המקור, עונה 23, פרק 9: הפקודה שלא הגיעה

איפה היה צה"ל בשבעה באוקטובר? תחקיר "המקור" חושף מה עשו גדודי המילואים של אוגדת עזה בשבת השחורה? וגם: סיפור הצלת חיים עוצר נשימה של קצין גבעתי שנפצע במלחמה | "המקור" לצפייה ישירה

זמן צפייה: 58:05

תגובת דובר צה"ל:

בשבעה באוקטובר צה״ל כשל בהגנה על אזרחים. בכל יישובי העוטף והמוצבים, לחמו בגבורה עילאית מפקדים, חיילי צה״ל, אנשי מילואים, כיתות הכוננות ואזרחים אשר חירפו את נפשם בקרבות במטרה לעצור כמה שיותר מהר את מסע ההרג ולהציל חיים. צה"ל מתחקר את אירועי השבעה באוקטובר ומה שקדם להם. מטרת התחקירים הינה למידה והפקת לקחים להמשך הלחימה. התחקירים מתבצעים בימים אלו ולכשיסוכמו יוצגו הממצאים בשקיפות לציבור.

כחלק מתכנית שגובשה במסגרת לקחי מבצע ״שומר חומות״, החלה עבודת מטה בצה״ל בסיומה הוחלט בין היתר על העברת שלושה גדודי מילואים מפיקוד הדרום לפיקוד העורף. ההליך התבצע על ידי מפקדי החטיבות דאז, אל״ם חיים כהן ואל״ם אסף חממי ז״ל בשיח שקוף מול מפקדי הגדודים, ואף התקיימה פגישה משותפת עמם בנושא מספר שבועות לפני פרוץ המלחמה.

יחידות מחסני החירום של הגדודים המכילות את ציוד הלחימה שלהם, היו בעיצומו של הליך המעבר בימים שקדמו ל-7 באוקטובר. נדגיש כי עם פרוץ המלחמה, הליך המעבר נעצר.

צה"ל מוקיר ומעריך את משרתי המילואים הפועלים לילות כימים למען ביטחון מדינת ישראל.