נכדו של רבין בטקס לזכרו: "אם דבק בכם רבב - זוזו הצידה"

יונתן בן ארצי תקף את רה"מ בטקס לציון 24 שנים להירצחו של סבו. "מדינת ישראל קורסת - האזרחים סובלים". נתניהו: "אמרו עלי שעודדתי קריאות הסתה - שקר שחוזרים עליו לא הופך לאמת"

זמן צפייה: 01:07

טקס האזכרה הממלכתי לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין התקיים היום (ראשון) בהר הרצל שבירושלים. במעמד הטקס תקף נכדו של רבין, יונתן בן ארצי, את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי "זה הזמן לקחת אחריות, ולתת דוגמה אישית. שנות שלטון רבות גרמו לכם לשכוח מה זה להיות בן אדם - קחו אחריות על מעשיכם. אם דבק בכם רבב - זוזו הצידה, תפרשו מתפקידכם".

"מדינת ישראל קורסת, יותר משנה שאין כאן ממשלה. אין תקציב, אין מדיניות, אין תוכנית, אין דרך. בתי החולים מפוצצים, המדינה בפקקים. אין מפכ"ל למשטרה", המשיך בן ארצי. "המטה הכללי מתקשה לקבל הנחיות פעולה ברורות. הציבור כועס, חושש, מסוכסך. מערכות המדינה נרמסות - אזרחי ישראל סובלים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דליה רבין: "יש מי שמטפח עשבים שוטים בקריצה או בהתעלמות"

ניר חפץ נטש את אולם ביהמ"ש במהלך הדיון: "מדובר בשערורייה"

אדם הצית את עצמו בביהמ"ש בבאר שבע; מצבו קשה

יונתן בן ארצי, נכדו של יצחק רבין בטקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל
יונתן בן ארצי, נכדו של יצחק רבין בטקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל | צילום: חדשות 13

בן ארצי התייחס להתפטרותו של רבין עקב פרשת הדולרים, ואמר כי "על אף ההזדמנות ההיסטורית להמשיך ולהוביל את ישראל קדימה, ועל אף שהאמין בכל ליבו שהוא האדם הנכון לעמוד בראש, הוא החליט לקחת אחריות אישית, ולפנות את מקומו. לוותר ויתור אישי כואב, למען הדמוקרטיה הישראלית, כדי שלא יפול בה רבב".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס האזכרה כי הוא "שמע את הטענה הכוזבת, לפיה כשחבר קנאים מהמחנה שהתנגד לאוסלו ולרבין, עמדתי בצד שתקתי לא הגבתי, אפילו עודדתי". לדבריו, "שמעתי הדברים גם פה בצורה מפורשת ומרומזת כמעט בכל אזכרה. אבל שקר שחוזרים עליו פעמים רבות אינו הופך לאמת".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191110-1546' autoplay='0' credit='' desc='נאום נתניהו בטקס לזכרו של רבין' kid='1_6hnych99' duration='643'']

כמו כן, נתניהו התייחס לצורך בממשלת אחדות ואמר כי "זה מובהק לאור תוצאות הבחירות, זו פעולה רחבה לאחד את העם. אני קורא לעמיתי להקים יחד ממשלת אחדות רחבה". לטענתו, "יצחק רבין היה חבר בממשלה כזו פעמיים. הוא הבין שמדובר בצורך השעה, וזה מה שצריך לעשות גם היום".

ראש הממשלה התייחס לביקורת על דברי שר המשפטים אמיר אוחנה נגד מערכת המשפט ואמר כי "בדמוקרטיה מותר להעביר ביקורת. אני אומר זאת גם על רקע הנושאים שבכותרות היום. ביקורת איננה סכנה לדמוקרטיה. היחסיים בין שלושת הרשויות - איתנים".

טקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין בהר הרצל
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין בהר הרצל | צילום: חדשות 13

"ברגע שאזרח עובר מפולמוס פוליטי להטפה על רצח יריביו, הוא חוצה את הקו. באותה המידה, האשמת יריבים פוליטים בשל התנגדותם לפעולה פוליטית, היא פעולה אנטי דמוקרטית", הסביר נתניהו." זה מה שקרה לאחר הרצח. ההאשמות הללו רק מנציחות את הקרע".

נשיא המדינה ראובן ריבלין גם נאם בטקס, וביקש להפריד בין הרצח לעמדה פוליטית. לדבריו, "הגיעה השעה להפריד בין הרצח לבין האמונות הפוליטיות שלנו. האם אנחנו מסוגלים לכך? החרדה מפני רצח פוליטי נוסף, והתקווה שלא היה מתרחש, אינה מנת חלקו של מחנה כזה או אחר - אסור לנו להמשיך להשתמש ברצח כדי להשיג נקודות בדיון הפוליטי. אסור לנו להשתמש בטראומה, בכאב, כדי לנגח את האידיאולוגיה של המחנה היריב".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191110-1623' autoplay='0' credit='' desc='נאום ריבלין בטקס לזכרו של רבין' kid='1_8cge82sp' duration='652'']

הנשיא קרא לא להאמין לתיאוריות לפיהן האחריות הרצח לא נחה על יגאל עמיר, אלא על אנשים ש"הפעילו". הנשיא קרא לא להאמין "לדברי ההבל של קולות שוליים, הזויים ומטורפים. אל תאמינו לאלה המדברים על פוסט-אמת, עובדות אלטרנטיביות, ותאוריות חלופיות. פוסט-אמת פירושה שקר ועובדה חלופית היא מרמה".

