גבאי: "לא נשב בממשלה עם הרשימה המשותפת"

באירוע "שבתרבות" בבאר שבע סיפק יו"ר מפלגת העבודה הצהרה לפיה יסרב לשבת בממשלה עתידית עם המפלגות הערביות. "אני לא רואה שום דבר שמחבר בינינו". צפו

צפו: אבי גבאי מפטפט באנגלית | צילום: לשכת דובר עיריית באר שבע

יושב-ראש מפלגת העבודה, אבי גבאי, אמר היום (שבת) באירוע "שבתרבות" בבאר שבע כי לא יסכים לשבת בממשלה עם מפלגת הרשימה המשותפת הערבית. "חד משמעית לא נשב איתם", הצהיר. "אני לא רואה שום דבר שמחבר בינינו או שמאפשר לנו להיות באותה ממשלה איתם".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לדברי גבאי, הסקרים שמנבאים למחנה הציוני 22 מנדטים ו-18 מנדטים ל"יש עתיד" בראשות יאיר לפיד מעידים על כך שגוש השמאל הולך וגדל. "אנחנו באזור ה-57 מנדטים, ועוד נגדל", הסביר. "אני מדבר על לייצר גוש חוסם לנתניהו שנוכל להרכיב עם מי שנרצה, עם 'כולנו', עם החרדים, עם הליכוד".

אין דבר שמחבר בינינו''. הרשימה המשותפת (פלאש 90, יונתן סינדל)
אין דבר שמחבר בינינו''. הרשימה המשותפת (פלאש 90, יונתן סינדל)

יו"ר העבודה המשיך ואמר כי "כדי להגיע למצב שבו אנחנו מסוגלים להרכיב את הממשלה הבאה, אנחנו צריכים להגיע לאזור ה-27 מנדטים ושלפיד יישאר על אזור 11 מנדטים. אם אנחנו מגיעים לשם ולוקחים את הקולות של מרצ ושל הרשימה המשותפת, יש גוש חוסם. במצב כזה, אנחנו מרכיבים את הממשלה".

על נאום טראמפ: "אני מקווה שהוא לא יסתפק רק בנאומים"

במהלך האירוע התייחס גבאי גם לנאום שנשא אתמול נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שהכריז כי לא יאשרר את הסכם הגרעין עם אירן. "זה היה נאום מאוד יפה", אמר. "מהזווית שלנו, אין ספק שאירן היא איום אמיתי על מדינת ישראל. היא לא איום קיומי, אבל כן איום אמיתי. אין ספק שאנחנו צריכים לעשות הכול כדי שלא יהיה להם גרעין בידיים, כי אם האנשים האלה אומרים מה הם יעשו עם גרעין אם הם יוכלו".

''צריכים להמשיך ללחוץ לסנקציות''. טראמפ (רויטרס)
''צריכים להמשיך ללחוץ לסנקציות''. טראמפ (רויטרס)

עם זאת, גבאי הביע ספקנות לגבי יכולתו של הנשיא האמריקני להפוך את הדברים למעשים. "יש את השלב של הנאומים ויש את השלב שלאחר מכן, של הדיפלומטיה, של החדרים", הסביר. "האינטרס המרכזי שלנו הוא שהאירנים לא יפעילו טרור, והנושא השני הוא הסוגיה הגרעינית. אנחנו צריכים להמשיך ללחוץ שיהיו סנקציות בעיקר על נושא הטרור. אני מקווה שטראמפ לא יסתפק רק בנאומים".

בהמשך, גבאי אף שיגר עקיצה לעבר התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו סביב החתימה על הסכם הגרעין. "בפעם הקודמת אנחנו ברחנו מהשלב החדרים", המשיך גבאי. "היינו בשלב הנאומים אבל לא נשארנו על הגלגל עד הרגע האחרון ולא הצלחנו להשפיע על ההסכם של אובמה. הדבר החשוב, שכל מי שיהיה ראש ממשלה צריך לדעת, זה שנשארים עד הסוף. נאומים זה יפה אבל בשלב של החדרים צריך להישאר".

[brightcove_iframe video_id='gabay_vtr2_n20171013_v1' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='0'']

כשנשאל על פרישת ישראל מאונסק"ו בעקבות החלטה דומה מצד האמריקנים, השיב גבאי כי "למיטב הבנתי הופתענו מההחלטה האמריקנית, כמו שהופתענו מההסכם שנעשה בין חמאס לאבו מאזן בעזה. יש לנו נטייה להיות מופתעים מדברים שאמורים לקרות". עם זאת, הוא הבהיר כי אם האמריקנים פורשים מהארגון, על ישראל לפעול כך גם כן. "אני לא רואה שום סיבה שישראל תהיה חברה באונסק"ו אם האמריקנים לא שם", הדגיש.

בשלב מסוים באירוע, לאחר ששליטתו בשפה האנגלית שוב הוטלה בספק, הוכיח יו"ר "עבודה" כי הוא אינו חושש מהשפה. כשהמראיין ביקש תשובה לשאלה כיצד מתכנן גבאי להעביר את מצביעי הליכוד לתמיכה במפלגת העבודה, הוא השיב באנגלית.