ההתיישנות התיישנה: הגיעה העת לגבות מחיר מעברייני מין | דעה

עוולות חברתיות מתוקנות לאיטן, אך אחרי ששינוי חל - המציאות החדשה הופכת מובנת מאליה. לצד השינויים מרחיקי הלכת שכבר התחוללו בכל הנוגע לטיפול בפגיעות מיניות, על מדינת ישראל לקחת צעד נוסף - ולבטל את ההתיישנות על עבירות מין

עד שנת 1988, גבר שאנס את אשתו לא היה נחשב לאנס לפי ספר החוקים הישראלי. כיום הדבר לא מתקבל על הדעת, ומובן מאליו שמדובר באונס. השנים חולפות, תפיסות מציאות משתנות ודברים שפעם היו נראים לנו נכונים או מובנים מאליהם – משתנים גם הם. כך ראוי שיקרה עם ההתיישנות על עבירות מין. ההתיישנות התיישנה. לא ברור איך בשנת 2024, לאחר שינויים מרחיקי לכת שהתרחשו בעולם בכל הנוגע להתייחסות לפגיעה מינית, מדינת ישראל עדיין נותנת לגיטימציה לפוגעים לחמוק מהדין, רק בשל טענה פרוצדורלית ומיושנת כמו ההתיישנות.

יותר מכל עבירה פלילית אחרת, פגיעה מינית מאופיינת בדיווח מאוחר מאד. מנגנונים נפשיים, חברתיים ואישיים מעכבים את הדיווח על פגיעות מיניות שהתרחשו, בעיקר בילדות, ומקשים על הטיפול בצלקות שהותירה הפגיעה, וכמובן על היכולת לנהל הליך פלילי כנגד הפוגע. העובדה הזו היא שגרמה למדינות רבות בעולם לבטל את ההתיישנות על עבירות מין כולן, עבירות המין החמורות או אלו שבוצעו בקטינים ובקטינות. משום מה, מדינת ישראל מתעקשת להישאר הרחק מאחור ולהגביל את הגיל שבו ניתן להתלונן על פגיעה מינית.

כ-40% מהפניות המגיעות למרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בגילים מבוגרים הן על פגיעות מיניות שהתרחשו בילדות ודווחו למרכזי הסיוע לאחר תום תקופת ההתיישנות. כך היה המקרה של אביגיל שחששה לפרק את משפחתה ולכן חיכתה שהוריה יעזבו את העולם. כך היה גם המקרה של יעל שרק לאחר שנהפכה לאמא וחששה לשלום ילדיה החלה לעסוק בפצע הפגיעה שסחבה עמה. באופן דומה, יואב הדחיק את הפגיעה שחווה לחלוטין עד ליום שפורסם בתקשורת כי הרב שפגע בו פגע בילדים נוספים. דניאל, שחיה בקהילה סגורה, הבינה רק בחלוף שנים רבות את שאירע לה, ורק לאחר עוד שנים מספר אזרה אומץ לספר זאת למשפחתה, שהוקיעה אותה והגנה על הפוגע.

לא ניתן לדמיין מדינה שאומרת לכל כך הרבה נפגעות ונפגעים – 'סליחה, הפגיעה המינית שלכם התיישנה'. לפגיעה מינית אין תוקף והנפגעות והנפגעים נדרשים להתמודד עם השלכותיה לאורך כל חייהם. אין סיבה שהפוגע שפגע בהן/ם יתהלך חופשי ללא חשש. אין אנו יכולים לקבל זאת.

הפגנה בסן פרנסיסקו, 2018
הפגנה בסן פרנסיסקו, 2018 | צילום: שאטרסטוק

מטבעם של שינויים הנעשים לאט, רשויות המדינה מתקשות לערוך שינוי בהתיישנות על עבירות מין, תוך שימוש בטענות משפטיות קלושות. אולם כפי שאין אנו יכולים לדמיין עולם בו גבר שאונס את אשתו אינו יחשב לעבריין מין – כך יש לקוות שנסתכל על הסדר ההתיישנות המופרך בעוד כמה שנים מהיום, ואביגיל, יעל, יואב ודניאל יקבלו את הצדק שמגיע להם/ן.

הצעת החוק לביטול ההתיישנות בעבירות מין נוסחה על ידי איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית והוגשה על ידי חברי הכנסת אפרת רייטן, אליהו רביבו, מירב כהן, קארין אלהרר, אלמוג כהן, ולימור סון הר-מלך. הצעת החוק עברה בקריאה טרומית ומחכה להמשך הליכי החקיקה והקריאות הנוספות.

עו"ד מיה אוברבאום היא יועצת משפטית של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com