נתב"ג ערוך לקיץ? "יהיו שיבושים"

בחודשים יולי-אוגוסט צפויים לעבור 2.4 מיליון ישראלים בנתב"ג - אך ועד העובדים כבר מתריע כי אם לא יתווסף ציוד וכוח אדם, העובדים לא יעמדו בקצב. "מצפים שיהיה בלאגן", מזהירים העובדים

כך נראה יום עבודה "שגרתי" בנתב"ג
כך נראה יום עבודה "שגרתי" בנתב"ג | צילום: עזרי עמרם, חדשות 2

האם השאלטר לשער הכניסה והיציאה מישראל ישובש דווקא בעונה העמוסה ביותר? העובדים בנתב"ג מתריעים כי במצב הנוכחי, הם לא יצליחו לעמוד בעומס ולטפל בכל הטיסות במהלך חודשי הקיץ - ובעיקר ביולי ואוגוסט, בהם צפויים לחלוף בנמל התעופה כ-2.4 מיליון איש. התלווינו לעובדים בשטח האוויר בנתב"ג על מנת להבין על מה המהומה - והאם הנוסעים ייפגעו?

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

יו"ר ועד רשות שדות התעופה כבר מתריע על כך שיהיו שיבושים בקיץ, בגלל מחסור בכוח אדם וציוד לקראת תקופת הנסיעות של הקיץ. הטענה הרשמית היא למחסור בציוד ובכוח אדם: ועד רשות שדות התעופה הוא אחד החזקים במשק, וברגע הוא יכול להשבית את שער הכניסה לישראל.

ראובן סופישייב הוא הסבל הכי ותיק בנמל התעופה בן גוריון וראה בשדה הכל - מפתיחת הטרמינל החדש ועד הגעת חברות התעופה הזרות החדשות: "אני עובד פה כבר 30 שנה רצוף, פנסיה עוד שלוש שנים בעזרת השם". לדבריו, השנה החולפת היא "טירוף - דבר כזה לא היה העומסים האלה, אנחנו לא עומדים בעומסים כבר".

יו''ר הוועד פנחס עידן
יו''ר הוועד פנחס עידן

"הלחץ אדיר, צריכים עזרה"

ואכן, תנועת הנוסעים בנתב"ג מצליחה לשבור שיאים בכל עונה מחדש: רק בחודש אפריל נרשם שוב שיא כשעברו בטרמינל כ-1.7 מיליון איש - זינוק של 25% לעומת השנה שעברה. בחום יולי אוגוסט הצפוי כאן ההערכות הן שיגיעו 2.4 מיליון נוסעים לשדה, לעומת "רק" 2.1 מיליון בשנה שעברה. "אלו כמויות שלא חווינו מעולם", הסבירה זיוה ריביס, ראש מחלקת רכזי ציוד בנתב"ג.

מבט על השדה בשעה הכי עמוסה בשבוע - יום חמישי אחר הצהריים - חושף את סימני המשבר המתקרב: "יש לנו הרבה טיסות, לחץ אדיר – צריך עזרה פה", טוען דניאל מור, סגן ראש המשמרת. "רק במשמרת הזו אני ספרתי בערך 120 טיסות. יש צוותים שמחכים להגיע למטוסים, אבל אין להם איך להגיע כי אין כלים".

האנשים שאותם דניאל סגן ראש המשמרת צריך לתזז ממטוס למטוס הם פורקי המזוודות, שלהערכתם "נוגעים" ביותר מ-1,500 מזוודות במשמרת.הם עובדים במשמרות של 9 עד 12 שעות, ובקיץ המשמרות מתארכות: שישה עובדים פורקים כל מטוס, אך לפעמים ישנם פחות מ-6 עובדים זמינים לכל מטוס. "אנחנו מתוזזים ממטוס למטוס", מסביר עומר גלילי, ראש צוות בפריקת מזוודות, "יש 45 דקות הפסקה, כל השאר זה עבודה – תוך כדי שאנחנו עובדים על מטוס אחד, קיבלנו עוד מטוס בעמדה הסמוכה ומי שסיים עכשיו לפרוק עובר לשם. ככה אנחנו כל הקיץ".

האם המראות הללו יחזרו?
האם המראות הללו יחזרו? | צילום: פלאש 90, יוסי זמיר

כאשר מטוס אחד מתעכב בפריקה, הדבר יוצר עיכובים נוספים למספר מטוסים. אם במשמרת עמוסה של יום חמישי כל עובד טיפל בשבעה מטוסים, בקיץ הצפי הוא ל-10-11 מטוסים לפי הערכת ראובן אברמשווי, ראש משמרת בנתב"ג. ""בקיץ לא נוכל לתת מענה לגודל העבודה שתהיה לנו, זה אומר מבחינת הנוסעים שיהיו עיכובים", ציין, "מצפים שיהיה הרבה בלאגן".

הלחץ גובר לקראת עונת הנסיעות של הקיץ, והצפי לעומס בנתב"ג מוביל לתרחישי אימים של הוועד ברשות שדות התעופה: יו"ר ועד העובדים פנחס עידן שלח מכתב חריף למנהל נתב"ג והתריע על חשש לשיבושים. "יש להיערך בבהילות, אנחנו מבקשים להתריע כבר עתה על המחסור החמור בציוד על מנת למנוע שיבושים ופגיעה חמורה בציבור הנוסעים בחודשי הקיץ", כתב.

ניסן סעידון, מחלקת מפעילי ציוד בנתב"ג, ציין כי מדובר גם במחסור של ציוד ולא רק של עובדים: "אם לא יהיה לנו את הציוד התפעולי הראוי שמתאים ביחס נכון לכוח האדם, כנראה יהיו שיבושים במתן השירות גם לחברות התעופה וגם לנוסע. אלה דברים שגוררים דברים – אם אני לא אדע להעמיס את המטוס בזמן הוא לא יוכל לצאת בזמן".

כיום העבודה בנתב"ג עדיין מתנהלת כסדרה: העובדים טוענים שצריך עוד כוח אדם ועוד כלי עבודה, אחרת יהיו שיבושים. יכול להיות שכמו בעבר גם כאן זה יסתיים בתופת לשכר, אבל כשהם מחזיקים את השאלטר לשער הכניסה לישראל, כדאי לקחת את האזהרה שלהם מאוד ברצינות.

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "ציבור הנוסעים ימשיך ויקבל רמת שירות גבוהה בנתב"ג גם בקיץ הקרוב, על אף הגידול הדרמטי בתנועת הנוסעים".