עימותים קשים במחאה בת"א: קרובי חטופים נעצרו, איילון נחסם

אלפים רבים הפגינו ברחבי הארץ למען החטופים ונגד הממשלה. עימותים בת"א בין מוחים למשטרה - שהפעילה מכת"זית. שלושה נעצרו, בהם קרובי החטופים יורם מצגר ואברהם מונדר. משפחות חטופים חסמו את איילון: "הממשלה ויתרה עליהם והפקירה אותם למות בשבי חמאס"

זמן צפייה: 04:19

ברקע המשך המבצע ברפיח וכישלון המשא ומתן לעסקה, אלפים רבים הפגינו הערב (שבת) ברחבי הארץ למען החטופים ונגד הממשלה. בתום העצרת בתל אביב חסמו קרובי חטופים את איילון לכיוון צפון, באזור מחלף השלום. עימותים פרצו בין מפגינים לשוטרים. מכת"זית הופעלה. שלושה נעצרו, בהם אילה מצגר - כלתו של החטוף יורם מצגר, וזהירו מונדר, קרובו של החטוף אברהם מונדר. מפגינה נפצעה מזרם המכת"זית. המשטרה הודיעה כי הצליחה לפתוח את הכביש, אך העימותים נמשכים.

מוקדם יותר מסרו קרובי חטופים הצהרה מחוץ לקריה. הם אמרו: "התכנסנו כאן היום כדי לצעוק לכל עם ישראל - הממשלה ויתרה על החטופים והפקירה אותם למות בשבי החמאס. כל עוד נתניהו בשלטון - החטופים לא יחזרו. נתניהו מוביל את מדינת ישראל כולה לכישלון מוחלט. תפסיקו לשתף פעולה, תפילו את הממשלה ותצילו את החטופים ואת המדינה".

אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר, מעוכבת לחקירה
אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר, מעוכבת לחקירה | צילום: ציפי מנש
מפגינים חוסמים את איילון
מפגינים חוסמים את איילון | צילום: אבשלו

מהמשפחות נמסר: "נתניהו הוא המכשול לעסקה וגם המכשול של המדינה. הוא שניהל את המלחמה הכושלת ביותר מקריב ובוגד ביקירינו למען הכיסא שלו. חמאס חזר לשלוט בחלקים שישראל כבשה וממשיך לשגר רקטות, הצפון מנוטרל ומאות אלפים עקורים בארצם. מדינת ישראל מבודדת בעולם ללא סיוע, ללא ביטחון כאשר 132 חטופים נמקים בשבי החמאס. אין לנו עצמאות וגם לא תהיה כל זמן שנתניהו ממשיך לכהן כראש הממשלה, והחטופים בשבי החמאס. נתניהו והממשלה מפקירים את משפחותינו למוות משיקולים פוליטיים, כל אחד מהם שותף לפשע, למותם של החטופים ולחוסר הביטחון של כולנו. צריך לסיים את המלחמה להחזיר את החטופים, ולהחליף את הממשלה כדי לתקן את השבר של ישראל".

מפגינים למען שחרור החטופים ונגד הממשלה בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים ונגד הממשלה בתל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90
מפגינים בת"א מחאות חטופים הפגנות נגד הממשלה
מפגינים בת"א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
מפגינים בת"א מחאות חטופים הפגנות נגד הממשלה
מפגינים בת"א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

רובי חן, שגופתו של בנו, סמל איתי חן, מוחזקת בעזה, פנה לראש הממשלה: "מתי אתם מחזירים לי את הילד כדי שנוכל לשבת שבעה? אני לא יודע מה לעשות או איפה להיות ביום הזיכרון. להורים שלך, שקברו את יוני, הייתה הלווייה ממלכתית. היה להם קבר ומקום ללכת אליו ביום הזיכרון. אנחנו רוצים את אותו הדבר".

אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר, אמרה: "זה היום ה-218 שבו אהובינו נמצאים בשבי בגיהנום בעזה. בשבועיים האחרונים ראש הממשלה עסק בטירפוד פושע של עסקאות להצלת החטופים. בגלל נתניהו אין עסקה והחטופים לא חוזרים. הוא מפקיר את בני משפחותינו למוות משיקולים פוליטיים. הכניסה לרפיח והרחבת הפעולה שם גם מרחיקה עסקה וגם מסכנת את בני משפחותינו. כל עוד נתניהו בשלטון החטופים לא יחזרו, כי נתניהו לא רוצה אותם בבית.

