ריבלין למשפחות השכולות: "השנה אנו יכולים לחבק אתכן רק מרחוק"

נשיא המדינה והרמטכ"ל נשאו דברים בטקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, שנערך ללא קהל בשל מגפת הקורונה. "היום הזה הוא בשבילנו. כדי שנוכל להכיר את הפנים והשמות"

זמן צפייה: 09:25

נשיא המדינה ראובן ריבלין והרמטכ"ל אביב כוכבי נשאו הערב (שני) דברים בטקס הממלכתי ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה תש"פ, שנערך ברחבת הכותל המערבי בירושלים. הטקס התקיים ללא קהל, בשל התפרצות מגפת הקורונה. ריבלין פנה למשפחות השכולות ואמר כי "איננו יכולים להגיע אל בתיכם, איננו יכולים לעמוד לצידכם בחלקות הצבאיות. איננו יכולים לחבק אתכם, לאמץ אתכם לליבנו כשהצפירה מפלחת את השקט, קורעת את הלב - נחבק אתכן משפחות יקרות, מרחוק".

"הנה באה עלינו תקופת המגפה, ופתאום נדמה שהעולם מסתובב לאט יותר", המשיך נשיא המדינה. "ימים שכאלה, מציפים אצל כולנו את מה שיש. אבל הם מציפים עוד יותר את מי שאינו. הם מציפים עוד יותר, את החלל, את הגעגוע, את הכאב".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

כפי שפורסם בחדשות 13: הלימודים יתחדשו ביום ראשון באופן מדורג

לפיד: "אם נתניהו ירצה לבטל את הרוטציה – נתמוך בשינוי החוק"

מגפת הקורונה: למעלה מ-3 מיליון בני אדם בעולם נדבקו בנגיף

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-education-society-part-21102704' autoplay='0' credit='' desc='שירת התקווה בכותל ובמרפסות ברחבי הארץ' kid='1_ld8oekuc' duration='112'']

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-2020274833' autoplay='0' credit='' desc='אביב כוכבי בטקס הזיכרון ברחבת הכותל' kid='1_sromhs00' duration='604'']

"מי שפגש אתכם הורים, אחיות, אחים, בנות ובני זוג, סבתות וסבים, ברגעים הקשים של השבעה, של ה-30, של השנה הראשונה, וגם אחריה, שמע את השאלות הגדולות: 'איך ממשיכים מכאן, לאן ממשיכים מכאן?'", המשיך נשיא המדינה. "החיים המשיכו לפעום בחוץ, מכעיסים, מהירים. ואתם, בכל יום, נלחמים למען החיים. מלמדים את הגוף פעולות חיים מובנות מאליהן: להתעורר ולקום מהמיטה. ללעוס הברות ומילים זו אל זו עד שיהפכו למשפטים, לדיבור. לצאת החוצה, להיכנס למכונית או לעלות על אוטובוס. להיות בחברת אנשים, להירדם בלילה, לישון".

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה | צילום: דובר צה''ל

"היום הזה הוא בשבילנו. כדי שנוכל ולו לרגע, להכיר את הפנים והשמות, החיים והסיפורים של בני ובנות הארץ הזו. כדי שנזכור ונזכיר את שתי ההבטחות העומדות בבסיסה של הברית הישראלית, לבנות בזיעת אפנו חיים ראויים, שקטים ובטוחים לילדינו, ולהחזיר אותם הביתה בכל מחיר, גם אם לא שבו מן הקרב".

עוד אמר ריבלין כי "השנה יותר מתמיד, ניתן להם כולנו חיים. נהיה אנחנו נרות הזיכרון של החיים שכבר הספיקו לחיות, ושל החיים שלא יספיקו עוד לעולם. לבנו אחוז בשלכן. נפשינו קשורה בנפשכם. אני מבקש לשלוח מכאן, בשם כולנו, כוחות לפצועי צה"ל וכל מערכות הביטחון, ללוחמים וללוחמות שמלאו את תפקידם ועכשיו מסע ארוך של החלמה עוד לפניהם".

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה | צילום: דובר צה''ל

כוכבי אמר בנאומו בטקס הזיכרון כי "אלו ימים מורכבים, המביאים עימם דאגה וחשש, הנובעים מהסכנה שמרחפת. תקופת משבר, כמו תקופת מלחמה, דוחקת את הטפל והשולי ומבליטה את החושב, הערכי ואת קדושת החיים".

"עבור מפקדי צה"ל וחייליו, החשוב, הערכי וערך החיים הם המהות כל הזמן הנובעים מייעודנו: השמירה על ריבונות המדינה ועל ביטחון אזרחיה. למען מטרה זו נשקיע מאמץ באמצעות מקצועיות, מנהיגות, ונכונות להיות בחוד העשייה".

בסיום הטקס נקרא הציבור הישראלי לצאת למרפסות לשירה המונית של המנון "התקווה". לאחר הטקס יתקיים אירוע "שירים לזכרם" המשותף למשרד הביטחון, לכנסת ולמוסד לביטוח לאומי.

מחר בשעה 11:00 בבוקר תישמע צפירה נוספת באורך שתי דקות, בתומה יחול טקס הזיכרון המרכזי בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל שבהר הרצל, גם הוא ללא קהל. הטקס יועבר בשידור ישיר באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות. מיד לאחר הצפירה יחלוף מעל להיכל הזיכרון הממלכתי מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר.

אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, האחראי על אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, נערך השנה לקיים את מגוון הטקסים והאירועים ללא נוכחות קהל, בכפוף להנחיות משרד הבריאות, בצל מגפת הקורונה. האגף שם לו למטרה לשמר את הסממנים של יום הזיכרון מחד ולאפשר לציבור לכבד את זכר הנופלים, מבלי לסכן את בריאותו מאידך.

טקס לציון יום הזיכרון בגבעת התחמושת בירושלים
טקס לציון יום הזיכרון בגבעת התחמושת בירושלים | צילום: רויטרס

השנה, מאחר שנבצר מהמשפחות השכולות לפקוד את קברי יקיריהן, יוקראו לראשונה בהיכל הזיכרון הממלכתי שמות 23,816 חללי מערכות ישראל, על ידי חיילי כוחות הביטחון, בין השעות 7:30 ועד 10:00. בנוסף יודלקו בהיכל, כמדי שנה, נרות לזכרם של החללים.

ברקע התפשטות המגפה, משרד הביטחון קורא לציבור הרחב להדליק נר זיכרון וירטואלי לזכרם של הנופלים, לכתוב הקדשה אישית ולשתף את חבריהם דרך אתר האינטרנט "יזכור". בתוך כך, משרד הביטחון פרסם את נתוני יום הזיכרון. מספר חללי מערכות ישראל משנת 1860 ועד ה-24 באפריל הינו 23,816. מיום הזיכרון אשתקד נוספו 42 חללים למניין הנופלים ועוד 33 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל.

טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה
טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה | צילום: רויטרס