בית החולים ה"עמק": אחות הותקפה על רקע גזעני

אורחת במרכז הרפואי "העמק" קיללה לפי החשד עובדת, כינתה אותה "אתיופית מסריחה" ואף סטרה לה - עד שעובדים אחרים הפרידו בין השתיים

סיגל טמיו, האחות שהותקפה

חשד לתקיפה גזענית של אחות בבית החולים: סיגל טמינו, אחות בבית החולים "העמק" בת העדה האתיופית, ספגה קללות גזעניות ומשפילות מצד קרובת משפחה של מטופל - שאף סטרה לה. האחיות שהיו עדות לאירוע הפרידו בין הצדדים והזמינו אבטחה: חקירה נפתחה, בבית החולים גינו את התקיפה והזהירו: "זו חצייה נוספת של קו אדום".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

האירוע התרחש אתמול (שני) בבית החולים: טמינו, שמשמשת כאחות במשך שלוש שנים, ניגשה לטפל במאושפזים באחת המחלקות ולחלק תרופות. כשניסתה לגשת לאחד החולים, היא ביקשה מאישה ששהתה במקום - קרובת משפחה של אחד המאושפזים - לזוז על מנת שתוכל לבצע את עבודתה. האישה ענתה לה: "למה את פונה אליי ככה? אתה יכולה לדבר איתי יפה".

האחות טמינו השיבה לה: "דיברתי אלייך יפה, אז אבקש ממך שוב לזוז" - והאישה ענתה: "קודם כל תלמדי לדבר". בשלב זה הרוחות התלהטו, ולטענת טמינו האישה החלה לצרוח עליה ואמרה לה "אתיופית מסריחה, תחזרי לאיפה שבאת". כשביקשה טמינו ההמומה מהאישה לחזור על דבריה, היא ספגה מכה בפניה: "לא ידעתי איך להגיב, היא קמה וסטרה לי".

בית החולים העמק, ארכיון (סער יעקב, לע''מ)
בית החולים העמק, ארכיון (סער יעקב, לע''מ)

"מעולם לא נתקלתי בגזענות בוטה שכזו"

הצוות במחלקה שהיה עד למקרה הפריד בין השתיים: "הם חששו שאני אגיב, אבל אני הייתי בהלם", סיפרה האחות לחדשות 2 Online. אחיות נוספות הזעיקו את האבטחה והרגיעו את טמינו הנסערת: גם משטרה הוזעקה למקום והשוטרים גבו מהאחות עדות, וכך גם משאר הצוות והנוכחים.

טמינו בת ה-35, אם לחמישה שנמצאת בהיריון מתקדם, עוסקת בתחום כבר 11 שנים ומועסקת כאחות במשך שלוש שנים. "תמיד היו הערות, תמיד הייתה גזענות סמויה", היא מספרת. "תמיד פנו אנשים בצורה מזלזלת ומקניטה, גם בתור אחות וגם בתור בת העדה, אבל מעולם לא נתקלתי בגזענות בוטה שכזו, אמרה לי בפנים מה היא מרגישה. הייתי בהלם לא רק מהקללות, אלא דווקא מהאלימות הפיזית".

האחות מצאה קווים מקבילים בין תקיפתה לבין הרצח של האחות טובה קררו ז"ל בקופת חולים בחולון בחודש מרס. "תמיד אמרנו בינינו לבין עצמנו שיש לנו כצוות איזשהו חסינות, אבל הפעם זה הגיע אליי". למרות התלבטותה, טמיונ סיפרה לבנה הגדול בן ה-13 על התקרית: "חששתי לספר לו, אבל במחשבה שנייה סיפרתי לו את מה שעבר עליי על מנת לחזק אותו ולהסביר לו, גם אם הוא ייתקל במצבים האלה, שלא יהסס לספר על זה".

''אלך עם המקרה הזה עד הסוף''. טמיו
''אלך עם המקרה הזה עד הסוף''. טמיו

בית החולים: "סיטואציה קשה ומשפילה"

"אני מתכוונת ללכת על הסוף", היא מסכמת. "קיבלתי גיבוי מלא מבית החולים, המנכ"ל דיבר איתי וחיזק אותי". האישה שלפי החשד תקפה את טמינו הורחקה מבית החולים - בו מאושפז קרוב משפחתה - וצפויה לעמוד לדין.

ממשטרת מחוז צפון נמסר: "אמש, כשהתקבלה אצלנו הקריאה הגענו למקום. אחרי שגבינו עדות מהאחות ומעדים נוספים הוחלט לעצור את האישה. היום היא הובאה לבית המשפט לצורך דיון בהמשך מעצרה, ובית המשפט שחרר אותה למעצר בית לשבעה ימים. כמו כן, בית המשפט קיבל את בקשתנו להרחיק אותה מבית החולים עד שיוגש נגדה כתב אישום בגין תקיפה בימים הקרובים, עם השלמת החקירות".

מהמרכז הרפואי העמק נמסר בתגובה לאירוע: "אחות במחלקה פנימית במרכז הרפואי העמק התמודדה אתמול עם סיטואציה קשה, מאיימת ומשפילה של אלימות פיזית ומילולית כלפיה מצד בת משפחה של מטופל. האחות הגישה תלונה במשטרה ואנו מברכים על החלטת המשטרה לעצור ולחקור את התוקפת, ומקווים שימוצו ההליכים נגדה ושהיא תורחק מבית החולים.

"אנו רואים באירוע זה חצייה נוספת של קו אדום וקוראים לרשויות להמשיך ולפעול בעוז למגר את תופעת האלימות נגד עובדי ציבור ובראשם נגד צוותים רפואיים".