הסיפור הלא ייאמן של ר': סבה נרצח לנגד עיניה, עברה אונס ועינויים וחלתה באיידס

הסיפור הלא ייאמן של ר', שהמדינה מבקשת לגרש מהארץ אחרי 21 שנה: "בשבילי זו המדינה שלי, אין לי לאן ללכת, רק להתאבד"

אחרי שאמה מתה בלידתה ואביה זמן קצר לאחר מכן, סבה של ר' היה כל עולמה, האיש שגידל אותה. לטענתה, המשטרה באתיופיה היא שרצחה אותו לנגד עיניה ובתור נערה היא עברה עינויים ואונס על ידי שוטרים – שרצו להוציא ממנה עוד מידע.
"לוקחים אותי למשטרה ומחזירים אותי, אבל אם אני אספר זה יהיה הסוף שלי, ואחרי זה אנסו אותי", כך מספרת ר' (שם בדוי), נוצריה שהגיעה מאתיופיה לפני 21 שנה, חסרת כל, אחרי שמכר של סבא שלה שנרצח, הבריח אותה לישראל.

האו"ם טיפל אז בבקשות מקלט ואישר לה להישאר בישראל, אבל ב-2011 הטיפול בה עבר למשרד הפנים, שדחה את בקשתה. אז, ר' הגישה בקשה לוועדה ההומניטרית, שמאפשרת אשרות שהייה לפליטים עם סיפור אנושי חריג – ובקשתה שוב נדחתה.
היא רצתה להתאבד, אבל בנה בן השנתיים שנולד כאן בארץ, גרם לה לשנות את ההחלטה."ברגע שאמרו לי – תצאי, ישר הלכתי להתאבד, כאילו לאבד את עצמי זה מה שיש לי, אבל כשהסתכלתי עליו (על הבן שלה), אמרתי לא, בוא נחכה עד הסוף".

צפו בראיון המלא עם ר':

[brightcove_iframe video_id='news_feed_15' autoplay='0' kid='' duration='0'']
צילום ועריכה: פרי מדיה (אהד פרי)

החוויות הקשות של חייה צפו ועלו והיא התאשפזה בבית החולים הפסיכיאטרי גהה - שם במסגרת בדיקות רפואיות גילתה בנוסף לכל שהיא נושאת את נגיף האיידס - HIV. היא טופלה במשך שנים, אבל כעת אינה מטופלת בשל העובדה שאין לה אישור.

כעת, ר' ממתינה להחלטת בית המשפט, שייתכן ותהפוך את הדחייה שהיא קיבלה מהוועדה ההומניטרית, אחרי שלושה ערעורים על החלטות משרד הפנים. מבחינתה, האפשרות לפיה היא חוזרת לאתיופיה ושם מקבלים את פניה שוטרים – השוטרים שלדבריה הרסו את חייה – לא קיימת. "אין לי לאן ללכת, לאבד את עצמי (להתאבד), זה מה שאני עושה. אם הייתי לבד לא הייתי חיה עד עכשיו. גם ככה אין לי סיפור טוב. כשאומרים לי 'תצאי' – בסדר אני אצא אבל לאן? איפה? אם היה לי איפשהו ללכת. אני מכירה את ישראל מגיל 16, בשבילי זו המדינה שלי".

עו"ד תומר ורשה, מומחה להגירה ומעמד בישראל, מעיד: "התיק של ר' הוא אחד המקרים הקשים שאני נתקלתי בהם. זה הובא בפני הוועדה וכל אדם בר דעת אמור לבוא ולומר – כן, ברור שזה מקרה הומניטרי.ואם הוועדה לא רואה את זה ככזה אז אני לא יודע למה היא קיימת ובשביל מה היא קיימת".

תגובת רשות האוכלוסין וההגירה: "ר' (שם בדוי) הינה אזרחית אתיופיה, אשר הסתננה לישראל לפני עשרים ואחת שנים, ומאז שוהה בארץ שלא כחוק. במהלך השנים הגישה ר' מספר בקשות למקלט מדיני, הן בפני נציבות האו"ם והן בפני הוועדה המייעצת לענייני פליטים, ובקשות אלה נדחו לאחר שלא נמצא בהן יסוד המצדיק מעמד פליט.לאחרונה נדון המקרה בוועדה הבין משרדית אשר בחנה מתן מעמד מטעמים הומניטריים, וחבריה החליטו לדחות הבקשה.בימים אלה תלוי ועומד ערר בעניינה בבית הדין לעררים".