במטרה לגבש מתווה גיוס: ראש אכ"א נועד בחשאי עם רב ליטאי בכיר

במסגרת שורת פגישות שקיים בתקופה האחרונה עם מנהיגים במגזר החרדי כחלק מהמאמצים לגיבוש מתווה גיוס, אלוף יניב עשור נפגש בערב החג עם הרב הירש - והציג בפניו את הצורך בגיוס חרדים. הרב הדגיש בתגובה את חשיבות לימודי התורה - ובין השניים התפתח מעין משא ומתן

ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, והרב משה הירש
ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, והרב משה הירש | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ראש אגף כוח אדם בצה"ל, אלוף יניב עשור, קיים בערב החג פגישה שמעטים ידעו על עצם קיומה עם הרב משה הלל הירש, אחד משני מנהיגי הציבור הליטאי. במסגרת הפגישה, שקוימה כחלק מהמאמצים לגיבוש מתווה גיוס, האלוף עשור הציג לרב את מחסור כוח האדם בצה"ל, הבהיר כי קיים צורך אמיתי בגיוס חרדים והציג את היקף מספר המגויסים הדרוש.

מנגד, הירש הסביר לעשור את צרכי המתגייסים מהמגזר וכן את החשיבות שמייחסים בציבור החרדי ללימודי תורה. בשלב מסוים של הפגישה התנהל בין השניים מעין משא ומתן התחלתי, שכלל דיון על המספרים שניתן לגייס והמסלולים האפשריים לגיוס.

הפגישה החריגה היא חוליה אחת בשרשרת פגישות שראש אכ"א עורך בתקופה האחרונה עם רבנים וגורמים בכירים אחרים בציבור החרדי. זאת, במסגרת עבודת המטה שנעשית בצה"ל במטרה "לגייס חרדים בטווח הזמן המיידי ובטווחים ארוכים יותר" - כפי שנכתב במענה שהועבר היום מהמדינה לבג״ץ בעניין חוק הגיוס.

תלמידי ישיבה בירושלים
תלמידי ישיבה בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בתשובת המדינה שנשלחה היום לבג"ץ בנוגע לעתירות נגד חוק הגיוס נכתב כי מערכת הביטחון "מגבשת תוכנית לגיוס חרדים בטווח הזמן המיידי". בתצהיר התשובה נכתב עוד כי "צה"ל ומשרד הביטחון פועלים לגבש תוכניות פעולה שישפיעו גם על גיוס בטווחים ארוכים יותר". עוד נאמר כי "הרשויות שוקדות על גיבוש תוכנית לגיוס מדורג של בני הציבור החרדי".

לפי תצהיר המדינה, "בדיונים נבחנו חלופות להיערכות מערכת הביטחון לגיוס בני הציבור החרדי, בהתחשב במורכבויות השונות הנוגעות לגודל האוכלוסייה, מאפייניה וצרכי המלחמה המתנהלת. כמו כן, התקיימו פגישות בראשות שר הביטחון עם הגורמים השונים לצורך קידום חוק בהסכמה רחבה".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

בתגובה לתשובת המדינה, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה שיגרה מכתב חריף למזכיר הממשלה, שבו אמרה כי בהתנהלות הממשלה בנוגע לגיוס החרדים "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה ׳הרפורמה המשפטית׳, להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה, לעקוף אותו ולפגוע באפשרותו לשמור על אינטרס הציבור ושלטון החוק. זאת, על רקע עמדת הממשלה לפיה ניתן להימנע בעת הזו מגיוס בני ישיבות ולהמשיך לשלם כספי תמיכות בהיקף דומה וכי עורך דין פרטי ייצג עמדה זו בפני בית המשפט".