שרת התרבות מירי רגב הגיבה לדברי נכדו של רבין ואמרה לחדשות 13 כי "יונתן בן ארצי ביזה את זכרון סבו". לטענתה, "הטקס הופך להיות יותר מפלג. למה להביך ראש ממשלה? אנחנו לא רוצים לענות לך ולבזות את זכרו של יצחק רבין. יש לנו הרבה מה להגיד על מה שהיה בתקופתו של רבין, אבל סתמנו את הפה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191110-1625' autoplay='0' credit='' desc='מירי רגב בתגובה לדברי יונתן בן ארצי' kid='1_2frq7ssi' duration='78'']

מוקדם יותר היום, נערך טקס זיכרון בבית הנשיא, ונאמו בוא נשיא המדינה ראובן ריבלין ובתו של יצחק רבין, דליה רבין. בנאומה, העבירה רבין ביקורת חריפה על הדרדרות השיח בחברה הישראלית ואף התייחס לתאוריות הקונספירציה סביב הרצח: "גם עשבים שוטים לא גדלים בפאתי השדה. עשבים שוטים גדלים ליד מקור המים. יש מי שמטפח אותם, מי שמגדל אותם, מי שבקריצה, או בהתעלמות, או בלשון רפה, מלבה אותם. נבחרי הציבור כולם צריכים לזכור ולהיזהר: בנמר השנאה, הקיצוניות, הפלגנות אי אפשר באמת לשלוט. כשתתעוררו, עלול כבר להיות מאוחר".

"חובה על כולנו להבין, שהתבססותן של תיאוריות קונספירציה תורמת להשלטת אנרכיה", המשיכה רבין, "תיאוריות הקונספירציה גורמות לאיבוד האמון במערכות הצדק ובשלטון החוק; מטשטשות את הקו הברור בין אמת לשקר. מזמינות כאוס, הרס, חורבן. את המגמה הזו צריך לעצור".

משפחת רבין בטקס האזכרה לציון 24 שנים לרצח בהר הרצל | צילום: חדשות 13

רבין הוסיפה להעביר ביקורת חריפה על החברה ואמרה כי "שנים אנחנו אוהבים לספר לעצמנו, שכל העם התאבל על רצח ראש ממשלת ישראל בידי מתנקש יהודי. לא נכון - במקומות רבים היו התפרצויות של שמחה. פעם, לפני 24 שנים, לפני 20 שנה, זה לא היה יפה להראות את זה, להגיד את זה. היום זה בסדר, מותר, מקובל. במרכז יצחק רבין אנחנו פוגשים כל כמה שבועות את התלמיד שאומר: 'טוב שרצחו את רבין. אני הייתי רוצח את רבין'".

רבין המשיכה ואמרה כי "במובנים מסוימים לא רק שלא הפקנו לקחים מרצח ראש הממשלה, אלא שהיום מצבנו גרוע יותר. מחסומים נפרצו, גדרות הורדו. הרשתות החברתיות מאפשרות להתיר כל רסן. אם ממש מתאמצים, אפשר למצוא דבר טוב אחד במגמה הזו - אנחנו יודעים עם מה עלינו להתמודד. אי אפשר יותר להגיד שהכתובת לא זועקת מן הקיר. החברה הישראלית סובלת ממגמות אנטי דמוקרטיות, אלימות, חזקות. לא מדובר בעשבים שוטים. לפנינו שדות של שנאה, של כוחות הרס".

דליה רבין, בתו של יצחק רבין ז''ל
דליה רבין, בתו של יצחק רבין ז''ל | צילום: חדשות 13

כאמור, רבין התייחסה לתאוריות קונספירציה סביב הרצח ואמר כי "אין ברירה אלא להגיד השנה מילה על תיאוריות הקונספירציה. זו דילמה קבועה – האם להתייחס להבלים המרתיחים האלה, או שמא עצם ההתייחסות לכך רק תעצים את הגלים הקונספירטיביים. השנה לא נותרה ברירה. צריך להגיד מעל כל במה את המובן מאליו ואת הידוע - ראש ממשלת ישראל נרצח בידי מתנקש יהודי, שהודה ושיחזר והורשע ונשפט. שלא חזר בו מהודאתו ולא התחרט, ולא התנצל".

"אירועים שונים בהיסטוריה מזמינים תיאוריות קונספירציה, אי אפשר באמת להילחם בזה", המשיכה, "עדיין ישנה השאלה מהי מידת האמון שרוחשים להן. בישראל מידת האמון מדאיגה. קל לתייג את כל העיסוק בהן במחוזות ה'הזיה', וה'טרלול'. לתייג ולשכוח. זה קל מדי. זה מסוכן מדי. הקונספירטורים לסוגיהם לא מהססים לגרור גם אותי למעגל ההרס שלהם, מצטטים אותי באופן שמנסה לחזק את דברי הסכנה שלהם. אני מנצלת את הבמה הזו כדי להגיד את המובן מאליו: אין לי שום חלק ונחלה עימכם. עיצרו. גם לשנאה מן הראוי שיהיו גבולות".