רה"מ: "לא ייתכן שקבוצה תאיים להוריד את השאלטר על הביטחון"

לראשונה מאז שאושפז, נתניהו הופיע בישיבת הממשלה - ואמר כי הוא "מרגיש מצוין". הוא תקף את אנשי המילואים שמאיימים בסרבנות: "בדמוקרטיה הצבא כפוף לממשלה הנבחרת ולא להיפך.הסרבנות מסכנת את הביטחון של כל אזרחי ישראל, מכרסמת בהרתעה מול אויבינו ומערערת את המשמעת בצבא. אף מדינה לא יכולה לקבל תכתיב כזה"

זמן צפייה: 03:04

ראש הממשלה בנימין נתניהו הופיע הבוקר (שני) בישיבת הממשלה - לראשונה לאחר שאושפז ביום שבת האחרון. הוא אמר כי הוא "מרגיש מצוין". בדבריו הוא התייחס לאיומי הסרבנות על רקע המשך חקיקת חוקי המהפכה המשפטית, ובפרט ההתקדמות בוועדת החוקה להביא לקריאות שנייה ושלישית את החוק לביטול עילת הסבירות:" בדמוקרטיה הצבא כפוף לממשלה ולא להיפך, לא ייתכן שתהיה קבוצה שתאיים להוריד את השאלטר על הביטחון".

עוד הוסיף נתניהו: "בדמוקרטיה הצבא כפוף לממשלה הנבחרת ולא להיפך. במשטר צבאי הממשלה כפופה לצבא. ההסתה לסרבנות מנוגדות לדמוקרטיה ומנוגדות לחוק. ההסתה לסרבנות וסרבנות מסכנות באופן ישיר את הביטחון של כל אזרחי ישראל, מכרסמות בהרתעה מול אויבינו, מערערות את המשמעת בתוך הצבא. אף מדינה לא יכולה לקבל תכתיב כזה. מדובר בהרס הדמוקרטיה".

רה''מ בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

"כולנו דואגים לעתיד המדינה", אמר נתניהו. "כולנו דואגים לשמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אנחנו חלוקים כיצד לעשות זאת. בדיוק בשביל זה הלכנו לקלפי. מדינת ישראל הייתה ותמיד תהיה מדינה דמוקרטית. תיקון עילת הסבירות, שמתבסס על מתווה השופט נעם סולברג, לא יהרוס את הדמוקרטיה, אלא יחזק אותה.  הטענה שבגלל תיקון עילת הסבירות הדמוקרטיה הישראלית תקרוס מנותקת מהמציאות. מנסים להפחיד את הציבור על לא כלום".

ביום שבת, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לחדר המיון בבית החולים שיבא בתל השומר, לאחר שחש ברע והתלונן על כאבים בחזה. ככל הידוע, הוא התעלף בביתו שבקיסריה - שם הוחלט לפנותו לבית החולים. ייתכן שהוא סובל מהפרעת קצב בלב וישנה אפשרות שיזדקק להשתלת קוצב לב. גורמים בסביבת נתניהו אמרו: "כרגע אין צורך בנבצרות או במינוי ממלא מקום".

בתוך כך, צה"ל נערך להערכת המצב בהתאם להתגברות הקריאות לסרבנות בחילות השונים. במקרה הטייסים, לדוגמא, בצה"ל החליטו כי בשבוע הבא יבוצע ניטור של כל מקרי הסרבנות - כדי להבין בכל עת מהי תמונת הכשירות של חיל האוויר. בשבוע שעבר, למעלה מ-400 לוחמי אוויר במילואים קיימו שיח בנושא מהלכי החקיקה והמשמעות שלהם - בו הם שוחחו, בין היתר, על מתי יאות להכריז על אי-התייצבות למילואים. בנוסף, בכירי חיל האוויר לשעבר מכתב תמיכה בטייסי המילואים ובהחלטתם "להשעות את התנדבותם".

Whatsapp Image 2023 03 03 At 1
טייסי חיל האוויר (ארכיון) | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נזכיר, כי גם יוצאי יחידות מובחרות אחרות בצה"ל הודיעו כי לא יתצייבו למילואים. אתמול, כ-300 אנשי מילואים של מערך הסייבר ההתקפי חתמו כי הם "מושכים לאלתר" את התנדבותם השירות. בנוסף, כ-1,000 בוגרי יחידת המודיעין 8200 התריעו בתחילת השבוע שלא יתייצבו לשירות מילואים אם יאושר בקריאה ראשונה החוק לצמצום עילת הסבירות. זאת ועוד -  420 לוחמי שייטת 13 במילואים שלחו מכתב לשר גלנט, בו הודיעו כי הם מפסיקים את התנדבותם למילואים לנוכח המשך החקיקה המשפטית.