איזנקוט נגד בן גביר וסמוטריץ': "מפעילים סחיטה באיומים פוליטיים"

אחרי שבן גביר אמר כי "הזהיר" את רה"מ מאי-פעולה ברפיח והסכמה ל"עסקה מופקרת", וסמוטריץ' הוסיף כי "העסקה היא דגל לבן" - איזנקוט אמר כי לא יהיה בממשלה "שמחליטה משיקולים פוליטיים". סמוטריץ' הגיב: "סחיטה? אולי התרגלת לחבורת הקונספציה". דיכטר: "לבן גביר וסמוטריץ' אין תחמושת לאיים"

זמן צפייה: 01:22

ברקע המגעים לעסקת חטופים וההיערכות לפעולה ברפיח, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שלישי) עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. בתום הפגישה אמר האחרון: "הזהרתי את ראש הממשלה אם חלילה ישראל לא תיכנס לרפיח, אם חלילה נסיים את המלחמה, אם חלילה תהיה עסקה מופקרת. ראש הממשלה שמע את הדברים, הבטיח שישראל נכנסת לרפיח, הבטיח שלא מסיימים את המלחמה והבטיח שלא תהיה עסקה מופקרת. אני מברך על הדברים הללו. אני חושב שראש הממשלה מבין היטב מה תהיה המשמעות אם הדברים האלה לא יתקיימו". במקביל, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כינס את סיעת הציונות הדתית לישיבה - ומסר הצהרה בסופה.

סמוטריץ' אמר כי "העסקה שמונחת על הפרק היא הרמת דגל לבן וניצחון לחמאס. סינוואר ידע שהעולם יציל אותו רגע לפני הסוף ועל זה הוא בנה. הוא ידע שרגע לפני הסוף – העולם ימנע מאיתנו לסיים את המלאכה והוא ייצא מנצח, שורד, חי - ויחזיר את הסוגייה הפלסטינית לשולחן ובעיקר את שלטון חמאס בעזה. את זה אסור לנו לתת לו. הלב נקרע ויוצא אל משפחות החטופים שעוברות ייסורים קשים כבר 207 יום. אני מבין את הכאב הנורא, ולכן אני מקבל באהבה את הביקורת הקשה שמוטחת כלפיי באופן אישי. אבל הראש חושב במקביל על העתיד".

השר גדי איזנקוט תקף את בן גביר וסמוטריץ': "הקבינט הגדיר לפני חצי שנה את מטרות המלחמה. שני חברי קבינט מפעילים ביממה האחרונה סחיטה באיומים פוליטיים. זו תופעה חמורה שפוגעת בביטחון הלאומי של ישראל. אהיה שותף רק בממשלה שמקבלת החלטות משיקולי האינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל, ולא משיקולים פוליטיים". סמוטריץ' השיב: "גדי, אתה יודע את הערכתי הרבה אליך, אבל קצת צניעות. זו חובתי לפעול נגד עסקה רעה שתסכן את ביטחון אזרחי ישראל. אולי התרגלת לחבורת הקונספציה שבה כולם חושבים אותו דבר, אך מותר גם לחשוב אחרת. זו לא סחיטה, זו דעה לגיטימית של מיליוני ישראלים שדואגים לעתיד המדינה לא פחות ממך".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-almog-show-clips-2-part-3004241830' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='דיכטר: "לבן גביר וסמוטריץ′ אין תחמושת לאיים"' poster='' kid='1_6khgy14d' duration='763']

מוקדם יותר, בפגישה שקיים נתניהו נציגי משפחות חטופים ומשפחות שכולות מפורום "הגבורה" ופורום "תקווה". הוא אמר: "הרעיון שנפסיק את המלחמה לפני השגת כל יעדיה אינו בא בחשבון. ניכנס לרפיח ונחסל את גדודי החמאס שם - עם עסקה או בלי עסקה, כדי להשיג את הניצחון המוחלט". בריאיון לחדשות 13, אמר חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, השר אבי דיכטר, כי "לבן גביר וסמוטריץ' אין תחמושת לאיים עלינו. קצת צניעות לא תזיק. אנחנו החומוס - הם הפטרוזיליה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

במהלך מפגש עם משפחות שכולות, ראש הממשלה נתניהו עדכן: "החל פינוי של האוכלוסייה ברפיח לקראת פעולה שתקרה בקרוב עד לניצחון המוחלט". נציגי המשפחות מסרו כי "ראש הממשלה אמר למשפחות כי פעולה ברפיח היא עניין של זמן ויש לה תמיכה מלאה בקבינט. הפגישה התקיימה בעקבות הודעה של פורום הגבורה על כוונתם לפתוח בשביתת רעב מול לשכת ראש הממשלה עד לכניסת כוחות צה"ל לרפיח".

עוד נמסר מהמשפחות: "במהלך הפגישה עדכן ראש הממשלה את המשפחות השכולות כי פינוי רפיח כבר התחיל בפועל לקראת פעילות של צה"ל במקום. לדברי נתניהו, "הרעיון שנפסיק את המלחמה לפני השגת כל יעדיה אינו בא בחשבון. ניכנס לרפיח ונחסל את גדודי החמאס שם - עם עסקה או בלי עסקה, כדי להשיג את הניצחון המוחלט. אני לא מוכן לקבל את זה. יש תנאים הכרחיים לניצחון".

רפיח, רצועת עזה
רפיח, רצועת עזה | צילום: רויטרס

לדברי נציגי המשפחות, נתניהו התייחס בפגישה גם למאמצים לעסקה לשחרור החטופים ואמר כי "הסיכוי לעסקה נראה כרגע נמוך ביותר. חמאס ממשיך להתבצר בעמדותיו לנסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה ולשחרור מחבלים כבדים עם דם על הידיים. לא יקרה. האם יכול להיות שחרור חלקי? החמאס מתעקש על דבר אחד - סיום המלחמה ואת זה הוא לעולם לא יקבל. אני לא מוכן לתת את זה".

מטעם פורום "הגבורה" נמסר עוד בתום הפגישה: "במהלך הפגישה חזר ראש הממשלה על הבטחותיו לפורום מתחילת המלחמה, למוטט את חמאס, ולהביא להחזרתם של החטופים. הפורום נחוש לעשות ככל שביכולתו בשביל שגבורת הנופלים תמשיך להוביל את המלחמה ושהצוואה שלהם תקוים".