ניתוחי קיצורי הקיבה בישראל: כמה ישאלים מבצעים ההליך הפולשני?

ניתוח לקיצור קיבה היא לכאורה הדרך המהירה ביותר לרזות. הישראלים התמכרו בשנים האחרונות לניתוחים האלו

מאות ישראלים ביצעו בשנים האחרונות ניתוח לקיצור קיבה. מאיר, בן 50, אב לשישה ילדים, סובל כבר 20 שנה מעודף משקל. לפני שש שנים, אחרי שניסה כבר אינספור דיאטות שנכשלו, החליט לבצע את הניתוח. הוא השיל ממשקלו 22 ק"ג, שהחזיר לאחר זמן קצר: "היום אני שוקל כבר 164 ק"ג".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מאיר הוא לא מקרה נדיר. זה עניין ידוע שהניתוחים הללו לא תמיד מצליחים, ובכל זאת - הנתונים המדויקים עשויים להפתיע. אז מה הסיכויים לרדת במשקל ולהישאר במשקל נמוך, אחרי ניתוח לקיצור קיבה? במעקב של 4 שנים אחרי הניתוח, עלו התוצאות הבאות בקרב מבוטחי מכבי:

25% היו במצב של השמנה חולנית למרות הניתוח שעברו, 30% מהם היו במצב של השמנה, 22% בעודף משקל, 11% בעודף משקל קל ורק 12% מהמנותחים הגיעו למשקל תקין. כלומר הצלחה מלאה לניתוח נרשמה רק אצל 1 מכל 8 מנותחים.

יוסי, בן ה-41, אב ל-3 ילדים, הוא מאותם 12% מופלאים שיכולים לדווח על הצלחה מלאה של הניתוח. שבאמצעותו הוא ירד למשקל תקין, משקל שהוא מצליח לשמור עליו. "כששקלתי 132 קילו, הדבר שהכי הפחיד אותי זה לקבל התקף לב", שיחזר. "כולנו מכירים את התסביכים של עודף משקל, וזה הדבר שהכי הפחיד אותי. שהילדים יישארו ויגדלו בלי אבא".

יוסי מתגורר בכפר סבא ומאיר מתגורר ברמת גן, אבל הניתוחים הללו הפכו בשנים האחרונות למבוקשים בכל מקום. אז איפה בארץ עושים הכי הרבה ניתוחים לקיצור קיבה? על פי הנתונים של מכבי שירותי בריאות, המובילה הארצית היא אשדוד בה 1 מכל 500 תושבים עובר ניתוח.

במקום השני נמצאות באר שבע ובני ברק, ומיד אחריהן ירושלים, פתח תקווה, ראשון לציון, חולון וחיפה. במקום האחרון במפת הניתוחים נמצאים התושבים, הרזים יותר, ככל הנראה, של תל אביב ורמת גן.

מאיר, כמו ישראלים רבים אחרים בחר לבצע ניתוח חוזר. כ-8% מהמנותחים נאלצים לבצע את ההליך הרפואי פעם נוספת, הן בשל חזרה למשקל המקורי או בשל תקלה טכנית בניתוח הראשון. "ניתוח הוא פתרון טוב מאוד, אבל הוא לא פתרון קסם", סיפרה גלית קאוון ממכבי שירותי בריאות. "בלי שינוי התנהגות, שינוי באורח החיים ושינוי בחשיבה, מאוד קשה לשמר את התהליך. לכן המעקב והליווי מאוד חשובים, כדי לא להגיע למצב שצריך להגיע לניתוח חוזר".

וכדי שלא יהיה צורך בניתוח חוזר, מומלץ להסתייע בליווי של אנשי מקצוע בקופות החולים. כך למשל במכבי שירותי בריאות מציעים הרצאות הכנה לפני הניתוח, קבוצות תמיכה אחרי הניתוח, וביישובים בפריפריה מוצע אפילו סיוע ותמיכה בטלפון, רק שיצליחו לרזות.