הקרב הדרמטי על הלשכה: תורי ענק, מאבטחים וחילופי האשמות

יום הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין הוגדר ככישלון, בעיקר מפני שהלשכה לא הייתה ערוכה לבחירות בסדר גודל כזה. הקלפיות נפתחו ב-08:00 בבוקר ונסגרו ב-21:00:. רבים מעורכי הדין סיפרו כי זו הפעם הראשונה שהם מצביעים, בשל העובדה שמדובר במאבק שחורג מהלשכה, ונוגע לעתיד אופיה המדיני-חוקתי של מדינת ישראל

זמן צפייה: 05:52

עשרות אלפי עורכי דין עמדו היום (שלישי) בתורי-ענק כדי להגיע לקלפי ולהצביע ביום הבחירות לראשות הלשכה, שהוגדר ככישלון גדול. חברי הלשכה בחרו בין מספר מועמדים - כשבמוקד עמית בכר, שמזוהה עם ההתנגדות למהפכה המשפטית, והיו"ר לשעבר אפי נוה, שמקורב לבכירי הימין. הקלפיות נפתחו ב-08:00 בבוקר ונסגרו - במאוחר מן המצופה - בשעה 21:00. עוד נמסר, כי נכון לשעה 22:55 לא התחילו לספור את הקולות עדיין, ונצפו  ריבים, ויכוחים ואף פקחים מסתובבים בלשכה.

תוצאות הבחירות הן בעלות משמעות רבה: ראש הלשכה שייבחר יוכל להשפיע רבות על הוועדה למינוי שופטים, ולהכריע בסוגיית נשיא בית המשפט העליון הבא, וכן במינויים נוספים שעמדו במרכז הוויכוח בחודשים האחרונים. זהו מאבק שחורג מהלשכה בלבד, אלא נוגע לעתיד אופיה המדיני-חוקתי של מדינת ישראל.

אפי נוה, לשכה, עורכי דין
הקלפיות | צילום: אבשלום ששוני,פלאש 90

המשמעות הכבדה של הבחירות הנוכחיות יכולות להסביר את העומס הכבד בקלפיות. רבים מן הנוכחים הודו כי מדובר בפעם הראשונה בה הלכו להצביע לבחירות הלשכה, והלשכה לא הייתה ערוכה לבחירות בסדר גודל חסר תקדים שכזה. "מעולם לא הצבעתי. אף פעם לא חשבתי שאצביע", אומרת עורכת דין, שמחכה בתור - והיא לא לבד. "אני עורך דין משנת 94", אמר אחר, "עד היום לא הצבעתי. הפעם לבחירות האלו יש משמעות מעבר".

אפי נוה, לשכה, עורכי דין
אמיר אוחנה מצביע בקלפי לבחירות הלשכה | צילום: אבשלום ששוני,פלאש 90

שני הצדדים - אלו שבחרו בבכר, ומנגד אלו שמצדדים בנוה - טענו במהלך היום לעיכובים מכוונים לצורך התשת המצביעים. מהר מאוד הגיע פניה של ועדת הבחירות של לשכת עורכי הדין שלחו מכתב ליריב לוין בו הם דרשו להאריך את מועד סגירת הקלפיות. נוה הגיע להצביע בתל אביב, כשהוא מלווה בשבעה מאבטחים ועשרות אנשים שצועקים סביבו "בושה", כמחאה על הזדהותו עם הימין.

אפי נוה, לשכה, עורכי דין
אפי נוה מצביע בקלפיות בתל אביב - וזוכה לקריאות מחאה וגנאי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

77 אלף חברים בלשכת עורכי הדין בעלי זכות הצבעה בחרו אחד מתוך ארבעה מתמודדים על ראשות הלשכה. בכר מוביל בסקרים, אך יצטרך לזכות ב-40% מהקולות כדי לזכות, או שהבחירות ילכו לסיבוב שני - כנראה מול נוה - והוא עשוי לקבל חלק מהקולות של המודחים בסיבוב הראשון. כישלון יום הבחירות מגדיל את הסיכוי לסבב שני - התוצאות אמורות להגיע מחר, בשעות הבוקר-צהריים.