פרסום ראשון: זאב רוזנשטיין בדרך לשחרור מוקדם?

הרשות לשיקום האסיר ממליצה על שחרורו המוקדם של ראש ארגון הפשע ואף בנתה בעבורו תכנית שיקום מפורטת

בדרך לשחרור מוקדם? זאב רוזנשטיין
בדרך לשחרור מוקדם? זאב רוזנשטיין | צילום: פלאש 90 יוסי זליגר

גם היום, 13 שנים אחרי שנכלא ואחרי שנים בבידוד, במשטרת ישראל ממשיכים להגדיר את ראש ארגון הפשע זאב רוזנשטיין כאסיר מסוכן בעל קשרים עמוקים עם עבריינים - ומתנגדת נחרצות לשחרורו המוקדם מהכלא. אלא שיומיים לפני שהוא מתייצב בפעם הראשונה בפני ועדת השחרורים, הרשות לשיקום האסיר דווקא ממליצה על שחרורו המוקדם של רוזנשטיין ואף בנתה עבורו תכנית שיקום מפורטת.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"האסיר בעל מסוכנות גבוהה הנגזרת מפעילותו הפלילית, קשריו ומעמדו הבכיר בקרב ארגוני הפשיעה", נכתב בחוות הדעת של המשטרה לוועדת השחרורים בעניינו של רוזנשטיין. "מתחילת מאסרו ועד היום התקבלו 272 ידיעות מודיעיניות לגביו".

לדברי המשטרה, כמות המידע שהועברה לידיהם אודות רוזנשטיין, כמו גם תוכנו, מעידים על אדם אלים ומסוכן שמנהל אורח חיים עברייני ומקושר לעבריינים בכירים בעולם התחתון. לצד זה, במשטרה טוענים כי ראש ארגון הפשע מוסיף להיות מאוים ומסוכסך עם עבריינים בכירים, וכי קיים בידי שירות בתי הסוהר מידע לפיו רוזנשטיין לא "הפך עורו" בעת מאסרו. לדבריהם, רוזנשטיין ממשיך לשמש כמנהיג פשיעה וברשותו מספר לא מבוטל של אנשים עושי דברו, הסרים למרותו.

אחד מניסיונות החיסול של העבריין
אחד מניסיונות החיסול של העבריין | צילום: חדשות 2

הרשות לשיקום האסיר: "האסיר הביע עייפות מאורח חייו"

למרות הדברים הנחרצים של המשטרה, לדיון מחרתיים בוועדת השחרורים יתייצבו רוזנשטיין ופרקליטיו, אביגדור פלדמן ומיקי חובה, כשהם נהנים מרוח גבית של הרשות לשיקום האסיר. אלה קבעו כי יש לשחרר את רוזנשטיין ואף בנו בעבורו גם תכנית שיקום. בחוות הדעת שמסרה הרשות לשיקום האסיר בעניינו, נכתב כי "רוזנשטיין יתייצב אחת לשבוע לטיפול פסיכו-סוציאלי. הוא יעבוד כיזם בתפקיד משרדי בחברה נדל"נית וישהה במעצר בית החל מהשעה 22:00 בלילה".

עוד נכתב בחוות הדעת כי "האסיר הסביר במהלך הריאיון כיצד איבד את מעמדו בעולם הפשע בעקבות שהייתו ארוכת השנים במאסר והניסיונות לפגוע בו. הוא שולל מעורבות בפשיעה, כפי שמתואר באמצעי התקשורת ואינו מבין מדוע החברה שופטת אותו לחומרה. הוא הביע עייפות מאורח חייו וציין את השינויים שחלו בו".

''האסיר הביע עייפות מאורח חייו''
''האסיר הביע עייפות מאורח חייו'' | צילום: חדשות 2

לדברי הרשות לשיקום האסיר, רוזנשטיין מציג עצמו כאיש עסקים, מרבה לדבר על הפער בין הדימוי הציבורי לבין תפיסותיו את עצמו ואף מתאר את חייו כאיש משפחה. עוד הם טוענים כי רוזנשטיין, הידוע כאסיר שתקן, דווקא אדם ורבאלי בעל אינטליגנציה גבוהה.

"יצרו לי דימוי של אל קפונה"

בהמשך הדברים הביאו ברשות לשיקום האסיר קטעים נבחרים מתוך הדברים שאמר להם רוזנשטיין: "אני כבר לא אותו הבן אדם, התבגרתי. אני לא רואה עצמי כאדם אלים או עבריין. אף אחד לא יכול לפתות אותי בשום דבר. יצרו לי דימוי של אל קפונה, וזה לא נכון". הוא מודה שאינו טלית שכולה תכלת ועל ההודאה שלו בתיק הסמים הצהיר רוזנשטיין כי "הדברים קרו, התפתיתי. עשיתי טעות ושילמתי. כל אחד עושה טעויות".

בשנת 2007, לאחר 16 חודשי מאסר בכלא פדרלי בפלורידה, הוסגר רוזנשטיין לישראל להמשך ריצוי עונשו. בהתייחס לעבירה זו, מסר כי היה מעורב בעסקת סמים "השקעתי כסף, התפתיתי להשקיע. עשיתי טעות.. בגילי זה לא היה צריך לקרות". רוזנשטיין אף ציין כי הוא מכה על חטא וכי "אין יום שעובר ואני לא מצטער. לא הייתי צריך את זה". לדבריו, כיום הוא "אנטי-סמים" ואף הקים מרכז גמילה מסמים בהוד השרון".

בעבירה השנייה המיוחסת לו, נשפט רוזנשטיין לחמש שנות מאסר בגין קשר לביצוע רצח משולש. בהתייחס לעבירה זו, כופר רוזנשטיין באשמה וטוען כי לא היה מעורב בה כלל. לדבריו, הוא חשש כי בעקבות פרשת הנשיא קצב הוא צפוי להישפט לתקופה ארוכה ולכן, בעצת עורכי דינו, בחר לחתום על עסקת טיעון.

קשה להכריע בין שתי חוות הדעת האלה, אבל גם במשטרה מודים, הגם שלא ציינו זאת בחוות הדעת, כי רוזנשטיין, מאחורי הסורגים, איבד מכוחו.