיע' אינו מקדם פגישות עם שר הבריאות ורואה בחומרה את מעורבותו של כתב העיתון יעקב רייניץ בתיאום פגישות עם השר. העובד הושעה מעבודתו עד קיום בירור משמעתי".