סכנה בבית האבות: צפו בתיעוד המזעזע של התעללות בקשישים

אלימות, השפלות קללות ואיומים - עובד בבית אבות בחיפה לא יכול היה יותר לשתוק אחרי מה שראה ותיעד במצלמה נסתרת את התנהגות חבריו לעבודה

התעללות בקשישים

יותר מ-22 אלף קשישים מטופלים בבתי אבות ברחבי ישראל. מבחוץ זה נראה כמו המקום הנכון והבטוח ביותר לבן המשפחה - אבל מה קורה אחרי שעות הביקור? תיעוד במשך חודשים בבית אבות אחד בחיפה מוכיח שיש מקום לכל שאלה ולכל חשש.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בשעה 2:05 בבית האבות "נאות כיפת הזהב" מתחיל היום: המטפלים כבר מחליפים טיטולים ומכינים את הקשישים לארוחת הבוקר שתוגש בעוד חמש שעות. "פשוט מורידים אותם מוקדם ואז הולכים לישון", מספר א', שעבד כמטפל סיעודי בבית האבות. "כדי שיהיה לו זמן לישון הוא פשוט מתחיל את הטיפול מוקדם". ארבע שעות בכל לילה ישנים הקשישים בכיסא גלגלים, חלקם בחדר האוכל עצמו.

"זוועה מה שהולך שם, זה סרט אימה", אומר א'. הוא עובד כמטפל סיעודי כבר 13 שנים וחשב שראה הכל עד שהגיע ל"נאות כיפת הזהב". כמה חודשי עבודה שם הספיקו לו. "החלטתי לשבור שתיקה של אלפי מטפלים שלא מעזים להגיד מה קורה בתוך בית האבות", הוא מסביר. "נתקלתי בדברים שלא חלמתי עליהם בסיוטים שלי. לא יכולתי להמשיך, אי אפשר להמשיך".

א'. ''שובר שתיקה''
א'. ''שובר שתיקה''

"יש סרטונים שלא יכולתי לצפות בהם"

כבר בזמן אמת הבין שללא ראיות לא יאמינו לו, ופנה למשרד חקירות. "הגיע אליי בחור שהוא מטפל בבית אבות, כולו סוער ועצבני", נזכר סעיד עיסא, בעל חברת "עורב חקירות". "אמרתי לו 'אם אתה באמת חושב שזה מה שמתרחש שם, אתן לך ציוד ראשוני של מצלמה סמויה ותתחיל לתעד'. פתאום אני מתחיל לראות שיש שם אלימות פיזית - וזה דבר שזיעזע אותי".

"יש סרטונים שלא יכולתי להמשיך לצפות בהם", מספר עיסא, והתמונות אכן קשות: לא מדובר בעשב שוטה או מטפל אלים בודד, לא אירוע חד פעמי ולא מחלקה אחת - אלא שיטה. "לא ראיתי בעיניים, בכיתי", מספר א'. "זה אנשים שאני עובד איתם, לחיות לא עושים כאלה דברים. הלכתי וחיבקתי אותם למחרת".

ההתעללות לא נעצרה רק בתחום השינה, אלא גלשה גם לתחום ההיגיינה: בחלק מהמקרים התעוררו מטופלים למזרנים ספוגי שתן לאחר שטיטוליהם לא הוחלפו במשך יממה, במקרים אחרים המטפלים חיתלו בשני טיטולים כדי שהמזרונים יישארו יבשים - אולם המטופלים עצמם יוותרו רטובים. גם על מקלחות, שאמורות להתבצע מדי יומיים, הצוות לא הקפיד. כשכן ביצעו את המקלחות, נמצא שימוש יצירתי למנוף שאמור לשמש לנשיאת מטופלים כבדי גוף במעלה מדרגות: מתלה למקלחת, שבאמצעותו אפשר לחסוך זמן - על חשבון הקשישים.

"האחות האחראית החליטה לנתק את החמצן"

חלק מהקשישים לא מסוגלים לדבר, ואחרים חוששים. "אם אתה הולך מחר לעובדת הסוציאלית, מחרתיים אני בא בלילה", תועד אחד המטפלים מאיים על קשיש. "אלה דברים שהם בלתי נסלחים ובלתי ניתנים לקבלה בכל צורה שהיא", מבהירה ד"ר טובה בנד-וינטרשטיין מהחוג לגרנטולוגיה באוניברסיטת חיפה. "זה הפרצוף שלנו כחברה".

בבית האבות מתחייבים על סינון קפדני של המטפלים, הסמכה מתאימה, בדיקת רישום פלילי וריאיון מקדים. המטפלים, אלה שעברו את אותו סינון קפדני, ניצלו את היעדר הפיקוח של הנהלת המוסד לא רק כדי להתעלל בקשישים, אלא גם כדי להנעים את המשמרת ולהפוך את בית האבות לסוג של מועדון, בו הם שותים אלכוהול.

הסיפור המטריד מכל, זה שכבר נחקר במשטרה, הוא סיפורה של ח': קשישה שסירבה לאכול המשך שבועיים ומשפחתה ביקשה שלא לחבר לה זונדה. היא חוברה לחמצן ונוזלים עד שהגיעה משמרת הלילה. "משום מה האחות האחראית החליטה לנתק אותה מהחמצן", מספרת נ', שעבדה גם היא במוסד. הקשישה הלכה לעולמה.

והיכן הפיקוח? בדיוק לפני שנה ערך משרד הבריאות ביקורת פתע בבית האבות. הוא קיבל ציונים מרהיבים: 91 בתחום הרפואה, 95 באיכות הסביבה, 96 בטיפול הסיעודי.

"הוגשה תלונה במשטרה נגד העובדים הרלוונטיים"

''לחיות לא עושים דברים כאלה''
''לחיות לא עושים דברים כאלה''

מבית האבות "נאות כיפת הזהב" נמסר בתגובה: "הממצאים שהוצגו בכתבה קשים ועגומים. עם קבלת המידע, הגשנו תלונה במשטרה כנגד העובדים המדוברים, וזימנו אותם לשימוע. הקמנו ועדת בדיקה פנימית ופנינו למשרד הבריאות שיערוך בדיקה עצמאית משלו. באישור משרד הבריאות נתחיל השבוע ברישות בית החולים במצלמות, כשבחדרים יותקנו מצלמות בכפוף לאישור המשפחות. מחר יזומנו כל עובד בית האבות לשיחה על חומרת העניין.

"אנו מביעים צער עמוק על הממצאים, עדכנו את המשפחות, ובכוונתנו לעבוד מולן בתיאום ובשקיפות מלאה, כדי שנוכל לתקן ולו חלק מהעוול שקרה. בית האבות בעל מוניטין רב שנים שמעניק טיפול מעולה לדיירים זהו מקרה חמור וחריג שאירע במחלקה אחת מתוך 12 מחלקות הפועלות במקום".

עורכות הדין תמי אולמן ודנה נוף המייצגות את אנדריי קיס מסרו בתגובה: "טרם צפינו בחומרים, אולם מרשנו אומר שאין זו דרכו להכות, ויטען שלא מדובר בו". יתר העובדים שמופיעים בכתבה בחרו שלא להגיב.