ניוזפיד - הילרי קלינטון –השערוריות הגדולות ביותר

אחרי שהילרי קלינטון נחקרה על השימוש שלה בשרת מיילים פרטי בזמן שהייתה מזכירת המדינה, החלטנו להזכיר לכם את השערוריות הגדולות של המועמדת לנשיאות ארה"ב

[brightcove_iframe video_id='news_feed_01' autoplay='0' kid='' duration='0'']

אחרי שהילרי קלינטון תושאלה במשך שלוש שעות וחצי הלילה (ראשון) כחלק מחקירת השימוש שלה בשרת מיילים פרטי בזמן שהייתה מזכירת המדינה, החלטנו להזכיר לכם מה המשמעות של הפרשה - וכיצד הסתיימו הפרשות והשערוריות הקודמות סביב הילרי קלינטון ובעלה, הנשיא לשעבר ביל? אלו השערוריות הגדולות ביותר:

פרשת בנגזי - רצח השגריר בלוב
11 בספטמבר 2012
שגריר ארה"ב בלוב, כריס סטיבנס נרצח במתקפת טרור יחד עם שלושה אמריקנים נוספים וגופתו נגררה ברחובות בנגזי והתעללו בה במשך כ-7 שעות. קלינטון הואשמה בכך שלא הגבירה את האבטחה סביב המתחם לפני המתקפה, על אף בקשותיהם של עובדי השגרירות וכי תגובתה בזמן אמת הייתה איטית למדי.
הילרי טענה כי מתקפת הטרור הייתה ספונטנית, בעקבות הפגנה נגד ארה"ב, ואחרי חקירה התברר כי היה מדובר במתקפת טרור מתוכננת – וכי קלינטון ידעה על כך.
במהלך החקירה של אירועי בנגזי, כתב הניו יורק טיימס הבין שקלינטון השתמשה בחשבון פרטי של מיילים בזמן שהייתה מזכירת המדינה, מה שהוביל לפרשת המיילים.

פרשת המיילים
2009 -2013
ה-FBI עדיין חוקר את הפרשה הזו, שאם תתגבש לכדי כתב אישום – עלולה להיות סיכול ממוקד לקמפיין לנשיאות של הילרי קלינטון.
בזמן שכיהנה כמזכירת המדינה, היא שלחה עשרות מיילים שמכילים מידע חסוי ומסווג במייל הפרטי שלה, כחלק משרת מיילים פרטי שאינו מאובטח וממוקם בביתה שבניו יורק.
קלינטון וחברי הצוות שלה החליטו אלו מיילים להעביר למחלקת המדינה כתיעוד ציבורי ואלו מהם לא לחשוף, בטענה שהשמידו את אלו שהוגדרו כ"אישיים". לאחרונה, הזהיר ג'וליאן אסאנג' (וויקיליקס) כי הוא יפרסם מיילים סודיים ששלחה - שלטענתו יגרמו להעמדתה לדין.

הנאומים
2001 -2009
מאז שביל קלינטון עזב את הבית הלבן ב-2001, בני הזוג עשו מיליונים מנאומים. ברני סנדרס תקף את הילרי הרבה פעמים על כך שנאמה בפני בנקים גדולים כמו גולדמן סאקס, וקיבלה מהם מיליונים, ולכן היא שבויה שלהם. איפה הם נאמו? איך הם החליטו כמה לגבות? מה הם אמרו? לאן הגיע הכסף? כל אלו לא נחשפו מעולם.

קרן קלינטון
1997- 2016
הקרן של ביל קלינטון הוקמה ב-1997, אבל אחרי שעזב את הבית הלבן היא שינתה את ייעודה כמה פעמים. ב-2013, אחרי שהילרי נכנסה לתפקיד מזכירת המדינה, היא נקראה קרן ביל, הילרי וצ'לסי קלינטון
הקרן עוררה כמה סערות: היעד שלשמו גייסו כספים – לא תמיד מומש, הקרן עשתה טעויות בהחזרי המס שלה ועלו שאלות בעניין ניגודי עניינים. כשקלינטון הפכה למזכירת המדינה, היא הכריזה שהקרן תעביר גילוי-נאות בכמה נושאים, ומתברר שזה לא תמיד נעשה.

סידני בלומנטל
2008- 2013
בלומנטל, עיתונאי לשעבר, היה עוזר בכיר בכהונה השנייה של ביל קלינטון כנשיא ארה"ב. הוא שימש כיועץ לקמפיין של הילרי ב-2008 וכשהיא הגיעה למחלקת המדינה - היא רצתה להעסיק את בלומנטל. יועצי אובמה סירבו לבקשתה, אז קלינטון השתמשה בו כיועץ בלתי פורמלי. באותו הזמן, בלומנטל משך צ'ק שמן מ"קרן קלינטון".
בלומנטל כנראה היה המקור לרעיון שמתקפות בנגזי היו ספונטניות הוא גם ייעץ לה בנושאים אחרים, מצפון אירלנד לסין, והעביר יחד עם ניתוח של בנו מקס, ביקורת חריפה נגד ממשלת ישראל. אבל מיילים שפורסמו עד כה, מראים אפילו שהגורו של קלינטון בענייני מדיניות חוץ, ג'ייק סליבן, דוחה את הניתוח של בלומנטל.

