יערות מאכל: מזון חינמי ובריא, שגדל ליד הבית

נמאס לכם מירקות יקרים ומרוססים? שיטה חקלאית חדשנית מציעה פתרון זמין ונוח

זמן צפייה: 00:38

במסגרת מאות מהאירועים לט"ו בשבט שייערכו ברחבי הארץ, יהיה גם אחד ייחודי ושונה. בדרום תל אביב, בפארק החורשות, על פינת הרחובות הרצל וקיבוץ גלויות, יתכנסו ביום שישי מ-11:00 עשרות פעילים מסורים שמובילים יחד יוזמה לנטוע ולתחזק יער מאכל, וגם כל מי שרוצה להגיע ולשמוע על הפרוייקט.

מהו יער מאכל? "זו שיטת תכנון חקלאית ששואפת לייצר מערכת ברת קיימא שמייצרת מזון", אומר לרשת דיגיטל איתי דינר בן ה-28, ממובילי היוזמה מטעם ארגון "מגמה ירוקה". מדובר למעשה על יער מלאכותי שאמור לחקות את הטבע. "בניגוד למערכות חקלאות קונבציונליות שלא יכולות להתמודד עם משברים כמו תנאי מזג אוויר קיצוניים לדוגמה, כי הן נשענות על פעולות של האדם כמו דישון והדברה, יער מאכל הוא מערכת עצמאית, שמגדלת מזון בצורה טבעית ונקייה ושיש בה ניצול מקסימלי של מים וכן שימוש בבעלי חיים - כמו בטבע. "בחורש הטבעי מסתובבות חיות כמו עיזים, קיפודים, ציפורים וחרקים, שהאינטראקציה בינם לבין הצמחים רבה, ואף עוזרת למערכת להתבסס ולהיות חזקה יותר". אומר דינר.

החלום של איתי וחבריו הוא שבעוד כך וכך שנים, יוכלו אנשים המתגוררים בסמוך ליער, להשתמש בפירותיו כאלטרנטיבה פתוחה וחופשית, מזון שגדל 100 מטר מהבית ללא ריסוס והתערבות אדם. ביער יגדלו צמחי מאכל רבים, וביניהם סוגי פירות, וגם אגוזים, שורשים, עלים ושיחי מאכל. מפירותיו של עץ ינבוט עצום שגדל כמעט ללא השקיה אפשר להכין קמח בריא ללא גלוטן למשל.

"הדרך בה אנחנו מגדלים לעצמנו את המזון היא הדרך בה אנחנו הורגים את כדור הארץ", מוסיף איתי ומסביר שבחקלאות המודרנית כורתים יערות כדי לגדל אוכל למספוא, ושהשיטה החקלאית שבה שותלים צמח מסוג אחד על פני 100 דונם היא הדבר הכי רחוק מהטבע. "החקלאות הקונבנציונלית מוחקת מערכות טבעיות, משמידה בתי גידול של מאות אלפי צמחים, חיות ומיקרו אורגניזמים. התפיסה של יערות מאכל באה ואומרת - בני אדם צריכים הרבה מזון אבל ניקח גישה חקלאית שתומכת בשיקום האקולוגי ובחיים. חקלאי קונבנציונלי שיראה חרק ייבהל וירסס. אם אני רואה חרק או חיה אני אתמלא באושר כי אני אבין שמשהו טוב קורה כאן".

היער בדרום תל אביב הוא חלק מתנועה כלל עולמית, שהולכת ותופסת תאוצה ותהודה גם בישראל. בתא יערות מאכל של ארגון "מגמה ירוקה" יש גרעין של כ-10 פעילים, ששמו להם למטרה לבנות קהילה של יער המאכל בפארק החורשות, שהיום מונה כבר כ-200 אנשים שמעורבים ברמות שונות. "התחלנו קורס של תכנון יערות מאכל לפני שנה", מספר איתי, "שנועד להניע את גרעין הפעילים. ללמוד איך לתכנן, להבין צרכים וקרקע, להבין את הסביבה שבה הפארק נמצא. התא פעיל כבר שלוש שנים אבל התהליך להניע קהילה שתהיה קשורה ליער בהתנדבות נבנה בשנה האחרונה. אנחנו כרגע בשלב של אישור תכניות סופי מול אדריכלי העירייה והפארק. יש לנו יום עבודה ביער פעם בשבוע. היער בשלבי הקמה וזה זמן מדהים להצטרף ולהיות חלק. זה צריך להיות חשוב לכל אחד שרוצה לקחת אחריות על המרחב והסביבה שהוא גר בה".

מחר כאמור, בפארק החורשות, תוכלו למצוא את איתי וחבריו ולהשתתף באירועי שתילה, סדנאות צילום טבע, סיורים וסדנאות יצירה, וגם ללמוד עוד על הפרויקט הנהדר הזה.