בעקבות הכתבה בחדשות 2: החוק שיחייב חדר נגיש בכל מלון?

יוזמה חדשה תנסה לתקן את האפליה של בעלי המוגבלויות שנחשפה אתמול בכתבה במהדורה המר"כזית. על בית המלון לאפשר לאנשים בעלי המוגבלות את האפשרות להשכיר חדר במחיר הנמוך של חדר סטנדרטי"

כיסא גלגלים, נכה, מוגבל, אילוסטרציה. נכה, מוגבל, כיסא גלגלים, נכים, אילוסטרציה
כיסא גלגלים | צילום: 123FR

בעקבות הפרסום בחדשות 2 - הצעת חוק תנסה לתקן את האפליה נגד בעלי מוגבלויות בבתי מלון: חבר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד) הגיש היום (שני) הצעת חוק לפיה בעלי מלונות יחוייבו לספק חדרים מונגשים במחיר של חדר סטנדרטי. בכתבה ששודרה במהדורה המרכזית נחשף כי חלק מבתי המלון גובים תשלום גבוה יותר עבור חדרים מונגשים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"על פי החוק כיום, כל בית מלון, פנסיון, אכסניה, בית הארחה וכל מקום המספק שירותי אירוח ולינה מחויב לספק חדר המותאם לאנשים עם מוגבלויות", נכתב בהצעה. "המחיר אותו דורשים בעלי בתי המלון על חדר מונגש לרוב גבוה יותר. יודגש כי חדר מונגש אינו מציע תנאים תיירותיים גבוהים מאלה שמוצע בחדר סטנדרטי. מצב זה מחזק את האפליה נגד אנשים עם מוגבלויות".

"הצעת החוק אינה שוללת כי לאנשים עם מוגבלויות תהיה האפשרות לשדרג את החדר המותאם במחיר גבוה יותר", צוין עוד בהצעה. "אך על בית המלון לאפשר לאנשים בעלי המוגבלות את האפשרות להשכיר חדר במחיר הנמוך של חדר סטנדרטי באותו בית המלון".

"אין סיבה שאדם עם מוגבלות ישלם יותר"

אנשים עם מוגבלות אפילו לא מודעים שהם משלמים מחיר גבוה מהרגיל משום שהם מבקשים ישירות את החדר המונגש. כך למשל, במלון רנסנס בתל אביב נמצא פער של 100 שקלים, ובמלון הרודס תל אביב נמצא פער של 650 שקלים. במלון רויאל ביץ' אילת מרשת ישרוטל צוין כי החדרים המונגשים מרווחים יותר ומשופצים ולכן גובים עליהם מחיר נוסף. במלון כרמים מאותה הרשת אמרו כי מחיר החדר גבוה יותר בגלל שהוא משודרג בתצפית לנוף.

לפי החוק הקיים, בתי המלון חייבים שיהיו להם חדרים מונגשים לנכים כמו דלת כניסה רחבה, שירותים ומקלחת וקירבה למעלית. יחד עם זאת, לא נקבע מה סוג החדר ומהו המחיר. "לכאורה נוצרת כאן איזושהי אפליה שהמחוקק צריך לתת את הדעת בעניינה", טענה נטע רוטמן מנגישות ישראל. "אין שום סיבה שאדם עם מוגבלות יצטרך לשלם יותר בגלל שהוא רוצה חופש".

ח''כ מאיר כהן, ארכיון
ח''כ מאיר כהן, ארכיון | צילום: פלאש 90 / מרים אלסטר

אין סיבה אמיתית שאדם נכה ישלם יותר. חלק מבתי המלון גם הבינו את זה וגובים גם על חדר מונגש את המחיר הבסיסי. במלון רויאל גארדן, למשל, ציינו כי חדרי הנכים משודרגים אוטומטית וכי לא נגבה תשלום נוסף.

ממלון רנסנס נמסר בתגובה: "בעקבות הפנייה, מחלקת ההזמנות תודרכה להציע את חדרי הנכים במחיר הנמוך ביותר הקיים למכירה באותו יום".

מרשת ישרוטל (מלונות רויאל ביץ' וכרמים) נמסר בתגובה: "אין הבדלי מחירים בין חדרים מונגשים לחדרים רגילים ברמה זהה. הרשת השקיעה עשרות מיליוני שקלים להכשיר את כלל בתי המלון ברשת עד לתחילת 2017 בתאם לחוק הנגישות".

מרשת פתאל (מלון הרודס) נמסר בתגובה: "נושא הנגישות נמצא ברא מעייניה של הרשת, מלון הרודס בתל אביב מציע חמישה חדרים מונגשים ברמות אירוח שונות ובמחירים הזהים לחדרים ה'רגילים' וככל הנראה מדובר בטעות נקודתית שתחודד".