אהוד ברק: "רה"מ יסכן את המדינה עבור כיסאו"

ראש הממשלה אהוד ברק נאם הערב בכנס הרצליה וניצל את ההזדמנות כדי לתקוף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת הממשלה שהוא עומד בראשה

"נתניהו מסכן את המדינה", ברק
"נתניהו מסכן את המדינה", ברק | צילום: המרכז הבינתחומי הרצליה

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק נאם הערב (חמישי) בכנס הרצליה ותקף בחריפות את ראש הממשלה, הממשלה הנוכחית ואת המדיניות שלטענו הם מובילים. "התעתוע בציבור וערעור יסודות הדמוקרטיה הם תוצאה של ערפול כושר השיפוט של העומד בראש שמוליך את ישראל למדרון מסוכן", טען ברק. "בעבר, היו לישראל ראשי ממשלה שהיו מוכנים לסכן את כיסאם על מנת לשמור על המדינה, נתניהו מוכן לסכן את המדינה על מנת לשמור על כיסאו".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ברק הציג את שלושת העקרונות שצריכים, לתפיסתו להוביל את החברה הישראלית. "שלושת העקרונות המובילים הם ביטחון לפני ומעל הכל, שלמות העם קודמת לשלמות הארץ, וחברת מופת ברוח נביאי ישראל ומגילת העצמאות כאבן יסוד", אמר ברק. "לכן, המאבק על דרכה של ישראל, איננו בין ימין ושמאל, אלא בין מקבלי שלושת העקרונות, לבין אלה הדוחים אותם ומשתמשים בהם כמס שפתיים על מנת לתעתע בתמימים שבתכונו ובעולם כולו.

ברק הציג את הדיכוטומיה שלו בין לאומיות ללאומנות. "הברירה האמתית היא בין לאומיות גאה לבין לאומנות אפלה", טען. "מה ההבדל בין השתיים? הלאומיות מבדילה בין העם והשליחות, אבל מפנה את התביעה הנובעת מכך פנימה, לעצמנו, חזון פוזטיבי, לכונן כאן חברת מופת, להיות טובים יותר, הוגנים יותר, סולידריים יותר, סובלניים יותר, וצודקים יותר, על מנת שנהיה ראויים למורשת שבה אנחנו כ"כ גאים. הלאומנות האפלה לעומת זאת, בהיעדר חזון פוזיטיבי וביטחון עצמי עמוק, מעצבת זהות ומשמעות דרך גימוד האחר.

ברק יצא נגד המתקפות של אנשי הימין, לטענתו, נגד אנשי המשאל. "מנהיגי הלאומנייות נושאים לשווא את ביטחון ישראל. זה הבל ורעות רוח", טען. חתירתה של הממשלה למציאות של אפרטהייד, קרובים יותר לתורת המלך למורשת נביאי ישראל. האפרט יכול ללבוש הרבה צורות, אבל חברת מופת הוא ממש לא. מנהיגי הלאומנייות נושאים לשווא את ביטחון ישראל. זה הבל ורעות רוח, טייסי חיל האוויר במבצע מוקד לא התפללו תפילת 18, ובין מפקדי הצנחנים 90% הם בני ההתיישבות העובדת לא הניחו תפילין בחייהם. מי מאנשי הימין מתיימר ללמד אותם, אותנו או את ממשיכי דרכנו מהו אומץ, מהו קורבן או אהבת מולדת. מי יתיימר לומר לנו, מהו הקשר הנכון לכל אחד מאיתנו אל מורשת ישראל.