התחזית שונתה ל"שלילית": S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל

בעקבות החשש מהמשך הלחימה בלבנון ובעזה, וברקע העימות הישיר מול איראן, הסוכנות האמריקנית הורידה את דירוג האשראי של ישראל מ"AA-" ל"A+" - ובכך הצטפרה למודי'ס, שפעלה באופן דומה בפברואר. הסוכנות צופה כי הגירעון הממשלתי יתפח לכ-8% מהתמ"ג עד סוף השנה - בשל הגדלת הוצאות הביטחון

משרדי סוכנות דירוג האשראי S&P בניו יורק
משרדי סוכנות דירוג האשראי S&P בניו יורק | צילום: רויטרס

לאחר שסוכנות הדירוג מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של המשק הישראלי בחודש פברואר, ענקית הדירוג האמריקנית S&P הצטרפה אליה - והורידה את דירוג האשראי של ישראל מ"AA מינוס" ל"A פלוס". סוכנות הדירוג הוסיפה כי התחזית למשק הישראלי הינה "שלילית".

סוכנות הדירוג הסבירה כי הצעד הקיצוני הגיע בשל אי היציבות האזורית המתגברת: העימות הישיר מול איראן והחשש מהימשכות הלחימה בלבנון ובעזה - שלפי הערכתם, צפויה להימשך לפחות עוד שישה חודשים. הם הוסיפו כי הסלמת המערכה עלולה לפגוע עוד יותר ביציבות הכלכלית ובמאזן התשלומים של המדינה - וייתכן כי דירוג האשראי יירד בשנית בעוד כשנה.

בהודעת החברה נכתב כי הם "מעריכים שהגרעון הממשלתי בישראל יתפח לכ-8% מהתוצר הלאומי הגולמי עד סוף השנה - עקב הגדלת הוצאות הביטחון", והוסיפו כי להערכתם, "החוב הלאומי הכללי יגיע לכ-66% מהתמ"ג הישראלי עד 2026".

Whatsapp Image 2023 03 01 At 1
סוכנות הדירוג פיץ' | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים, חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה כי דירוג האשראי של ישראל יישאר ברמה של A+, ועל הסרת "המעקב השלילי", אך גם על הורדת תחזית הדירוג מ-"יציבה" ל-"שלילית". בהודעתם נכתב כי "התחזית השלילית משקפת את שילוב אי-הוודאות סביב ההתפתחות הפיסקלית וסביב משך המלחמה ועוצמתה, לרבות הסיכון להסלמה אזורית". עוד נכתב כי "החברה צופה לקפיצה ביחס החוב לתוצר בטווח הזמן הקרוב ולהוצאות צבאיות גבוהות יותר בהקשר של פוליטיקה פנימית שברירית וחוסר ודאות לגבי הסיכויים המאקרו כלכליים, שעלולים להגביל את יכולתה של ישראל להפחית את החוב בעתיד".

מנגד, חברת "מודי'ס" האמריקנית הודיעה לפני כחודשיים על הפחתת דירוג האשראי של המשק מ-A1 ל-A2, וגם על הפחתת תחזית הדירוג מ"יציבה" ל"שלילית" - בשל האי הודאות הצבאית.