עבר בטרומית: אושרה בטרומית הצעת החוק להתקנת מצלמות בבתי אבות

מליאת הכנסת אישרה בהצבעה טרומית את יוזמת החוק של ח"כ שמולי, לפיה בכל בית אבות שבו מחלקה סיעודית יותקנו מצלמות אבטחה שיתעדו את המתרחש, במטרה למנוע התעללות בקשישים

תחקיר חדשות 2 חשף התעללות בבית האבות. ההתעללות ב"נאות כיפת הזהב"
תחקיר חדשות 2 חשף התעללות בבית האבות. ההתעללות ב"נאות כיפת הזהב" | צילום: "עורב חקירות", חיפה

בניגוד לעמדת הממשלה: הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק שיזם ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) לפיה יוצבו מצלמות בבתי אבות שישדרו את ההתרחשויות בהם למרכז בקרה. החוק אושר חרף העובדה שוועדת השרים לענייני חקיקה עיכבה אותו, לאחר שיו"ר הקואליציה דוד ביטן החליט לתמוך בחוק.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

גורמים בממשלה טענו כי הדיון בהצעה נדחה כדי לגבש הצעת חוק ממשלתית בנושא. מנגד, ח"כ שמולי מתח ביקורת על החלטת השרים. "יש לי תחושה שאם היה מדובר בסבתא שלהם - זה היה מאושר כבר מזמן", צייץ שמולי בחשבון הטוויטר שלו והצהיר: "יהיה מאבק". החוק עצמו זכה לתמיכתם של 80 חברי כנסת, זאת בעקבות תחקיר חדשות 2 שחשף התעללות בקשישים בבתי אבות.

שמולי. ''יהיה מאבק''
שמולי. ''יהיה מאבק'' | צילום: יח''צ

הצעת החוק נולדה לאחר שהתברר מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת כי מקרי ההתעללות בקשישים, שחלקם פורסמו באמצעי התקשורת, לא מבשילים לכדי כתבי אישום בשל היעדר תשתית ראייתית מספקת.

"בתחקירים ששודרו לאחרונה בתקשורת התגלתה מסכת מזעזעת של מקרים בעשרות מוסדות סיעודיים שבהם נחשפו תופעות קשות של הזנחה, התעללות ואלימות פיזית, מילולית ואף מינית קשה נגד מטופלים", נכתב בדברי ההסבר בהצעת החוק, שמפרטת את התחקירים שבוצעו בחדשות 2, בחדשות 10 ובידיעות אחרונות. "חיבור מכלול האירועים האחרונים יחד מעלה תמונה קשה ומזעזעת של הזנחה, התעללות והתאכזרות במוסדות הסיעודיים, כלפי קשישים סיעודיים חסרי ישע שאינם יודעים לזהות רוע ואינם מסוגלים להתגונן מפניו".

"אין כל ספק כי גם אם ישנה מצוקה אמיתית של מחסור המשאבים, כוח אדם ותשתיות בבתי האבות הסיעודיים והם עומדים בפני קריסה, אין כל הצדקה או לגיטימציה להישנות של מקרי התעללות בקשישים ובוודאי שלא בהיקפים ובעוצמות שבהם הם מופיעים בתקשורת בשבועות האחרונים", נכתב עוד.

"בתי האבות הציגו מצג שווא"

לטענת חבר הכנסת שמולי, בחלק ניכר מהמקומות שבהם נמצאו הליקויים פיקוח משרד הבריאות לא הצליח לאתר כלל את מקרי הפגיעה וההתעללות - וגם במקרים שבהם משרד הבריאות ניסה לפקח, בתי האבות ידעו על הביקורת הצפויה מספר ימים מראש ויכלו להיערך אליה מראש ולהציג מצג שווא.

התעללות קבועה ושיטתית. ''אין הצדקה להישנות מקרי התעללות''
התעללות קבועה ושיטתית. ''אין הצדקה להישנות מקרי התעללות'' | צילום: ''עורב חקירות'', חיפה

משכך, מבקשת ההצעה להרחיב את ההגנה על הקשישים הסיעודיים באמצעות חובת התקנת מצלמות במחלקות הסיעודיות אשר יוכלו לשדר בזמן אמת, כולל בשעות הלילה, למערך הפיקוח של משרד הבריאות. במידה וקם חשד להתעללות, משרד הבריאות יהיה רשאי להעביר את החומר למשטרה באישור בית המשפט. עוד מבקשת הצעת החוק לחייב את המחלקות הסיעודיות לסוגיהן להציב מצלמות כתנאי לקבלת רישיון הפעלה.

בתחקיר שפורסם בחדשות 2 בפברואר האחרון תועדו מקרים קשים של אלימות, השפלות קללות ואיומים בבית אבות "נאות כיפת הזהב" בחיפה. עובד בבית האבות שלא יכול היה לשתוק יותר תיעד במצלמה נסתרת את ההתנהגות של חבריו לעבודה. "זוועה מה שהולך שם, זה סרט אימה", אמר א'. הוא עובד כמטפל סיעודי כבר 13 שנים וחשב שראה הכל עד שהגיע ל"נאות כיפת הזהב". כמה חודשי עבודה שם הספיקו לו. "החלטתי לשבור שתיקה של אלפי מטפלים שלא מעזים להגיד מה קורה בתוך בית האבות", הוא מסביר. "נתקלתי בדברים שלא חלמתי עליהם בסיוטים שלי. לא יכולתי להמשיך, אי אפשר להמשיך". שידור התחקיר עורר הדים רבים במערכת הפוליטית, שהובילו בין השאר להגשת הצעת החוק המדוברת.