נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור נגד השרה שקד: מני לי מחליף

נשיאת בית המשפט העליון שיגרה מכתב לשרת המשפטים ובו מתחה ביקורת על העיכוב שלדבריה גורמת שקד במינויה של מחליפה עבור נאור, שתפרוש בחודש אוקטובר הקרוב

איילת שקד, מרים נאור
איילת שקד, מרים נאור | צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

עימות נוסף בין נשיאת העליון לשרת המשפטים: מרים נאור קראה במכתב ששיגרה לשרה איילת שקד למנות לה מחליף, וטענה כי עיכוב המינוי "פוגע במערכת המשפט ובציבור". עוד האשימה נאור כי שקד הפעילה את סמכותה מטעמים לא ענייניים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לדברי הנשיאה נאור, הנשיא ומשנהו החדשים "עתידים להיכנס לתפקידם בעוד חודשים ספורים ויש חשיבות לבחירתם כעת". היא הדגישה כי "בפרט הכרחי לבחור את הנשיא, כדי לדאוג לחילופים תקינים, לסידורי אבטחה ולאיוש הסגל הבכיר המסייע לו בתפקידו. דחיית מועד ישיבת הוועדה מקימה חשש לשיבוש ההיערכות האמורה ולפגיעה שלא לצורך במערכת המשפט ובציבור".

לדברי נאור, הוועדה לבחירת שופטים אמורה הייתה להתכנס ב-18 ביולי הקרוב על מנת לבחור נשיא לבית המשפט העליון וכן משנה לנשיא, שחטיבת השופטים בהנהלת בתי המשפט ביקשה מחברי הוועדה להודיע על שמות המועמדים לשתי המשרות. "אנוכי הייתי היחידה שעניתי לפנייה זו, וביקשתי לצרף לרשימה את השופטת אסתר חיות כמועמדת לתפקיד נשיאת בית המשפט העליון ואת השופט חנן מלצר כמועמד לתפקיד המשנה לנשיאה", כתבה. "לאחר פרסומים שונים שהיו בסוף השבוע, ולאחר שיחה בינינו, הודעת לי אתמול על כוונתך שלא לשלוח לפרסום ברשומות את שמות המועמדים למשרת נשיא בית המשפט העליון ומשנהו ולדחות את מועד ישיבת הוועדה".

"הסיבה היחידה לשאיפה לדחות את ישיבת הוועדה היא שלא הצלחנו עד כה להגיע להסכמות בעניין זהות שני שופטי בית המשפט העליון שייבחרו במקום השופטים דנציגר ושהם", האשימה נאור. "כמנהגנו נחתור להגיע להסכמות ולהבנות, אך אין מקום לכרוך בין סוגיית מינוי השופטים לבין סוגיית מינוי הנשיא ומשנהו".

"כיושבת ראש הוועדה לבחירת שופטים הנך אמונה על קביעת מועדי כינוס הוועדה, אולם את סמכות יושב הראש יש להפעיל רק מטעמים ענייניים ולא אוסיף", כתבה עוד. "פנייתי אלייך היא להשאיר את המועד על כנו ולבחור את הנשיא ומשנהו, כשהשופטים ייבחרו במועד אחר".

במכתב תגובה כתבה שקד לנאור כי "מכתבך מבקש לבחור את נשיא בית המשפט העליון הבא למעלה ממאה ימים בטרם פרישתך ולפיכך ללא כל נחיצות בעת הזאת, וזאת בטרם התקיים דיון מהותי בנושא". היא הדגישה כי "הוועדה לבחירת שופטים תתכנס במועד שתואם על ידי כל חברי הוועדה, ב-18.7.17. רק לאחר הדיון העקרוני ייקבע מועד לישיבת הוועדה בה נקבע את זהות נשיא בית המשפט העליון ומשנהו". שקד סיכמה את מכתבה בכך ש"בטוחני שכפי שבעבר הגענו להסכמות, כך נגיע גם הפעם".