פרשת ווייטווטר - Whitewater
1978 -2002
ביל והילרי היו מושל ארקנסו ואשתו, כשהחליטו להיכנס כשותפים בפרויקט הנדל"ן "ווייטווטר פיתוחים" יחד עם בני הזוג ג'ים וסוזן מקדוגל. הפרויקט הפך לכישלון מהדהד, בעיקר לאחר שג'ים לקח הלוואות לפרויקט מבנק שהוא עמד בראשו והתרסק כלכלית, לא לפני שקלינטון בעצמה העניקה לו ייעוץ משפטי.
בת הזוג של ג'ים, סוזן מקדוגל ריצתה 18 חודשי מאסר על ביזוי בית המשפט בשל סירובה לענות על שאלות בנוגע לווייטווטר, אבל אז היא קיבלה חנינה – ממי? נכון, הנשיא ביל קלינטון. הקלינטונים הפסידו בין 37 ל-69 אלף דולר בעסקה, ורק ב-2002, בסופו של דבר בני הזוג נוכו מכל אשמה.

מותו של וינס פוסטר
1993
עורך הדין מארקנסו שליווה את מכירת "ווייטווטר" לקלינטונים היה וינסנט פוסטר, חבר ילדות של ביל וקולגה במשרד עורכי הדין של הילרי. כשביל הפך לנשיא - הוא הצטרף לממשל כסגן יועץ משפטי לבית הלבן.
פוסטר סבל מדיכאון וב-1993 הוא התאבד בביתו שבוירג'יניה פארק ביריית אקדח. היו רבים שאמרו שזה קשור לביל ולהילרי. עוזרי הבית הלבן לקחו מביתו בערב מותו, מסמכים הקשורים בפרויקט הנדל"ן "ווייטווטר".

טרבלגייט
1993
כמה חודשים אחרי שביל קלינטון נכנס לבית הלבן, פוטרו שבעה עובדים ממשרד הנסיעות של הבית הלבן בעקבות מה שכונה "תהליכי ניהול מפוקפקים". הילרי ידעה ככל הנראה על הפיטורים לפני שאירעו - ויתכן שהיה לה חלק בהם. בני הזוג קלינטון הואשמו כי פיטרו את השבעה על מנת להכניס את המקורבים להם - לתפקידים שהתפנו.

המתלוננות נגד ביל קלינטון
1992-1999
ג'ניפר פלאוורס
במהלך הקמפיין לנשיאות של ביל קלינטון ב-1992, ג'ניפר פלאוורס, דוגמנית ושחקנית אמריקנית, סיפרה כי הייתה לו מערכת יחסים של 12 שנה עם קלינטון. תחילה הוא הכחיש, אבל ב-1998 קלינטון הודה שהיו לו יחסים עם פלאוורס.
פולה ג'ונס
פולה ג'ונס טענה שהוטרדה מינית על ידי ביל קלינטון כשהוא היה המושל והיא הייתה עובדת ממשל בארקנסו. היא הגישה תביעה נגדו ב-1994 על סך קצת פחות ממיליון דולרים, והשניים הגיעו להסדר מחוץ לכותלי בית המשפט. ב-2015 פולה ג'ונס אמרה לכתבים שהיא מאמינה כי הילרי ידעה הכל על ההטרדות המינית של בעלה. במהלך משפטה של ג'ונס, עלה שמה של המתמחה בבית הלבן – מוניקה לווינסקי, ועורכי הדין ניסו להוכיח כי לקלינטון דפוס התנהגות של התנהגות בלתי הולמת ויחסים עם עובדות תחתיו.
קת'לין וויילי
מתנדבת לשעבר בבית הלבן, טענה כי ביל קלינטון תקף אותה מינית במהלך כהונתו הראשונה כנשיא, היא העידה במשפטה של פולה ג'ונס.
בעלה נמצא מת לאחר שנורה לצד מכוניתו בווירג'יניה ב-29 בנובמבר 1993, באותו היום שבו אירעה התקיפה המינית לכאורה מצד קלינטון, בחדר הסגלגל. המוות נקבע כהתאבדות אבל וויילי טוענת עד היום כי מדובר במקרה דומה לזה של וינס פוסטר וכי היא חושדת בקלינטונים.
חואניטה ברודריק
מנהלת משק בית מארקנסו שטענה ב-1999 שביל קלינטון אנס אותה באפריל 1978, היא סיפרה לכמה ממקורביה באותו היום. קלינטון לא הגיב, והיא לא רצתה להגיש תלונה במשטרה.
מוניקה לווינסקי
הנשיא ביל ניהל רומן שכלל תשע פגישות של יחסים "בלתי הולמים" עם המתמחה בבית הלבן. הוא הכחיש ושיקר לכל האומה, אבל בסופו של דבר נאלץ להודות, אחרי שחברתה ה"טובה" של לווינסקי הקליטה את שיחותיה איתה ובהן היא התרברבה על יחסיה עם הנשיא.
במהלך משפטה של פולה ג'ונס, לווינסקי ביקשה מאותה חברה שתיתן עדות שקר - ושתספר כי אין דבר בינה לבין הנשיא המכהן. היא סירבה, והדליפה את ההקלטות המפלילות, כך התגלתה הפרשה לכל העולם – וביל לא היה יכול להכחיש יותר, בזכות שמלה כחולה אחת ועליה 'ראיה פורנזית' שהוכיחה שהייתה מערכת יחסים מינית בין השניים.