"כץ נקט צעדים? לא הוסיף אף תקן"

בהודעה לעיתונות שפרסם משרד העבודה והרווחה הוצגו נתונים על ירידה במספר ההרוגים בתאונות עבודה, ירידה אותה במשרד מייחסים לצעדים שנקט השר כץ

ארכיון
ארכיון | צילום: אבנר בן מנחם

משרד העבודה והרווחה פרסם היום (ראשון) דוח ובו נתונים המצביעים על ירידה של כ-28% במספר התאונות הקטלניות בעבודה במחצית הראשונה של שנת 2017. אך את הקרדיט לירידה נותן המשרד לפעולות שלטענתו נקט שר הרווחה כץ, צעדים שעל פי גורמים בענף כלל לא נכנסו לתוקף עדיין. "מזועזעים שכבוד השר מתהדר בהישגים שקרו ולא בגללו, אלא ע"י הפעילים החברתיים שדואגים לחייהם ורווחתם של פועלי הבניין. ולא יתכן שבעולם מערבי אנחנו מתהדרים בכמות כזאת של הרוגים", טוענים הארגונים החברתיים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

על פי נתוני המשרד, בין החודשים ינואר-יוני 2017 נהרגו 21 עובדים ב-20 אירועי תאונות עבודה, מהם 12 עובדים בענף הבינוי. למרות הנתונים הנראים מבטיחים, בהודעה לעיתונות שפרסם המשרד מייחסים גורמי המקצוע את השינוי החיובי לשר כץ ולצעדים בהם נקט - צעדים שחלקם טרם נכנסו לתוקף וחלקם נכנסו לתוקף רק במחצית השנייה של שנת 2017.

"מאז כניסתו של השר חיים כץ כשר האחראי על הבטיחות לא התווסף אף לא תקן אחד של מפקח בטיחות אחד", טוען ראובן בן שמעון, מנהל הפורום למניעת תאונות עבודה. "לא ניתן עם 18 מפקחים לחקור תאונות, לעשות פיקוח ולהטיל סנקציות על עשרות אתרי בנייה בישראל".

השר כ''ץ
השר כ''ץ | צילום: FLASH 90

לטענת משרד הרווחה, נערך בחודשים האחרונים מבצע אכיפה בפרויקטים להתחדשות עירונית (תמ"א 38) ברעננה, וכן מבצע אכיפה משולב עם מינהל הסדרה ואכיפה להגברת האכיפה ב-30 אתרי בנייה בהם מועסקים בני נוער. כמו כן הוביל המשרד קורס להכשרתם של בודקים נוספים לעגורני צריח והשתלמות בשיתוף איגוד המהנדסים לביסוס עגורני צריח, שתתרום להתמקצעות העוסקים בתחום ולהגברת הבטיחות בעת הקמת וביסוס עגורנים באתרי בנייה.

צעדים חדשים - נתונים ישנים

כמובן שמדובר בצעדים מבורכים, אך כולם צעדים חדשים שלא ברור כיצד ניתן ליחסם לירידה במספר ההרוגים במחצית הראשונה של 2017. "לפני מספר שבועות אושרה הצעתו של השר כץ להטלת אחריות אישית ועיצומים כספיים על קבלנים באתרי בנייה שנמצאו בהם כשלים בטיחותיים של עד 35 אלף שקלים", נכתב בהודעה. אך גם צעד הרתעה זה, יעיל ככל שיהיה בעתיד, לא השפיע על מספר ההרוגים בתחילת 2017.

לטענת הארגנונים החברתיים, שאם אכן הייתה ירידה בהרוגים היא נגרמה כתוצאה מהצעדים שהם נאלצו לנקוט בהם. "פעילים חברתיים ופועלי בניין, פועלים בזמנם החופשי תוך סיכון חייהם ופרנסתם להילחם בתנאים מסכני החיים שקיימים באתרי הבנייה ובחוסר כושר ההרתעה של משרד העבודה והרווחה יצר", אומר רועי ויינשטיין מזכיר האגודה השיתופית של מפעילי העגורנים.

"הגיע הזמן שמשרד העבודה יקרא את פקידיו לסדר ויחזור לתפקידו כמשרת ציבור ויפסיק לנצל את הציבור", הוסיף. "משרד העבודה לא הוסיף תקנים, לא הוסיף כוח אדם, אלא רק טיפה שיפרו את התקשורת בין ההסדרה והאכיפה למנהל לבטיחות תעסוקתית. התפקוד של המשרד הזה הוא מתחת לכל ביקורת זה לא יתכן שבעולם מערבי אנחנו מתהדרים בכמות כזאת של הרוגים".

 ממשרד הרווחה והעבודה נמסר בתגובה: "בהחלט ניתן לייחס את הירידה לצעדי השר, משום שמדובר בפעילות הרתעה שגרמה לדריכות ושינוי עוד לפני שאושרה וכבר מרגע שעלתה לסדר היום. בנוגע להוספת התקנים, הקושי הוא בגיוס לאור תנאי ההעסקה ולא במחסור בתקנים. מרגע שתמלא המכסה יהיה רלוונטי להתייחס וכרגע זו כלל לא בעיה".