מירב סבירסקי, אחותו של איתי סבירסקי שנרצח בשבי חמאס, הוסיפה: "נתניהו לא יושב לבדו בקבינט המלחמה. גלנט, גנץ ואיזנקוט - אתם מאפשרים לנתניהו לטרפד את העסקאות. אתם לא עוצרים אותו, אתם לא חושפים אותו ובכך אתם משתפים איתו פעולה. לכן, דם החטופים הוא על גם על הידיים שלכם. גם אתם שותפים להפקרה. קיבלנו היום עדות מצמררת נוספת משבי החמאס, שממחישה כי לחטופים נגמר הזמן ובקרוב מאוד גם אלה שעוד בחיים לא בטוח ישרדו. חייבים להציל אותם עכשיו!".

יפעת קלדרון, בת דודו של עופר קלדרון, אמרה בהצהרה: "היום כבר ברור שנתניהו מוביל את מדינת ישראל כולה לכישלון מוחלט. החטופים לא כאן, חמאס חוזר לשלוט באזורים שנכבשו על ידינו, אין אסטרטגיה, הצפון עולה באש, הדרום מטווח, העקורים מופקרים, האסון מעמיק – אם נמשיך ככה, אנחנו נאבד לא רק את החטופים אלא גם את המדינה. נתניהו הוא לא רק המכשול לעסקה, נתניהו הוא גם המכשול למדינה.  כדי להציל את החטופים מידי חמאס - צריך להציל את המדינה מידי נתניהו".

עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר, פנתה גם כן לגנץ, איזנקוט וגלנט "ולכל בעלי המצפון בליכוד ובקואליציה - כדי להציל את החטופים הנמקים במנהרות, כדי להביא לעסקה במהירות, כדי לעצור את מהלכי טירפוד העסקאות, כדי לעצור את פשע ההפקרה - אנחנו קוראים לכם: תפילו את הממשלה הממשלה מוותרת על החטופים, הממשלה מובילה את המדינה כולה לאבדון, תפסיקו לשתף פעולה ותצילו את החטופים ואת המדינה. צאו לציבור ותגידו שכדי להציל את החטופים אפשר וצריך לסיים את המלחמה.

דני אלגרט, אחיו של איציק אלגרט, אמר: "לנו המשפחות והציבור אסור לוותר. אנחנו לא נעצור עד שנחזיר את כולם הביתה; צאו לרחובות, האדמה בוערת! החטופים מופקרים לעינויים ומוות! אין ולא יהיה ניצחון בלי החזרת החטופים! אין תיקון, אין שיקום, אין עצמאות בלי החטופים! כל מי שדואג לחטופים, כל תושבי הצפון, הדרום, משפחות שכולות, אזרחים - צאו לרחובות! כשנשטוף את הרחובות - נציל את החטופים ואת המדינה".

מפגינים למען שחרור החטופים ונגד הממשלה בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים ונגד הממשלה בתל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90
מפגינים למען שחרור החטופים ונגד הממשלה בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים ונגד הממשלה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
הפגנה בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

בתוך כך, פרסם היום חמאס סרטון של נדב פופלוול, בן 51, שנחטף מקיבוץ נירים ב-7 באוקטובר. אמו של נדב, חנה פרי, נחטפה גם היא באותה שבת, אך שוחררה מהשבי במסגרת עסקת החטופים הראשונה. רועי פופלוול, אחיו של נדב, נרצח בטבח. משפחתו של נדב פופלוול ביקשה שלא לפרסם את הסרטון. ממטה המשפחות נמסר: "כל אות שמגיע מהחטופים והחטופות בשבי הוא קריאת מצוקה נוספת לממשלת ישראל והעומדים בראשה. אין לנו עוד רגע לבזבז! עליכם לחתור ליישום עסקה שתחזיר את כולם כבר היום- החיים לשיקום והחללים לקבורה!".