הכנסת אישרה בקריאה טרומית את החוק לפירוק לשכת עורכי הדין

לאחר ניצחונו של עו"ד עמית בכר בבחירות לראשות הלשכה לפני כשבועיים, הקואליציה החלה בהאצת קידומו של החוק לביטול הלשכה, על רקע המהפכה המשפטית והרצון לשנות את הרכב הועדה לבחירת שופטים. סער: "אם תוצאות הבחירות ללשכת עורכי הדין היו אחרות, הייתם מציעים לפרק אותה?"

Whatsapp Image 2023 06 14 At 1
מליאת הכנסת בעת הצבעה (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

החוק לפירוק לשכת עורכי הדין עבר הצהריים (רביעי) בקריאה טרומית במליאת הכנסת. קידום החוק, שהואץ לאחר ניצחונו של עמית בכר וסיעתו בבחירות לראשות ומועצת לשכת עורכי הדין, נעשית על רקע המהפכה המשפטית והרצון של חברי הקואליציה, ובראשם שר המשפטים יריב לוין, לשנות את הרכב הועדה לבחירת שופטים.

לאחר שהחוק עבר בקריאה טרומית, שר המשפטים לשעבר גדעון סער תקף את הקואליציה מעל במת הנואמים במליאה: "מי פתי ויאמין שאם תוצאות הבחירות ללשכת עורכי הדין היו אחרות הייתם מציעים פה לפרק אותה?". עוד אמר סער: "הכל אצלכם בסוף זה על כוח, אתם לא מתעניינים ברפורמות ולא באזרחי ישראל, אתם פה שכללתם שיא חדש. עד עכשיו ראינו מכם איך אתם משנים את חוקי המשחק תוך כדי המשחק, היום אתם מציעים לכנסת לשנות את כללי המשחק אחרי שריקת הסיום שלו".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, מסר בתגובה: "מדובר בחוק בריוני, אנטי דמוקרטי ולא מוסרי. הם רוצים לפרק כל גוף ששומר על החוק ושומר על הדמוקרטיה. בממשלה ובכנסת חיכו לראות מי ינצח בבחירות ללשכה ואז קיבלו את ההחלטה לפרק את הלשכה. הרי רק לפני שבועיים היו בחירות לראשות הלשכה, שבה ציבור עורכי הדין אמר את דברו באופן ברור וחד משמעי. כן לשלטון החוק, כן לדמוקרטיה, כן לעצמאות מערכת המשפט ולא להשתלטות על מערכת המשפט".

"הבחירות ללשכה היו סוג של משאל עם ובמשאל הזה הציבור אמר בקול: אל תגעו בלשכה", הוסיף עו"ד בכר, "אסור שהצעת החוק הזו תעבור בקריאות הבאות בכנסת ואם היא תעבור הציבור בישראל לא יקבל אותה. אני מזכיר שהגישה הדורסנית הזו היא זו שהביאה למחאה. לשכת עורכי הדין תילחם בהחלטה בכל דרך חוקית אפשרית עד לביטולה״.

ראש לשכת עורכי הדין הזמני, עמית בכר
ראש לשכת עורכי הדין, עמית בכר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בתוך כך, מוקדם יותר היום הפנתה ח"כ קארין אלהרר, נציגת הוועדה לבחירת שופטים, שאילתא במליאה לשר המשפטים יריב לוין בנוגע למחסור בשופטים והעיכוב במינויים, בשל העובדה שאין בכוונתו לכנס את הוועדה. לוין השיב: "אינני חושב שנכון שוועדה בהרכב מעוות כזה תתכנס. זה מצב שמחייב תיקון".

עוד אמר לוין: "רצינו והסכמנו לחכות חודשים לשיחות בבית הנשיא. לצערי, האופוזיציה החליטה לפרוש מהשיחות ללא סיבה נראית לעין. נדרש תיקון בהרכב הוועדה ואני מקווה שזה גם יתבצע".