ערב פסח, יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר, 133 חטופים עדיין בשבי

מיליוני ישראלים ישבו הערב סביב שולחן החג וציינו את חג הפסח, בשעה שעשרות משפחות מציינות את החג ללא יקיריהן. משפחות החטופים ערכו ליל סדר פרטי בבית אריאלה בת"א, וחברי קהילת בארי ציינו את ליל הסדר במתחם סגור בכיכר החטופים

זמן צפייה: 05:12

רגע לפני שהמלחמה בעזה נכנסת ליומה ה-200, מיליוני ישראלים ציינו הערב (שני) את פסח סביב שולחן החג, בשעה שעשרות משפחות מציינות את ליל הסדר ללא יקיריהן - כאשר 133 חטופים עדיין בשבי חמאס בעזה. משפחות החטופים ערכו הערב ליל סדר פרטי בבית אריאלה בתל אביב, וכ-500 מחברי קהילת בארי ערכו ליל סדר פרטי במתחם סגור בכיכר החטופים. במקביל, כ-300 מפונים מקריית שמונה וממטולה ערכו ליל סדר בביתם הזמני במלון בכנרת.

אלה בן עמי, שאימה רז שוחררה מהשבי בעסקת החטופים ואביה אוהד עדיין חטוף, אמרה לחדשות 13: "התחושות מאוד קשות, מאוד כבדות. אנחנו יושבים סביב השולחן וכולם בוכים. אני חושבת שסדר בלי אבא, שהוא אחראי על הצחוקים, על הכיף, על למזוג את היין ולקרוא את ההגדה, ופשוט פתאום הוא לא נמצא כאן - זה חלל מאוד גדול. בגלל אנחנו לא חוגגים, אנחנו מציינים, וזה לא חג חירות אמיתי בלי החטופים שלנו".

"הקהילה שלנו התפתחה לחתיכות ב-7 באוקטובר, ופתאום להתאחד ביחד - יש בזה עוצמה מאוד גדולה. יחד עם זאת, זה מנכיח את החוסר של אלה שלא כאן, גם הנרצחים וגם החטופים, שאין להם חירות ולא יכולים לשבת כאן איתנו, וזה מאוד עצוב".

אלה פנתה לאביה מול המצלמה ואמרה: "אבא אנחנו אוהבים אותך, וכולנו פה בסדר. קשה לי לדבר איתך בערב הזה, שזה ערב של חירות ולך אין חירות, אבל אל תדאג - זה יקרה, ובינתיים אנחנו לא מוותרות, אז בבקשה אל תוותר גם, תהיה חזק, ותחזיק מעמד בשביל להגיע לחירות ולחיבוק שלנו".

חברי קיבוץ בארי מתכוננים לליל הסדר בכיכר החטופים בתל אביב
חברי קיבוץ בארי מתכוננים לליל הסדר בכיכר החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום, ששוני, פלאש 90
חברי קיבוץ בארי מתכוננים לליל הסדר בכיכר החטופים בתל אביב
חברי קיבוץ בארי מתכוננים לליל הסדר בכיכר החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום, ששוני, פלאש 90

נעם יצחקי, חברת קיבוץ בארי, נשאה דברי פתיחה בליל הסדר של קהילת הקיבוץ בכיכר החטופים בתל אביב: "שולחנות הסדר שלנו השנה חסרים באופן שהדעת לא מצליחה לתפוס. במהלך השבת השחורה, איבדנו 100 מחברינו וחברותינו, ילדינו ובני הנוער שלנו, וחסרונם הוא בור ענק שנפער בלב הקהילה. 30 מחברינו נחטפו במהלך השבת, 19 מתוכם שבו אלינו, חלקם אף יושבים איתנו היום - אנחנו כל כך שמחים שאתם איתנו".

"אולם, לצערנו, חלק מהחברים כבר לא היו בין החיים כאשר נחטפו, חלקם נרצחו בעודם בשבי, ובכך קיבלנו המחשה מכאיבה לסיכון שבו נתון כל מי שעדיין נמצא שם", הוסיפה, "האנשים שלנו - אוהד, אילן, איתי, אלי, דרור, טל, יוסי, כרמל, מני, סהר ועפרה - עדיין שם. אנחנו קוראים מכאן למקבלי ההחלטות - איבדנו מספיק. עשו כל מה שצריך - כל מה שצריך - על מנת להשיב את החירות למי שעודנו שבוי ועל מנת להשיב את מי שאינו בין החיים לקבורה ראויה באדמת הבית. זו איננה הכרעה פוליטית או אסטרטגית, אלא הכרעה ערכית ומוסרית, ולכן ניתן לקבל אותה עכשיו".

