ההתעלמות הקבועה מהעצמאים עלולה להיות הרת אסון | דעה

הממשלה החדשה נבנית בימים אלה ממש, כאשר ג'ובים ותפקידים מחולקים ללא הפסקה, משרדים עוברים שינויים כך שיתאימו למקסימום שרים - העיקר שלכולם יהיה תפקיד. תנוח דעתכם, גם בממשלה זו לא יהיה מישהו שיפעל למען זכויות העצמאים וידאג להם - אך הבעיה היא שהפעם ההתעלמות הקבועה עלולה לעלות הון למדינה

הפגנת העצמאים והשכירים בתל אביב
הפגנת העצמאים והשכירים בתל אביב | צילום: חדשות 13

הממשלה החדשה נבנית בימים אלה ממש. ג'ובים ותפקידים מחולקים ללא הפסקה, משרדים עוברים שינויים כך שיתאימו למקסימום שרים - העיקר שלכולם יהיה תפקיד. תנוח דעתכם, גם בממשלה זו לא יהיה מישהו שיפעל למען זכויות העצמאים וידאג להם, אך הבעיה היא שהפעם ההתעלמות הקבועה עלולה לעלות הון למדינה.

שנים שהעצמאים זועקים לשינוי, לתשלומי הביטוח הלאומי שלא חוזרים אליהם בשום מצב, למענקים שנדרשים חזרה לאחר שנה גם אם העסק חדל מלהתקיים, לפריסת רשת ביטחון סוציאלית בשעת חירום כמו מלחמה, אסון טבע או מגיפה, לחקיקה בנושא הבסיסי ביותר והוא דמי מחלה לעצמאים בדיוק כמו לשכירים (הייתה הצעת חוק בנושא בשנת 2020 שנפלה), ימי אבל לקרוב משפחה מדרגה ראשונה ועוד.

ישראל היא אולי אומת הסטארט-אפ, אך היא מקום גרוע מאוד לעסקים קטנים ובינוניים, וההשוואה למדינות בחו"ל מוכיחה זאת. במהלך ארבע מערכות הבחירות האחרונות הציבו המפלגות השונות "עלי תאנה" - חברי כנסת שיהיו אלה שידאגו לעצמאים מטעם המפלגה. בכל זאת, מדובר במגזר שבו פועלים, על פי הערכות, כ-600 אלף איש. מספר מכובד של מנדטים, ועם זאת לא נספר אלקטורלית.

הממשלה המסתמנת הולכת להיות גרועה מאוד לעצמאים. אין בה כאלו שהיו עצמאים או בעלי עסקים ויודעים מה המצוקות, מה הבעיות ומה הכשלים הרבים בתחום, או היכן דרושים תיקוני חקיקה והשוואת תנאים סוציאליים כמו לשכירים. דבר זה מבטיח שהנושא כמעט ולא יקבל ביטוי. יש מגזרים רבים שיעמדו בתור לקבלת ההטבות מהפוליטיקאים שלהם. העצמאים, במקרה הטוב, יהיו בתחתית שרשרת המזון.

הפגנת העצמאים במהלך משבר הקורונה, אוקטובר 2020
הפגנת העצמאים במהלך משבר הקורונה, אוקטובר 2020 | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הוסיפו לכך את העובדה שאנחנו מתקרבים לתקופת מיתון עם עליות מחירים ללא הפסקה. עבור הצרכן עליות המחירים הם בעיה, אך עבור העצמאי מדובר במכה כפולה - פעם אחת הוא משלם על עליות מחירי החשמל, דלק וכו' כאזרח, אך פעם שנייה כבעל עסק. המשמעות המיידית עבורם היא ייקור השירותים והמוצרים שהוא מציע ללקוחותיו, כשמנגד מבקשים לחסוך ולשמור על כספם בתקופות של מיתון וחוסר ודאות כלכלית. כך ייצא מצב שאותו עצמאי ירוויח הרבה פחות על אותה עבודה בדיוק. לא קשה להבין מכך שבתקופה הקרובה נהיה עדים לקריסתם של עסקים רבים שפשוט לא יוכלו לעמוד בעליות המחירים בתקופת המיתון.

לכן, על הממשלה החדשה להבין שאם יש מגזר שחשוף למיתון ומושפע דרמטית מעליות המחירים הם העצמאים. אסטרטגיית טמינת הראש בחול לגבי העצמאים שאפיינה את הממשלות האחרונות לא יכולה להימשך, כי היא תוביל לכך שישראלים רבים, בעלי עסקים, ייפלו לקו העוני וייהפכו לנטל על המדינה. ואם המדינה, שלא אוהבת לשלם במיוחד, רוצה להימנע מהמצב הזה - הגיע הזמן שתשתף פעולה עם העצמאים ותתחיל ליזום חקיקה בנושא עבורם.

יורם מועלמי הוא יו"ר העמותה לצמצום פערים חברתיים

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com