"לא נוכל להחלים ולהיבנות מחדש כאשר הלב שלנו עדיין שבוי בעזה", הוסיפה, "אנחנו ננסה הערב גם לזכור את היום השחור ההוא, להניח את היסודות לסיפור שאנחנו נספר מדור לדור, וגם לשמר חלקים מהמסורת שלנו, מהחיים שלפני. השמירה על המסורת חשובה כי היא מזכירה לנו מי אנחנו ומה לא ניתן לקחת מאיתנו, גם מול הרוע הנורא שפקד אותנו; היא המקור שממנו אנחנו שואבים את הכוחות להמשיך להילחם על חירותם של חברינו, להמשיך לחיות לאורם של כל מי שאיבדנו. היא כוח התקווה שלנו".

אחרי 199 ימים בשבי, היום מציינת שירי ביבס את יום הולדתה ה-33. הזמרת שירי מימון שיתפה בעמוד האינסטגרם שלה ביצוע לשיר "אמא אמא" אותו היא הקדישה לביבס, שנחטפה מביתה בניר עוז יחד עם ילדיה הקטנים כפיר ואריאל, ובעלה ירדן גם הוא חטוף בעזה.

ערב פסח: 133 כיסאות ריקים לחטופים בכיכר פריז בירושלים
ערב פסח: 133 כיסאות ריקים לחטופים בכיכר פריז בירושלים
ערב פסח: 133 כיסאות ריקים לחטופים בכיכר פריז בירושלים
ערב פסח: 133 כיסאות ריקים לחטופים בכיכר פריז בירושלים
ערב פסח: 133 כיסאות ריקים לחטופים בכיכר פריז בירושלים
ערב פסח: 133 כיסאות ריקים לחטופים בכיכר פריז בירושלים

בכיכר פריז בירושלים, מול מעון ראש הממשלה, הוצבו היום 133 כיסאות ריקים לחטופים שעדיין בשבי. ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה אירחו הערב חיילים וחיילות לסדר ליל פסח, כאשר כיסא ריק הוקדש לטובת החטופים והחטופות שנמצאים בשבי החמאס.

הלווייתו של רס"ן (מיל') דור זימל
הלווייתו של רס"ן (מיל') דור זימל | צילום: פלאש 90

מלבד משפחות החטופים, מאות משפחות בישראל ציינו הערב ליל סדר ראשון בלי יקיריהן שנרצחו ונפלו בקרבות. יותר מ-1,100 אזרחים נרצחו ב-7 באוקטובר, בנוסף ל-301 חיילים, 55 שוטרים ו-10 אנשי שב"כ. אזרחית אחת, בלהה ינון בת ה-76 מנתיב העשרה, עדיין מוגדרת נעדרת. 260 לוחמי צה"ל נפלו בקרבות בעזה, והיום הובא למנוחות החלל ה-605 של צה"ל מתחילת המלחמה, רס"ן (מיל') דור זימל, שנפצע אנושות מפגיעת כטב"ם בגבול הצפון, ואתמול נקבע מותו. ארוסתו שיר ספדה לו מעל קברו: "אני אוהבת אותך לנצח. תמיד תהיה האיש של חיי, והטבעת תמיד תהיה קרובה ללב שלי, תמיד".

שלט הקורא להחזרת החטופים בתל אביב
שלט הקורא להחזרת החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

253 בני אדם נחטפו ב-7 באוקטובר על-ידי מחבלי חמאס לרצועת עזה. 105 שוחררו בעסקת החטופים בסוף נובמבר, ארבע נשים שוחררו עוד קודם לכן, ושלושה חטופים חולצו בחיים מעזה על-ידי כוחות צה"ל, בנוסף ל-12 גופות שחילצו הכוחות מהרצועה. מלבד ארבעה ישראלים השבויים בעזה כבר קרוב לעשור, 129 חטופים שנחטפו בשבת השחורה עדיין בשבי, מתוכם 34 שנקבע מותם, והמאבק לשחרור כלל החטופים רחוק מסיומו.